Rychlostní silnice R35 zatím končí stavbou třetího patra křižovatky u Opatovic nad Labem.

Rychlostní silnice R35 zatím končí stavbou třetího patra křižovatky u Opatovic nad Labem. | foto: Martin Švec

Poslanci Pardubického kraje chtějí společně urychlit přípravy stavby R35

  • 2
Zákonodárci z Pardubického kraje se tento týden sešli na společné schůzi ve Vysokém Mýtě. Pokusí se zvýšit cenu, za niž stát kupuje pozemky pro stavbu silnic. Dřív platil sto korun za metr, nyní třicet, což prudce snížilo šanci na rychlou stavbu silnice R35.

Peněz na stavbu první části rychlostní silnice R35 z Opatovic až před Vysoké Mýto je dost a v roce 2018 by mohlo být hotovo. Dokonce se zdá, že by byly peníze i na pokračování, minimálně na obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle.

Je tu ale jeden velký problém. Ředitelství silnic a dálnic musí od loňska kvůli novele vyvlastňovacího zákona vykupovat pozemky za třicet korun za metr, místo dřívější stokoruny.

Většina vlastníků prodej odmítá. Tím spíš, že někteří jejich sousedé už pozemky prodali za sto korun.

"Stále jsme lidem říkali, že minimální cena bude sto korun, ale my teď musíme kupovat za třicet, stali jsme se pro ně neseriózním partnerem," uvedl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Za třicet korun je ochotna prodat jen čtvrtina majitelů, další ne. Vyvlastnění desítek či stovek lidí je v dohledné době podle Vebra kvůli hrozícímu zahlcení úřadů a soudů prakticky nemožné. Jeden jednotlivý případ vyvlastnění se už nyní řeší dva až tři roky. Na prvním úseku R35 Opatovice - Časy je přitom 29 návrhů na vyvlastnění a každým týdnem přibývají další.

Budou lobovat za změnu u příslušných ministrů

Poslanci Pardubického kraje se dohodli, že se pokusí přesvědčit ministra dopravy a ministra financí, aby rychle zakročili a vrátili výkupní cenu pozemků na původní úroveň. Nevydali k tomu žádné prohlášení, ani memorandum, ani neuspořádali tiskovou konferenci, jak je zvykem.

"Žádné memorandum. Těch mám doma už stohy," řekl svým kolegům komunistický poslanec z Pardubic Václav Snopek.

Rychlostní silnice R35

Pro Pardubický kraj klíčová stavba, která zrychlí spojení s Moravou, odvede kamiony z měst a z přeplněné silnice I/35. Úsek Opatovice - Ostrov u Vysokého Mýta (27 km) by mohl stát v roce 2018. Ve stejném roce by se mohly začít stavět obchvaty Litomyšle a Vysokého Mýta. Peněz má být k dispozici údajně dost, potíže s výkupy pozemků ale mohou stavbě zabránit.

Poslanci se shodli, že pokud by chtěli ve Sněmovně prosadit změnu zákona, trvalo by to nejméně půl roku s těžko předvídatelným výsledkem. Termín rok 2018 pro dokončení první části R35 by padl.

Poslanci doufají, že by téhož mohli dosáhnout změnou cenového výměru ministerstva financí. Podle Vebra by možná stačilo odstranit z pasáže "nejnižší cena zjištěná" slůvko zjištěná a silničáři by mohli vykupovat opět za staré ceny.

Poslanec ANO Martin Kolovratník má do tří týdnů návrh projednat se svými stranickými kolegy ministrem financí Andrejem Babišem i ministrem dopravy Antonínem Prachařem. "Možná bude stačit panu Babišovi vysvětlit, o co jde," uvedl Kolovratník.

Členové hospodářského výboru Sněmovny mají bojovat i tam. "Mám z toho dobrý pocit, snad se to rozjede," uvedl poslanec KDU-ČSL Václav Junek, který schůzku poslanců svolal.

Cena za pozemky je u R35 jen zlomkem výsledné ceny stavby

Ovšem své plány rozvíjeli poslanci během své schůzky bez přítomnosti právníků a je otázka, zda lze schválený zákon takto snadno obejít.

Novela vyvlastňovacího zákona, která nyní blokuje stavbu R35, měla udělat čáru přes rozpočet pozemkovým spekulantům. Ti nakupovali pozemky v místech, kde měla vést nová silnice, a pak vyhnali cenu nahoru. Dopadlo to tak, že cena za nákupy pozemků na budoucí trase Pražského okruhu přes Běchovice se vyšplhala na šedesát procent nákladů za celou stavbu.

"U nás nic takového není. Náklady na výkup pozemků mají v případě R35 dosáhnout 1,5 až 2 procenta z ceny stavby," uvedl Vebr.

Do doby, než se poslancům podaří vygumovat účinky novely zákona, bude zablokována stavba silnice R35, ale i všech plánovaných obchvatů, včetně druhé etapy obchvatu Chrudimi a Slatiňan. "Pozemky na druhé části obchvatu Chrudimi ani nevykupujeme. Za těchto podmínek to nemá smysl," uvedla Hana Jarolímová, vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

S penězi ale problém není. "Kolik si na R35 řekneme, tolik dostaneme," uvedl Vebr.