Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předvolební inventura: Mýto sehnalo balík peněz, s auty nezmohlo nic

  15:43aktualizováno  15:43
Právě končící volební období bylo ve Vysokém Mýtě érou největších investic radnice v porevolučních dějinách města. Největší částky směřovaly do sociálních služeb.

Vysoké Mýto je známé hlavně karosářstvím | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Před čtyřmi lety MF DNES napsala: "Mýto chce proměnit vězení v luxusní hotel pro turisty. Podle zadání by se ze staré radnice, která sloužila také jako okresní soud a v zadním traktu měla umístěnou věznici, mělo stát víceúčelové středisko. To bude zahrnovat informační centrum, víceúčelový sál s galerií a muzeem, malý hotel, restauraci a kavárnu."

Z historických budov se víceúčelové středisko nestalo, a městu tedy dál chybí "pulzující srdce města jak pro zdejší obyvatele, tak i pro jeho návštěvníky," jak označilo tento projekt jeho vedení. Řada dalších investicí se však vydařila, a díky tomu nemá radnice ve městě špatnou pověst.

Předvolební inventura

"Radnici se podařilo přinést do města spoustu investic, ať už jsou to sběrné dvory, sociální centrum nebo domov důchodců. Sice existují i zatím nevychytané věci, ale starostovi se podařilo sehnat pro město balík peněz. Za to by zasloužil jedničku," řekla například vysokomýtská lékárnice Lucie Šedová.

Radnice skutečně dokázala investovat během čtyř let rekordní půl miliardu korun, a potvrzuje tak pověst města, které po odchodu sovětské armády vzkvétá a je jediným větším městem v Pardubickém kraji, v němž stoupá v posledních letech počet obyvatel.

Největší částky směřovaly ve Vysokém Mýtě v posledních letech na stavbu Domova pro seniory a Centra sociálních služeb. Postavila unikátní bioplynovou stanici. Radnice zabodovala i další etapou obnovy panelového sídliště Družba, regenerací městské zeleně, novými parkovacími místy na několika místech v centru města, spojením pro pěší a cyklisty mezi Mýtem a sousedním Zámrskem či zateplením všech čtyř vysokomýtských mateřských škol.

Místním vadí neustálé kolony aut

Co se nepodařilo? Komplex dvou historických budov soudu a vězení na náměstí je zatím nevyužitý, ale jeho přeměna na Muzeum českého karosářství je už připravena a šance na evropské peníze jsou značně vysoké. Nepodařilo se zahájit ani rekonstrukci botanické zahrady v místě bývalých hradebních parkánů.

Obyvatele města nejvíc tíží doprava, hlavně neustálá řeka aut na pětatřicítce dělící město na dvě části, ale zároveň vědí, že vyřešit tento problém je nad síly pouhé radnice. Město se aspoň podílelo na zbrzdění kolon instalací radaru, jehož psychologický efekt se projevil evidentním zpomalením jízdy.

Do rozporu s částí veřejného mínění se dostalo vedení radnice před necelými dvěma lety, kdy stovky lidí ve Vysokém Mýtě protestovaly proti vykácení části parku se vzrostlými stromy. Jasany, javory a lípy měly ustoupit stavbě domova důchodců. "Měnit stavbu kvůli stromům v tomto stádiu projektu, kdy je už vydáno stavební povolení, je naprostá bláhovost," tvrdil vysokomýtský starosta Martin Krejza a nátlaku neustoupil.

Za zmínku stojí, že radní v čele se starostou mají smysl pro originální žertíky. Jednou město s obrovskou pompou odhalilo pamětní desku malíři, který nikdy nežil, a pojmenovali po něm dokonce i jednu z ulic. Jindy vyprovokovali zásah celníků, když se radnice "přiznala", že z biologického odpadu pálí kořalku zvanou Bioplynovice.

"Nevyhazujte a nepalte biologický odpad, my si jej přepálíme sami," psalo se na etiketě pálenky, kterou úředníci radnice nalévali lidem na náměstí. Celníci si však včas neuvědomili, že toto oznámení vyšlo přesně první dubnový den a bylo skutečně jenom aprílové.

Zažili jsme nejmohutnější investice od revoluce, říká starosta

Když se stal před čtyřmi lety Martin Krejza (ODS) starostou Vysokého Mýta, nebyl v komunální politice žádným nováčkem, už po dvě předchozí volební období pracoval jako místostarosta.

V hodnocení MF DNES dopadla pro vás nejhůř doprava. Co vy na to?
Ani mne to nepřekvapilo. Dokud nám půjde přes město hlavní průtah I/35, tak bude doprava pro město pořád problém. Sice to nemůže radnice prakticky nijak ovlivnit, ale to veřejnost tak nevnímá. Na druhou stranu toho, co je v naší kompetenci, jsme udělali docela dost. Jenom nových parkovacích míst vznikly desítky až stovky, přibyla řada přechodů pro chodce včetně osvětlení. Podařilo se ve spolupráci s krajem udělat silnici druhé třídy na Choceň, takže si nemyslím, že by doprava byla Popelkou.

Na co jste za poslední čtyři roky pyšný?
Na to, že to bylo nejmohutnější investiční období od revoluce. Proinvestovali jsme téměř půl miliardy korun, což nemá obdoby. Uskutečnila se největší akce od roku 1990, kterou je Domov pro seniory za 150 milionů korun. Povedla se i řada menších projektů. Například zateplení mateřských školek, kterým to po všech stránkách velmi pomohlo, rekonstruovaly se sběrné dvory, centrum sociálních služeb a mohl bych jmenovat i další.

Co se vám nepovedlo?
Mrzí mě dva zatím neuskutečněné projekty. Jednak botanická zahrada, kde se nepovedlo získat dotaci. Nyní ale máme nový přepracovaný projekt, probíhá stavební řízení a předpokládám, že stavba začne příští rok, ať už dopadnou volby jakkoli.
Druhým dluhem je rekonstrukce staré radnice a vězení na hlavním náměstí, kde jsme s původní žádostí o dotaci neuspěli a uspěli jsme až s druhou, kterou jsme přepracovali na vybudování muzea českého karosářství.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.