Přes sto let starý most zvaný Červeňák by opět mohl sloužit svému účelu.

Přes sto let starý most zvaný Červeňák by opět mohl sloužit svému účelu. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Aktivisté jsou nervózní. Pozemky na Červeňáku stále nepatří Pardubicím

  • 33
Stoupenci přeměny bývalého vojenského cvičiště v Pardubicích zvaného Červeňák na přírodní park mají obavy o osud lokality. Zastupitelstvo pověřilo radní, aby jednali s armádou o převodu území na město, dosud se však nic nestalo. Lokalitu by měla protnout silnice, což ochránci přírody i někteří zastupitelé odmítají.

Náměstek pardubického primátora Jan Řehounek dostal v březnu od zastupitelů za úkol získat od ministerstva obrany bývalý vojenský prostor na Višňovce.

Politici tak reagovali na tlak lidí z občanských sdružení, kteří by v malebném místě u řeky Chrudimky rádi měli přírodní rezervaci. Jenže uteklo více než půl roku a město nezískalo nic. Navíc aktivisté zjistili, že radní ani o oblast nepožádali. Zatím se zajímají jen o pozemky, na kterých by měla být nová silniční propojka mezi Višňovkou a Pardubičkami.

Ovšem tu právě ekologové a část zastupitelů vůbec nechtějí. „Ani po půl roce radnice žádost na převod pozemků nepodala, náměstek Řehounek jedná pouze o převodu pozemků pod uvažovanou trasou silniční propojky, nikoliv pod celým územím vojenského prostoru, který by mohl sloužit k rekreaci obyvatel,“ řekl jednatel Klubu přátel Pardubicka Jan Řeháček s tím, že klub chce v lokalitě zbudovat také naučnou stezku nazvanou Podél Chrudimky.

Radnice chce kvůli dopravní obslužnosti krajské nemocnice nejdříve vybudovat přes Červeňák silniční propojku ulic Pod Břízkami a Kyjevská. „Máme na ministerstvu požádáno o bezúplatný převod pozemků pod plánovanou propojkou, připravují se oddělovací geometrické plány. Mám obavu, že pokud požádáme o celek, pak se nám nepodaří plánovanou silnici postavit,“ uvedl pro agenturu ČTK náměstek Řehounek.

Podle něj město požádá ministerstvo o ostatní pozemky, až když získá potřebný pruh území pro propojku. Aby Pardubice mohly pozemky získat zdarma, musí zaručit že budou aspoň deset let sloužit veřejnému zájmu.

„Jakékoliv komerční aktivity by tam město nemohlo provozovat, což zároveň vyvrací obavy, že by území poskytlo developerům,“ dodal. Také zdůrazňuje, že na bezúplatný převod majetku státu není právní nárok, a kdyby se jej ministerstvo rozhodlo prodat, Pardubice by se zřejmě zúčastnily dražby.

To potvrzuje i primátor města Martin Charvát. „O ty pozemky se zajímá už několik soukromých subjektů. Vůbec to není tak, že nám armáda ty pozemky jen tak nechá. Je v ní velký tlak na hospodárnost a je logické, že je budou chtít prodat za co nejvyšší cenu,“ uvedl Charvát.

Jenže proti nim už delší dobu vystupují někteří zastupitelé, například Jan Linhart (Patrioti Pardubic) nebo Karel Haas (ODS).

Most prý zátěž nezvládne

Vadí jim rozdělení území silnicí, kterou považují za zbytečnou, neboť v budoucnu by měl v těsné blízkosti vést jihovýchodní obchvat.

„Bojujeme za dopravně a kapacitně funkční, moderní silniční propojení Pardubiček a Višňovky, navíc šetrné k přírodě kolem nás - takové silniční propojení si všichni občané Pardubic naprosto jednoznačně zaslouží. Jsme ale důrazně proti „dopravnímu paskvilu“ prosazovanému současným vedením města,“ uvedl zastupitel Karel Haas.

Samostatnou kapitolou sporu o využití lokality Červeňák je pak situace kolem železného mostu, který se klene nad Chrudimkou. Zatímco radní se stále tváří tak, že ho půjde využít pro plánovanou silnici, odpůrci to považují za nesmysl, a to kvůli jeho špatnému technickému stavu.

„Most stál původně od roku 1911 v centru města v místě dnešního Prokopova mostu. Jelikož však přestal vyhovovat stoupající dopravní zátěži, rozhodli se tehdejší představitelé města nechat jej v roce 1935 nahradit mostem novým. Dnes uvažují představitelé města o výstavbě silniční propojky právě přes tento dnes již značně zchátralý dopravně nevyhovující most,“ uvedl Jan Řeháček.

Radní však oponují tím, že na most mají technický posudek, který říká, že auta unese. Ta by na něm však musela jezdit jen v jednom směru, protože pro obousměrný provoz není dostatečně široký. „Určitě se dá most opravit, názor laiků mě v této chvíli nezajímá,“ řekl k problému primátor Charvát, který je, jak sám často zdůrazňuje, vystudovaný stavební inženýr.