Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pětatřicítka zabíjí. Policie slíbila, že po další tragédii přitvrdí

  8:43aktualizováno  14:43
Přes čtyřicet mrtvých si za pět let vyžádala silnice I/35. Po nehodě u Janova, při níž zahynuly dvě ženy, policie slíbila, že se pokusí předejít dalším tragédiím.
Zdravotníci, policisté a hasiči vyjížděj k nehodám na pětatřicítce často. Ilustrační foto.

Zdravotníci, policisté a hasiči vyjížděj k nehodám na pětatřicítce často. Ilustrační foto. | foto: HZS Pardubického kraje

Jiné kraje mají dálnici, ten Pardubický má silnici I/35.

Je nebezpečná, nepřehledná a po spuštění oprav dálnice D1 chronicky ucpaná. Devadesát kilometrů asfaltu vedoucích od Býště až na Moravu by mělo být nyní pod větším dohledem policistů. Ti po nehodě, při níž před týdnem u Janova uhořely dvě ženy, slíbili vyšší nasazení.

"Aktuálně je v maximálně možné míře směřován výkon služby dopravních policistů na silnici I/35, která je vzhledem k rekonstrukci dálnice D1 více zatížena. Záměrem našeho krajského ředitelství policie je, v co možná nejkratší době, nasadit do služby další vozidlo pro skrytý dohled," uvedla Jitka Vavřinová, tisková mluvčí policie Pardubického kraje. Právě tento vůz podle ní je nejúčinnější při odhalování nejzávažnějších dopravních přestupků.

Tento týden policie během dvou dnů nasadila na silnici I/35 šest policejních passatů a v 87 případech trestala řidiče za rychlou jízdu. "Mimo obec policisté naměřili i rychlost 141 kilometrů v hodině," uvedla policejní mluvčí Jana Drtinová.

O častější kontroly silnice požádal nového ředitele krajské policie Jana Švejdara hejtman Martin Netolický. "Pan ředitel v tomto ohledu přislíbil součinnost," řekl hejtman.

Proč lidé umírali? Jeli rychle, zbrkle předjížděli

Mohou ale policisté snížit kontrolami počet vážných nehod? Pravdou je, že sedm tragických nehod za posledních pět let zavinila vysoká rychlost. Další nehody ale způsobila především nepozornost, řidiči se nedívali na silnici, vjeli do protisměru, sjeli ze silnice nebo se na křižovatce nerozhlédli. To těžko policie změní.

Na základě přehledu, který připravila MF DNES, ale nelze říct, že počet tragických nehod na silnici I/35 stoupá. Co naopak zcela jistě roste, je počet aut a kamionů, které tudy objíždějí rozkopanou dálnici D1. "Je to jedna velká katastrofa, současná hustota dopravy, cokoliv živého obec nepřejde, strašné," uvedl starosta Býště Ladislav Mlateček.

Na otázku, na kterých úsecích silnice I/35, vedoucí devadesát kilometrů napříč Pardubickým krajem, si je nutné dávat pozor, je rozumná odpověď jediná: Na všech.

Jsou ovšem místa, kde jsou tragické havárie častější. Z tohoto pohledu číhá při jízdě od severu nebezpečí už po přejetí hranic kraje. Ne náhodou byl do rizikové mapy ÚAMK a policie zařazen mezi nejnebezpečnější trasy úsek I/35 z Holic do Vysokého Mýta.

Za posledních pět let zahynuli u Býště na Pardubicku čtyři lidé. Často se nehody odehrály v noci, řidiči přejeli do protisměru. Je to rychlý úsek, ale hodně rizikový. Kolem jsou stromy, terén je zvlněný a ve skutečnosti málo přehledný.

Další nebezpečí číhá na úseku, který vede nedaleko Horních Ředic. Tam zahynuli od roku 2009 čtyři lidé. Důvod podobný jako v Býšti. „Když jedou řidiči z Hradce Králové, tak nemohou celou dobu předjíždět, jsou nervózní. Projedou Chvojenec a spěchají do Holic a zbrkle předjíždějí,“ uvedl starosta Horních Ředic Jiří Kosel.

Asi tři sta metrů za Chvojencem je na trase zvlnění a v tomto úseku je i zákaz předjíždění. „Řidiči ale značku zákaz předjíždění nerespektují a už dvakrát se mi stalo, že jsem autem musel uhnout až do příkopu,“ popsal před časem učitel školy smyku Vít Jedlička.

Starosta Kosel je skeptický k tomu, že by pomohly další dopravní značky, a pochybuje i o tom, že policie bude ochotná poslat na silnici více lidí. „Zákazy předjíždění nebudou řidiči respektovat, to jsou vyhozené peníze. Když tam policie bude pravidelně stát, tak to pomůže, ale to se nestane, řeknou, že nemají lidi,“ soudí starosta.

Obchvat Holic přinesl další mrtvé

Nový obchvat Holic měl zajistit větší bezpečnost řidičů. Jenže ve skutečnosti tam od roku 2009 zahynulo pět lidí. Umírají i přímo na obchvatu, tragicky skončila třeba srážka aut na trochu zrádné křižovatce obchvatu a silnice na Dolní Roveň před čtyřmi lety.

Místa, kde na I/35 umírají lidé*

Býšť 4

Horní Ředice 4

Holice 5

Zámrsk 3

Vysoké Mýto 4

Litomyšl 4

Janov 3

Svitavy 3

Moravská Třebová 3

Počet mrtvých na I/35

2009 6

2010 11

2011 6

2012 9

2013 7

2014 4

* Údaje od 1. 1. 2009 do 20. 6. 2014 z jednotné dopravní vektorové mapy

Už tradiční jsou nehody u Zámrsku, kde široká silnice svádí k rychlé jízdě. Na průtahu I/35 středem Vysokého Mýta a Litomyšle pak hrozí nebezpečí zejména chodcům, kteří nejsou při přecházení opatrní, a pak také řidičům najíždějícím z vedlejších silnic.

Naopak za Litomyšlí začíná v podstatě nová, široká a velmi přehledná silnice, kde je skoro umění havarovat. Přesto nyní u Janova zahynuly 13. června při srážce tří aut dvě ženy. Policie stále neumí říct, jak se to mohlo stát.

„Příští týden podají vysvětlení první svědci. Dříve než za čtrnáct dní nebudeme vědět, zda někdo jel rychle, nebo neuváženě předjížděl,“ uvedla svitavská policejní mluvčí Hana Kaizarová.

Zabránit tragédiím může leda nová silnice R35, ale to je písnička z hodně ohrané desky. Do té doby města mohou apelovat na stát, aby upravil průtahy - jako třeba nyní Vysoké Mýto - anebo doufat, že policie bude víc vidět. „Připravujeme další bezpečnostní opatření,“ řekla Vavřinová.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.