Vizualizace zamýšlené změny prostoru před pardubickým vlakovým nádražím

Vizualizace zamýšlené změny prostoru před pardubickým vlakovým nádražím | foto: Město Pardubice

Současné autobusové nádraží zmizí, popisuje náměstek pardubické změny

  • 11
Přestavba prostoru před železničním nádražím v Pardubicích přinese příští rok zásadní změnu do odbavování cestujících hromadné dopravy. Stávající autobusové nádraží, vzdálené od vlaků několik minut chůze, zmizí, vysvětluje náměstek primátorky Martin Bílek.

Ten se kromě shánění peněz ze Švýcarských fondů bude muset postarat také o to, aby ve městě nenastal během úprav dopravní kolaps. Plány totiž kolidují s přestavbou důležité křižovatky u Parama.

Za 135 milionů se bude upravovat stávající prostor před železniční stanicí, vyroste také nová silnice kolem dnešního nádraží autobusového, kde bude parkoviště. Právě to bylo předmětem kritiky, protože podle odpůrců to přivede další dopravu blízko centra města a sídliště (kritické hlasy čtěte zde).

Změny před nádražím

Stavba bude stát 135 milionů korun. Na přeměnu prostoru mezi vlakovým a autobusovým nádražím dají 90 milionů korun správci Švýcarských fondů. Přesnou výši dotace určí kurz koruny vůči švýcarskému franku, protože v nich bude částka vyplacena. O zbývajících 45 milionů se rovným dílem má podělit pardubická radnice a Pardubický kraj. O tom, zda to tak bude, rozhodnou v červnu zastupitelstva obou institucí. V rámci projektu se postaví nový terminál veřejné dopravy před budovou nádraží. Z něho budou odjíždět vozy MHD, ale i meziměstské autobusy. Stávající autobusové nádraží nahradí velké záchytné parkoviště. Mezi vlakovým nádražím a poštou přibude zeleň, lavičky či fontána. Změn dozná také automobilová doprava. Vznikne nová silnice za lihovarem, která pouze osobní auta vyvede k OBI a dále na Hradec Králové. Stavět se má začít už letos v listopadu.

Odbavování lidí do meziměstských autobusů se bude nově odehrávat před vlakovým nádražím, kde vznikne společný velký autobusový terminál pro městskou i meziměstskou dopravu.

To znamená, že prostor před vlakovým nádražím se bude muset výrazně změnit, aby se tam všechny autobusy vešly....
To určitě ano. Plány jsou takové, že právě před nádražím bude probíhat přestup mezi pasažéry z vlaků, MHD a meziměstských autobusů. Kvůli tomu bude muset zmizet i fontána. Bude třeba rozšířit plochu pro zastavení autobusů. Myslím, že se tak výrazně zjednoduší a zrychlí přestup pasažérů.

Fontána zmizí úplně, nebo se přesune jinam?
Vodní prvek úplně nezmizí. Ten se přesune do míst mezi nádražní budovou a poštou. Tam vznikne jakási odpočinková zóna s lavičkami, stromy, zelení a také bazénkem. Nyní je tam dost nevzhledný kout, který nahradí ideální místo pro čekání na spoj. V případě hezkého počasí, samozřejmě.

Bude se nějak měnit prostor od pošty na druhou stranu, směrem k výpadovce na Holice?
Tam vznikne nová odbočka, která odvede auta směrem na Holice. Kdo tedy nebude chtít pokračovat do centra města, bude moci hned odbočit na rychlodráhu a nebude tak zbytečně čekat na semaforech. Další změny tam neplánujeme.

Další nová silnice má vést za lihovarem. Ta bude ústit kde?
Bude to odlehčovací silnice pro tu hlavní, která vede mezi lihovarem a nádražím. Plánujeme, že na ní budou moci jezdit pouze osobní automobily. Povede mezi lihovarem a skateparkem a pomocí kruhového objezdu se napojí nedaleko hypermarketu Albert na ulici kapitána Bartoše. V krátké budoucnosti pak vyroste právě mezi Albertem a OBI propojka, která auta vyvede na čtyřproudovou silnici na Hradec Králové.

Takže to vypadá jako taková silniční výpomoc....
Tak by se to dalo nazvat. Skutečně jde o to, ulevit té hlavní čtyřproudové silnici. Znovu opakuji, že na ní nebudou moci jezdit kamiony a ani autobusy a také počítáme s tím, že na ní bude omezena rychlost. Bude to hlavně pro lidi, kteří budou chtít jet nakupovat do zmíněných obchodů.

Přesto vředem v celé oblasti zůstane chátrající lihovar. S tím však město asi nic neudělá.
Bohužel ne. Objekty patří soukromníkům a ti se o něj musí postarat. My jen můžeme doufat, že vylepšení jeho okolí zafunguje jako pobídka a ti soukromníci budou mít zájem i motivaci areál lihovaru přetvořit na něco užitečného.

Kdy by stavba měla začít a jak velké potíže lidem může přinést?
Nyní musíme počkat, než zastupitelstvo města i kraje schválí doplacení projektu, který je spočítán na 135 milionů. Švýcaři nám dají 90, takže musíme doplatit 45. Chci, aby se obě instituce o náklady podělily rovným dílem. Věřím, že se to v červnu schválí, pak vypíšeme soutěž na stavitele a v listopadu by se mohlo začít stavět. Potíže jistě nastanou, hlavně v MHD, ale nepočítám s tím, že budou fatální.

A to ani přesto, že by se zhruba ve stejné době měla začít rozšiřovat křižovatka u Parama?
I tohle jsme s vedením ŘSD už řešili a shodli jsme se, že souběh nijak nevadí. V první fázi se bude rozšiřovat most nad silnicí z Hradce do Chrudimi u dostihového závodiště, takže tam velká kolize nějak akutně nehrozí.