Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Schválili zákon brzdící stavbu R35. Nedomyslelo se to, uznávají poslanci

  12:08aktualizováno  12:08
Noví poslanci z Pardubického kraje se minulý týden shodli, že je třeba obejít novelu vyvlastňovacího zákona, která blokuje stavbu silnice R35. Paradoxně ti z nich, kteří 26. září 2012 seděli ve Sněmovně, pro tuto novelu hlasovali.

Vizualizace celé křižovatky v Opatovicích nad Labem. Od reality se ničím neliší. | foto: MAFRA

Peníze na stavbu rychlostní silnice R35, která představuje záchranu pro řidiče i obyvatele řady měst Pardubického kraje, nechybí. Kvůli novele vyvlastňovacího zákona ale hrozí, že se přesto příští rok stavět nezačne.

Stát nabízí vlastníkům pozemků v trase místo stokoruny za metr jen třicet korun. Desítky lidí už odmítly půdu prodat. Pokud je stát začne vyvlastňovat, zahltí úřady, soudy a ztratí několik let.

"Nedomyslelo se to. Šlo o to, aby se zabránilo spekulacím s pozemky. To splněno bylo, ale nenapadlo mne se ptát, zda to nebude paradoxně bránit stavbě klíčových silnic a zda to neodsune stavbu R35," uvedl poslanec TOP 09 Jiří Skalický z Pardubic. Jeden z těch poslanců, kteří pro novelu zákona v září 2012 zvedl ruku.

Poslanci si návrh novely vyvlastňovacího zákona původně při jednání ve Sněmovně pochvalovali od komunistů až po konzervativce.

"Při předložení tohoto návrhu zákona se mi skutečně chce zvolat konečně!" uvedl například poslanec Stanislav Polčák z TOP 09. Ocenil, že stát už nebude platit lidem za louku v hodnotě 10 korun za metr čtvereční desetinásobek.

Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský dokonce tvrdil, že úprava povede "k podstatnému urychlení procesu výstavby dopravní a technické infrastruktury". Nikdo neupozornil na to, co se dnes zdá zjevné. Že začít nabízet uprostřed výkupů pozemků pod budoucí stavbou podstatně méně peněz ji neurychlí, ale naopak zablokuje. Jako to hrozí u úseku R35 z Opatovic do Ostrova u Vysokého Mýta.

Začneme stavět R35 za rok. Pokud nebude platit novela

"Stavba není zpomalena. Chceme, aby byla zahájena v roce 2015. Pokud ale bude pokračovat stávající legislativa, která nám snížila ceny pozemků, tak to nestihneme," uvedl ředitel pardubického Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Novela zákona blokuje i druhou etapu obchvatu Chrudimi, obchvat Svitav či Sezemic. Všichni poslanci přitom při volbách prohlašují, že jejich hlavním cílem je tyto stavby urychlit.

Jak hlasovali poslanci

Poslanci Pardubického kraje ve třetím čtení 26. září 2012 hlasovali pro novelu vyvlastňovacího zákona, kvůli níž je prakticky zablokován výkup pozemků nejen pod silnici R35, ale i pod druhou etapou obchvatu Chrudimi.

Hlasovali pro: Václav Neubauer (ČSSD), Jaroslav Martinů, Jan Čechlovský, Radim Jirout (všichni ODS), Jiří Skalický (TOP 09), Květa Matušovská (KSČM), Miroslav Petráň (VV).

Nehlasovali: K hlasování nebyl přihlášen Miroslav Váňa (ČSSD) a Václav Cempírek (TOP 09), Jan Chvojka z ČSSD byl omluven.

Ve Sněmovně v novém volebním období působí už jen Květa Matušovská, Jan Chvojka a Jiří Skalický.

V případě obchvatu Svitav, Chrudimi či Sezemic Ředitelství silnic a dálnic ani vlastníkům pozemků výkup nenabízí. Podle Vebra by to lidé odmítli.

Poslanci 26. září 2012 hlasovali o dalších patnácti zákonech. Řadoví členové parlamentu se ve Sněmovně spoléhají na své kolegy z klubu, kteří se návrhem zákona zabývají a dávají doporučení ostatním.

"Každý není schopen rozumět všemu, v klubu existuje dělba práce. Já jsem garantem právních věcí," uvedl poslanec ČSSD Jan Chvojka, který při schvalování novely chyběl.

Když poslanci zjistili, že novela zákona v praxi vede k zablokování stavby důležitých silnic, pokoušeli se to loni změnit.

"Když jsme zjistili tento problém, měli jsme v plánu to v hospodářském výboru řešit. Jednání bylo dohodnuto na září. Bohužel v té době byla už Sněmovna rozpuštěná," uvedla poslankyně Květa Matušovská z KSČM.

Poslanci z Pardubického kraje nyní chtějí přesvědčit ministerstvo financí, aby změnou vyhlášky vyřadilo novelu zákona v případě výkupu pozemků pod silničními stavbami ze hry. Anebo změnit celý zákon.

"Bylo by dobré připravit formulaci, která z toho vyjme klíčové dopravní stavby," uvedl poslanec Jiří Skalický.

Na trase budoucí silnice R35 z Opatovic ale už někteří vlastníci pozemky prodali státu za třicet korun za metr. Pokud se legislativa změní, mohli by přijít kvůli své vstřícnosti o velké peníze. Vebr se přimlouvá za to, aby vyšší cenu pak dostali i oni. "Zachovali se k nám férově," uvedl Vebr.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.