Náměstek Ivo Toman a ministr dopravy Vít Bárta (vpravo) na křižovatce u Opatovic nad Labem.

Náměstek Ivo Toman a ministr dopravy Vít Bárta (vpravo) na křižovatce u Opatovic nad Labem. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Politici dostali vlivná místa v Praze. Budeme lobbovat za kraj, tvrdí

  • 4
Několik politiků z kraje odešlo po neúspěchu v komunálních volbách pracovat na ministerstva nebo jiné úřady. Díky svým známostem v politice dostávají dobře placená místa. Jsou ministerskými náměstky, řediteli odborů. Ex-poslanci zase míří do dozorčích rad státních firem.

Bývalý starosta Vysokého Mýta Martin Krejza měl minulý týden skládat slib krajského zastupitele. Politik, který neuspěl v koaličním vyjednávání ve svém městě a přišel o křeslo starosty, měl na kraji nahradit Ivo Tomana, někdejšího hejtmana.

Nakonec ale ani jeden z nich v krajském zastupitelstvu nebude. Důvod mají oba stejný: odešli do Prahy za mnohem lepší nabídkou. Toman je náměstkem ministra dopravy, Krejza se stal vrchním ředitelem sekce vzdělávání na ministerstvu školství. „Ministr Dobeš mi tuto funkci nabídl,“ říká Krejza.

Na ministerstvech jsou bývalý krajský radní Miloslav Macela a bývalý náměstek primátora Pardubic Michal Koláček. Státem dobře placené místo získal také bývalý poslanec a někdejší starosta Chrudimi Ladislav Libý. A ex-poslanec Václav Nájemník teď má šanci na místo v radě České televize.

V Praze vzniká pardubická lobby

Nové "trafiky" politiků mohou být pro Pardubický kraj v něčem přínosem: od doby Josefa Luxe je to poprvé, kdy má region ve Praze silnější páku.

K dobrému místu končícím politikům pomáhají kontakty, které v politice nasbírali. Někdy jim místo sehnala přímo jejich politická strana.

"Všude ve světě funguje to, že s lidmi, kteří zastávali takové funkce, se pracuje dál. Přecházejí na jiné pozice a dál pracují ve veřejné správě. V západní Evropě je to úplně běžné, že když někdo skončí v parlamentu, jde pracovat třeba na ministerstvo a jeho zkušenosti se využívají dál," říká Ivo Toman.

Ten po tom, kdy prohrál krajské volby, nejprve pracoval jako externista pro ministersvo dopravy a měl na starosti přípravu stavby R35. Od letošního srpna je náměstkem ministra dopravy. Na funkci zmocněnce pro R35 rezignoval a není bez zajímavosti, že ta poté zanikla. Toman má teď na starosti silniční, lodní i železniční dopravu a pod sebou tři stovky podřízených.

Politici tvrdí, že mohou v Praze ovlivnit více věcí

Michal Koláček byl dvanáct let náměstkem primátora Pardubic. Letos už ale o tento post neusiloval. Stal se náměstkem ministra pro místní rozvoj. Také on říká, že mu místo nabídl sám ministr, tentokrát Kamil Jankovský.

"Pomohlo mi to, že jsem se se současným ministrem znal. Dlouhá léta jsme spolu seděli v předsednictvu SNK ED, což je strana, která politicky zastřešuje naše Sdružení pro Pardubice," říká Koláček.

Bývalý krajský radní Miloslav Macela šéfuje odboru rodiny na ministerstvu práce a sociálních věcí. "Na funkci na kraji jsem rezignoval, a to zcela dobrovolně. Prostě jsem dostal tuhle zajímavou nabídku. Není to tak, že bych šel za většími penězi nebo větším komfortem, to teď ani nemám. Ale možnosti věci ovlivnit jsou tady nepoměrně větší," říká Macela.

Macela, Toman nebo Koláček věří, že svému regionu mohou z Prahy pomoci. "Samozřejmě, že ano. Pardubický kraj je jedním ze čtyř, kde se reformy sociálně právní ochrany dětí, na kterých pracujeme, budou zkoušet," říká Macela.

"Když to půjde, Pardubicím pomůžu. Už se to i stalo. Město dlouho čekalo na jeden dokument, což ohrožovalo podání žádosti o dotaci. Poprosil jsem kolegu náměstka na jiném ministerstvu, aby to popohnal," říká Koláček.

"Při různých setkáních tady upozorňuji na krajská témata z dopravy a snažím se je jako správný krajan ovlivňovat," říká Toman. Bojuje prý za R35 a průplav u Přelouče.