Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Taxisem už kůň neproleze. Na obávané překážce dnes spadne spíš jezdec

  19:00
Hektary trávy a kilometry živých plotů. Práce na dostihovém závodišti nezačíná týden před Velkou pardubickou. Trať se průběžně chystá po celý rok.

Pardubické závodiště, to je třiadvacet hektarů trávy, osm hektarů oranice a dva a půl kilometru živých plotů. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Už o tomto víkendu rozryjí kopyta dostihových koní dráhu pardubického Agrofert parku. Dvaadvacet plnokrevníků se v neděli 12. října postaví na start již 124. Velké pardubické s Českou pojišťovnou, aby překonalo jednatřicet překážek.

Nejen ty, ale i samotná trať téměř sedm kilometrů dlouhého dostihu pak musí být perfektně připravena.

„Nachystaná musí být tak, aby se koně nezranili. To je pro nás hlavní. Musí být kvalitní, aby i koně mohli ukázat své kvality,“ říká Jiří Janda, správce dráhy pardubického závodiště.

„A rozhodně to není jen záležitost několika týdnů před Velkou pardubickou, vždyť se tu běhá od jara do podzimu,“ upozorňuje Janda.

Udržují dva a půl kilometru živých plotů

Pardubické závodiště, to je třiadvacet hektarů trávy, osm hektarů oranice a dva a půl kilometru živých plotů, z čehož půl kilometru tvoří překážky, které koně zdolávají nejen při nejtěžším dostihu kontinentální Evropy, ale i při dílčích kvalifikacích na Velkou a jiných dostizích.

„Práce je to soustavná. Třeba živé ploty. Nesmí přerůst, musí mít určité rozměry a důležité je i to, aby větvičky nebyly tvrdé, ale naopak měkké, mladé a koně tak příliš při skoku neškrábaly. Trávu sekáme dvakrát týdně a hnojíme ji šestkrát do roka. Na jeden hektar přijde zhruba šest set kilogramů hnojiva ročně. Pak je důležitá i chemická ochrana proti plevelům, to je pro nás třeba i sedmikráska nebo pampeliška. Na dráze je nenajdete,“ vyjmenovává úkoly, které je nutné provést, správce areálu Janda.

Dráha se vždy připravuje tak, aby se do ní koně probořili na kopyto. Takže po dostizích podle Jandy vypadá i travnatá plocha tak trochu jako oranice.

„Třeba v cílové rovince, když se jen proběhne kůň, zbudou po kopytech díry. My pak chodíme a ručně je zasypáváme. Připravíme dráhu na to, aby ji koně zase mohli rozbít. Protože když to neuděláme, rozbijí si tam nohy,“ vypráví Jiří Janda.

„Týden před Velkou pardubickou se dráha uzavře, netrénuje se tu už. Pouze sem naběhnou zahraniční koně, aby si ji trochu zkusili, ale nechodí naplno, skočí si třeba tři překážky, což zvládneme hned upravit,“ dodává.

Důležité je také to, aby dráha byla dostatečně mokrá a koně došlapovali do měkkého. Tomu poslední dvě sezony napomáhá i nový zavlažovací systém a letos podle Jandy i dostatečně deštivé počasí. Koně pak nemohou běžet tak rychle a úrazů je proto méně.

Když je dráha naopak tvrdá, je pro ně snazší běžet a jsou tím pádem i rychlejší. Jenže právě tehdy se stávají častěji úrazy, protože koně dělají více chyb na skocích.

Překážku změkčují molitanem

Servisem procházejí i překážky, které se potáhnou měkkou hmotou. „Na Poplerův skok přijde pět centimetrů tlustý molitan, aby se koně, v případě, že se praští, nezranili,“ říká Janda, který byl i u proměny některých překážek.

Například legendárního Taxisova příkopu, který byl dříve nejobávanějším skokem. V 80. letech se totiž kvůli odvodnění prohloubil, a tím také zestrměl.

„Když koně nedoskočili až za něj, dopadli špatně na hranu překážky a buď jim praskly krční obratle nebo páteř. Když jsme se k areálu jako Dostihový spolek dostali v roce 1993, změkčili jsme příkop a vlivem toho se i hrana stala pozvolnější. Takže když tam pětimetrákový kůň, který utíká rychlostí šedesát kilometrů v hodině, doskočí, kinetická energie ho posune dál a nenarazí na hranu natvrdo,“ vysvětluje Janda, jenž sám od 80. let trénuje dostihové koně.

Navíc se hrany za překážkami, kam koně doskakují, vysypávají bílými pilinami. A to proto, aby koně ve chvíli, kdy jsou ve vzduchu nad překážkou, měli optické rozlišení terénu a věděli, kam doskočit.

Kdo hledá díru v křoví, ztrácí šanci

Podle Jandy se za poslední roky také zvýšila kvalita samotných koní, kteří dnes klidně doskočí i metr za Taxis, takže právě tam de facto nikdo nepadá, maximálně jezdec.

„Už to není tak, jako dřív, kdy všechno, co mělo čtyři nohy, tlačili do Velké pardubické. Olda Reisner měl třeba koně jménem Liz, ten měl na Taxisově příkopu vytipovanou díru v křoví a v podstatě jej prolezl. To už dneska nejde. To tempo je takové, že když něco takového kůň udělá, už nemá šanci se do dostihu dostat,“ vypráví se smíchem Janda.

Od revoluce se prý diametrálně změnilo všechno. „Koně dnes musí projít kvalifikací, majitelé musí zaplatit startovné... Staromilci sice říkají, že už to není ono, ale dříve to byl „Dukelský průsmyk“, kdo přežije, ten vyhraje. Dnes to je dostih, kde ještě dvacet metrů před cílem není jasné, kdo vyhraje, kde třeba osm koní bojuje o vítězství,“ dodal Jiří Janda.

Autor:
  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

Šafarčík chce Pardubice donaha: Soupeř nás přejel, neschovávejme se

26. dubna 2024  9:21

Nikdy neměl problém mluvit na rovinu. „Ústí nás přejelo na plné čáře, nemá cenu se za něco...

Ve vápně se musíme chovat jako zabijáci, nabádá pardubický Kissiedou

26. dubna 2024  8:59

Pardubickým manažerům se údajně sám ozval s tím, že by rád v jejich fotbalovém klubu působil....

Kloučkův návrat do Budějovic je potvrzený. Willa bylo těžké sesadit, tvrdí

26. dubna 2024  8:17

Dominika Hrachovinu v budějovickém brankovišti nahradí Milan Klouček. Spekulace z hokejového...

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...