Podle plánů by měla současná trať Chrudim - Pardubice osiřet. Hledá se řešení,...

Podle plánů by měla současná trať Chrudim - Pardubice osiřet. Hledá se řešení, co s ní bez vlaků. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Místo kolejí může vést do Chrudimi cyklostezka. Politici ji nevítají

  • 14
Pokud Správa železniční dopravní cesty vybuduje do roku 2022 novou železniční trať mezi Chrudimí a Pardubicemi, jak plánuje, bude nutné vyřešit, co se starou tratí. Podle projektantů by ji mohli využívat cyklisté.

Plány na cyklostezku mezi Chrudimí a Pardubicemi už existují mnoho roků. Jediným výsledkem je však zatím jen stezka z druhého největšího města v kraji do Medlešic. Nyní se objevila šance, že by mohla vyrůst místo trati, po které jezdí vlaky do Pardubic. Nadšení to však nevyvolává.

S nápadem, jak využít trať do Pardubic, poté, co vznikne nová přes Ostřešany, přišli projektanti firmy Sudop. Takzvanou ostřešanskou spojku, která zjednoduší spojení Chrudimi a Pardubic, navrhli projektanti už v roce 2008. Společnost Sudop, která zjišťovala, zda se nová trať vyplatí, je pro.

„Toto nové napojení bude sloužit osobní i nákladní dopravě a původní trať směr Medlešice bude snesena a využita pro cyklostezku. Ovšem v úseku Pardubice - Rosice nad Labem - letiště Pardubice bude trať ponechána a bude sloužit jako vlečka,“ uvedl Vladislav Černý ze společnosti Sudop ve svém článku ve firemním časopisu.

Při pohledu na mapu se zdá, že to není špatný nápad. Chrudim od pardubického letiště dnes při využití tratě dělí jen sedm kilometrů. Existuje už řada míst v zemi, kde tímto způsobem starou železnici využili, v roce 2012 byla například otevřena na trase zrušené trati Kyjov - Mutěnice třináct kilometrů dlouhá cyklostezka. Regionální politici ale problém tak jednoduše nevidí.

„Pokud cyklostezku někdo místo tratě postaví a věnuje nám ji, tak budu samozřejmě rád. Ale to se určitě nestane. A město takovou stezku budovat nebude a nebude podle mne o ní mít zájem ani Pardubický kraj,“ řekl místostarosta Chrudimi Roman Málek.

Asi hlavní problém spočívá v tom, že Chrudim už stezku směrem na Pardubice postavila. Cyklisté sice při jízdě musí dvakrát překročit hlavní silnici a v Medlešicích pohodlná cesta končí, ale proč budovat o čtyři sta metrů vedle další stezku? Na druhou stranu propojení do krajského města chybí, Pardubicím se nepodařilo vykoupit potřebné pozemky a o dokončení cyklostezky se, což je velmi špatné znamení, přestalo úplně mluvit.

Dušek se tratě u Medlešic zbavovat nechce

Starosta Chrudimi Petr Řezníček upozorňuje, že prostor pod železnicí představuje ekologickou zátěž a vyčištění by se prodražilo. Málek zase připomíná, že stezka, která je situovaná na západ od té existující, by nebyla pro cyklisty atraktivní. „Už nyní lidé z Větrníku jedou do Pardubic raději po frekventované úzké silnici na Ostřešany, než by si podle svých slov zajížděli na cyklostezku,“ uvedl.

O vybudování stezky namísto železnice nemá zatím zájem ani Pardubický kraj. Podle náměstka hejtmana Jaromíra Duška, který je odpovědný za dopravu, by to byla škoda. Tento bývalý šéf železničářských odborů navrhuje jinou možnost.

„Tvrdím, že na letiště by měla vést z ostřešanské spojky odbočka, která by umožnila budoucí dopravu z letiště přímo na nádraží během pěti šesti minut,“ uvedl Dušek. Dovede si představit i využití staré trati na Chrudim včetně nádraží v Medlešicích.

„Dokud je to trať, dokud není zrušená, tak má podle zákona provozovatel Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) povinnost ji udržet v provozuschopném stavu. Určitě bych se jí nezbavoval,“ uvedl Dušek. Místostarosta Chrudimi Roman Málek zase soudí, že tento koridor by bylo vhodné ponechat jako rezervu pro budoucí rozvoj.

„Když budu mluvit jako vizionář, tak Chrudim a Pardubice se jednou mohou spojit a bylo by dobré, zde zachovat tento koridor. Kdo ví, třeba tu jednou za desítky let bude jezdit městská doprava. Majetkově by to bylo jednoduché, pozemky mají jen jednoho vlastníka,“ uvedl místostarosta Málek.