Okolí pardubického nádraží zatím není prostorem, kterým by se mohlo město...

Okolí pardubického nádraží zatím není prostorem, kterým by se mohlo město chlubit. | foto: Michal Klíma

Přestavba okolí pardubického nádraží startuje, cyklistům zmizí stojany

  • 3
V Pardubicích ve středu oficiálně začala přestavba lokality před vlakovým nádražím za 176 milionů korun. Stavební firma musí práce dokončit za 180 dní. Lidé budou půl roku procházet stavbou. Dopravní podnik dočasně přesune zastávky. Cyklisté nebudou mít k dispozici stojany.

Krajské město čeká jedna z nejsložitějších staveb za poslední roky. Na konci listopadu najedou k vlakovému nádraží těžké stroje a začnou masivní přestavbu náměstí Jana Pernera.

„Bude to hodně složité, je to velká stavba na frekventovaném místě. Prosíme lidi o trpělivost,“ uvedl Vladislav Fišer z firmy Strabag, která dílo za 176 milionů korun bude stavět.

Dělníci si již začali připravovat staveniště v okolí dnes už bývalé fontány. Postupně vymezí koridory pro chodce, stavbu oplotí nebo vykácí některé stromy.

„Připravujeme si to tak, abychom od nového roku začali vehementněji stavět a do konce května skončili. Termín bychom měli splnit, musíme makat a věřit v dobré počasí,“ doplnil Fišer.

Hlavní práce pak vypuknou až 21. listopadu. Po tomto datu potkají velké změny i městskou hromadnou dopravu, která nebude moci zajíždět k budově nádraží.

„Například linka číslo tři bude nově končit na třídě Míru. Změn bude více, o všech budeme včas informovat. Problém máme i s tím, že plochu u nádraží jsme používali na noční odstávky vozů. Nyní je budeme muset nechávat na autobusovém nádraží,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Ve druhé polovině listopadu dopravní podnik také přemístí zastávky MHD. Stavbaři totiž uzavřou celý prostor od Palackého třídy až k nádraží. Provizorní zastávka tak bude směrem od Svítkova naproti marketu Albert. Cestující z Polabin budou vystupovat u hobby marketu OBI.

„Cestující ve spojích z centra vystoupí u autobusového nádraží,“ doplnil Tomáš Pelikán s tím, že čtyřproudová silnice mezi nádražím a lihovarem až na výjimku zavřená nebude. „Až ke konci stavby se na ni bude dávat nový povrch, ale to se vyřeší za jeden víkend,“ dodal.

Zanedlouho pak stavební firma zruší stání pro kola i parkoviště pro auta u nádražního hotelu. Řidiči tak budou muset například využívat vzdálenější parkování za bývalým lihovarem. „Lidé si musí dát větší časovou rezervu, když pojedou na nádraží. Cyklistické stojany tu po dobu stavebních prací nebudou,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

U nádraží bude cyklověž i památník Jana Pernera

Až bude v půlce června hotovo, měly by mít Pardubice moderní vstup do města. Nově vyřešené bude stání pro vozy městské hromadné dopravy, které bude vybaveno informačními systémy. Přibudou nástupní a výstupní hrany pro pravidelné linkové autobusy v bezprostřední blízkosti nádraží, parkoviště K+R, cyklověž s automatickým samoobslužným systémem i venkovní kryté stojany pro jízdní kola.

„Osobnost Jana Pernera, který se před lety zasloužil o vybudování železnice do Pardubic, a tím o další rozvoj města, bude připomínat nový památník,“ uvedla mluvčí města Nataša Hradní.

Projekt připravovalo již bývalé vedení města, ale nedokončilo ho. Současná politická reprezentace jej rozdělila na etapy.

První část se týká právě modernizace prostoru před vlakovým nádražím. Město má příslib švýcarských dotací, může získat až 108 milionů. Musí však peníze vyúčtovat do 14. června. Termín dokončení prodlužoval donátor radnici třikrát. Na projekt bude dohlížet i ministerstvo financí.

„Na tento projekt se asi soustředíme o něco víc než na ty ostatní. Jsme zodpovědní za celkovou implementaci švýcarsko-české spolupráce a chceme, aby se finanční prostředky vyčerpaly účelně a transparentně,“ řekla Tereza Vavrečková z ministerstva.