Pracovní veletrh Kontakt 2014 na pardubické univerzitě.

Pracovní veletrh Kontakt 2014 na pardubické univerzitě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Prosadíte na trhu nové pivo? Studenti už vědí, o koho mají firmy zájem

  • 1
Nadnárodní i menší firmy přijely na pracovní veletrh Kontakt 2014 na pardubickou univerzitu. Shánějí hlavně studenty technických oborů, ale i lidi, kteří mají fantazii a dokážou pro trh navrhnout nové výrobky.

Na promítacím plátně se manažer z obchodního řetězce Lidl snaží studentům ukázat, jak vymyslet a prosadit novou značku piva. Začne analýzou trhu.

Místní podniky na veletrhu

  • AWX
    Lanškrounská firma vyrábí elektronické součástky, zejména keramické a tantalové kondenzátory. Shání absolventy chemických oborů, strojírenství, okrajově i informatiky.
  • Contipro
    Společnost z Dolní Dobrouče vyvíjí a vyrábí látky pro kosmetický a farmaceutický průmysl. Nabírá studenty chemických a biologických oborů. Klade důraz i na anglický jazyk.
  • eBrána
    Firma s pobočkami v Praze, Hradci Králové a v Pardubicích se zabývá tvořením webových stránek a dalšími internetovými operacemi. Najdou v ní uplatnění informatici a obchodní manažeři.
  • Synthesia
    Chemická společnost ze Semtína nabírá zejména studenty chemických oborů.
  • TPCA
    V kolínské automobilce Toyota Peugeot Citroën najdou uplatnění techničtí specialisté, administrativní pracovníci, personalisté, účetní a dělníci.

Z ní Lidlu vyplynulo, že na českém trhu chybí levná dvanáctka. Na řadu přichází vytipování dodavatele, návrhy obalu, názvu.

Během hodiny před očima dvacítky studentů znovu vzniká pivo Argus, které už Lidl skutečně prodává. Teď se mohou předvést sami. Čeká na ně vytvoření vlastního pochoutkového salátu. Musejí rozhodnout o jeho složení, najít vhodnou cenu a vymyslet obchodní strategie. Kdo uspěl, měl u Lidlu velkou šanci.

Zhruba tak vypadala jedna z akcí na pracovním veletrhu Kontakt 2014. Ten přilákal do auly Univerzity Pardubice stovky studentů a absolventů.

Zúčastnilo se ho 32 zaměstnavatelů, nechyběly mezi nimi firmy z kraje, jako Synthesia, Contipro, AWX, eBrána ani velké podniky typu Siemens, Tesco či Česká spořitelna.

Stovky mladých lidí obcházely stánky a vyptávaly se personalistů na možnosti uplatnění v jejich firmě. Fronty stály celé dopoledne na konzultaci životopisů, kterou poskytovali personalisté z firmy s tabákovými výrobky Philip Morris.

"Chtěla bych si zkontrolovat strukturu životopisu. Nejsem si jistá, jestli mám zmiňovat témata závěrečných prací a jak rozepsat počítačové dovednosti," řekla Zdeňka Maťová.

V průběhu dne jednadvacet firem využilo jednu z učeben ke krátké prezentaci. Personalistka z dobroučské firmy Contipro se snažila zaujmout především studenty chemických a dalších technických oborů.

"Můžete přijít do práce, jak vám to vyhovuje, respektujeme, jestli jste sovy, nebo skřivani. Nabízíme nadstandardní platové ohodnocení, startovací byty a těm, co už myslí na budoucnost, můžeme zajistit i firemní školku," uvedla.

Studenti hledají stáž i práci na plný úvazek

Motivace studentů i firem na veletrhu se různila. Některé podniky nabízejí pro studenty širokou škálu aktivit, včetně exkurzí, několikadenních seminářů, stáží, konzultací bakalářských a diplomových prací i ročních tréninkových programů, kde si mladí vyzkoušejí ve firmě více pozic. Jiné firmy absolventům mnoho příležitostí nenabízejí a chtěly se hlavně zviditelnit.

Lanškrounská firma s elektronickými součástkami AVX hledá především studenty chemie, okrajově i další obory.

"Chtěli jsme dát o sobě více vědět, mnoho lidí nás nezná. Sbíráme na podobných akcích životopisy a už jsme na základě nich obsadili několik pozic," sdělil Jan Petržílek.

Synthesia nabírá zhruba deset absolventů ročně. "Spoustu lidí se mě dneska ptalo na tréninkové programy a praxe," uvedla Lucie Blušková.

Stejně tak mezi studenty byli ti, kteří už hledají práci na plný úvazek, i ti, kteří se zajímali o stáže, nebo byli jen zvědaví. Studentka ekonomie a managementu Hana Jedličková končí letos bakalářské studium a ráda by sehnala při dálkovém magisterském studiu placenou stáž, nebo práci na plný úvazek.

"Překvapilo mne, že některé společnosti nabízejí absolventské pozice i pro bakaláře. Zaujala mě Česká spořitelna nebo Deloitte," sdělila Jedličková.

Obhlédnout situaci přišel student čtvrtého ročníku Tomáš Černý. "Mám ještě rok čas. Přišel jsem se podívat, jestli neobjevím něco zajímavého. Pro nás z dopravní fakulty jsem ale nenašel moc nabídek. Samozřejmě tu byla firma AWT, ale to by znamenalo přestěhovat se do Ostravy nebo do Ústí nad Labem," uvedl Černý.

Veletrh Kontakt pořádá univerzita potřinácté, letos se na něm podílejí zejména dvě fakulty: ekonomickosprávní a chemicko-technologická, ze kterých přišlo také nejvíc lidí. Naopak z fakulty elektrotechniky a informatiky se neukázal téměř nikdo.