Vysoké ocelové sloupy vypadají na třídě Míru nepatřičně. Je jich příliš moc...

Vysoké ocelové sloupy vypadají na třídě Míru nepatřičně. Je jich příliš moc a jsou příliš masivní. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Kdo prosadil zbytečné sloupy na pěší zóně? Primátorka s opozicí

  • 22
Kdo může za podobu třídy Míru se záplavou sloupů trakčního vedení pro trolejbusy, ukazují výsledky hlasování zastupitelstva, kde se o podobě pěší zóny rozhodlo. Primátorka se tehdy spojila s opozicí.

Kdo tohle schválil? Kdo je za to odpovědný? Proč tam stojí tolik sloupů? Proč nevznikne čistá pěší zóna bez trolejbusů?

To jsou otázky, které se nyní mezi obyvateli Pardubic v posledních dnech objevují nejčastěji. Veřejnost nadzvedly hlavně hustě osazené a hodně nevzhledné sloupy trakčního vedení, které mají sloužit trolejbusům.

Nyní se alespoň na první dotazy dá odpovědět. MF DNES získala přehled hlasování zastupitelů v lednu 2012, kdy rozhodli o budoucí podobě hlavní ulice. A z něho plyne, že rozhodla nečekaná politická dohoda, při které primátorka Štěpánka Fraňková s kompletní opozicí prohlasovala zachování trolejbusů.

„Moc dobře si na to pamatuji. Byla to jasná domluva, všichni z dohodnutých stran hlasovali jako jeden muž. Koalice v tu chvíli neexistovala,“ uvedl náměstek primátorky František Brendl, lídr Sdružení Pardubáci. To je v koalici s ČSSD, TOP 09 a Sdružením pro Pardubice, které vede právě šéfka radnice. Ta se však při snaze zvrátit dvakrát schválenou čistou pěší zónu bez trolejbusů spojila s opoziční ODS a komunisty.

Primátorka fandila MHD

„Podle mě je daleko lepší nechat na třídě MHD. I hodně lidí, kteří nám psali na radnici své názory, to potvrzovalo,“ lobbovala 24. ledna 2012 před hlasováním Fraňková.

Její slova vůbec nebyla třeba. Vše se už předtím upeklo v zákulisí. To potvrdilo jednotné hlasování všech zastupitelů zmíněných stran.

„Demokracie dostala na frak. Oni se takto dohodli, zjistili, že mají převahu, vyvolali revokaci hlasování a vyhráli,“ popsal tehdejší situaci radní za Pardubáky Milan Košař. Ten stejně jako ostatní zastupitelé sdružení a všichni zástupci ČSSD odešli před hlasováním na protest z místnosti.

„Od začátku jsme byli za klasickou pěší zónu bez veřejné dopravy, nakonec jsme se ale museli podřídit většině v zastupitelstvu,“ říká první náměstek primátorky Jindřich Tauber z ČSSD.

Architekt: říkal jsem, že sloupy ne

Právě Tauber má opravu ulice na starosti, a tak paradoxně právě na něj směřuje nejvíce kritiky lidí, kterým se vůbec nelíbí to, co v ulici vzniká. Ovšem sloupy se nezamlouvají ani architektu Jaromíru Walterovi, který novou třídu Míru navrhl.

„Od začátku jsem ulici projektoval bez trolejbusů. Zastupitelům jsem stále opakoval, že ty sloupy budou ulici hyzdit. Nakonec však zastupitelstvo schválilo něco jiného a já musel návrh pozměnit,“ uvedl architekt.

Kdo byl pro trolejbusy na třídě Míru

Radim Fülle, Valéria Kmošťáková, Václav Snopek, Pavel Studnička - všichni KSČM

Jan Němec, Ladislav Koudelka, Libor Slezák - všichni TOP 09

Miroslav Baťa, Petr Franc, Petr Klimpl, Alexandr Krejčíř, Jiří Lejhanec, Jiří Srbek - všichni ODS

Štěpánka Fraňková, Martin Bílek, Vít Vavřina, Petr Beneš, Evžen Erban, Michal Koláček, Josef Kubát, Miroslav Petráň, Jiří Skalický - všichni Sdružení pro Pardubice

Zdroj: Magistrát města Pardubic

Walter přitom dostal jasné zadání už v září 2006, kdy se těsně před koncem funkčního období primátora Jiřího Stříteského poprvé odhlasovala čistá pěší zóna bez trolejbusů. O rok později stejný názor projevilo 18 tisíc lidí v petici.

Ovšem stejně se v prosinci 2011 na základě „trolejbusové koalice“ ve složení SPP, ODS, TOP 09 a KSČM hlasovalo znovu. Ale o hlas záměr dopravu na třídě Míru nechat nevyšel. „Tak a máme čistou pěší zónu,“ oznámila tehdy výsledek hlasování s těžko skrývaným rozhořčením primátorka.

Jenže překvapivé uskupení stran se mobilizovalo a vyvolalo hned o měsíc později další hlasování. Na to už dorazili i tehdejší zastupitelé za SPP a zároveň poslanci Jiří Skalický a Miroslav Petráň a nové hlasování už dopadlo opačně.

„Já jsem hlasoval pro trolejbusy, i když to asi byla chyba, hlavně proto, aby se už konečně začala ta hrůza opravovat. Neměli jsme už čas na další debaty,“ uvedl Miroslav Petráň k opakovanému hlasování o třídě Míru.

Zrod úplně nové koalice v otázce třídy Míru je ovšem o to překvapivější, že oprava ulice byla jedním z hlavních bodů stávajících radních. Na něm se však zjevně koalice nebyla schopná dohodnout. Která strana si vybrala lépe, se dozvíme už za pár týdnů. Lidé totiž budou volit nové zastupitelstvo v komunálních volbách. A postoj ke třídě Míru bude nejspíše jedním z klíčových témat.