Pokud se na třídu Míru vrátí trolejbusy, bude jich méně. Ale sloupořadí pro...

Pokud se na třídu Míru vrátí trolejbusy, bude jich méně. Ale sloupořadí pro troleje obhájí svoji existenci. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pěší zóna, nebo linky trolejbusů? Byly by jen čtyři, ustupují dopraváci

  • 30
Na pardubické třídě Míru po skončení její opravy v únoru 2015 výrazně ubude trolejbusů. Vrátí se ni nejspíše jen tři linky, které ji budou projíždět ve směru od Zelené brány k Afi Paláci a jedna sporadická obousměrně. Nekončí ale boj za čistou pěší zónu.

V září bude pardubické zastupitelstvo už po čtvrté hlasovat o tom, zda na opravenou třídu Míru zamíří trolejbusy, nebo tam vznikne klasická pěší zóna.

To však nic nemění na tom, že v dopravním podniku připravují schéma provozu po hlavní ulici. Jistá je přitom nyní jediná věc: trolejbusů na třídě Míru ubude minimálně o dvě třetiny. Důvodem je malá propustnost tři a půl metru širokého koridoru.

"Před opravou projelo ulicí denně 600 spojů. Ty by se tam po rekonstrukci už rozhodně nevešly. Zatím to vypadá, že by se tam vrátilo nějakých 150 až 160 spojů denně," říká šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Jak dosáhnout tak masivního úbytku trolejbusů v ulici? Dopravní podnik bude třídu používat téměř výhradně jen v jednom směru.

"Podle prvních plánů, které nejsou definitivní, uvažujeme, že na třídě necháme tři linky, které ji budou využívat jen ve směru od Zelené brány směrem k Afi Paláci. Dále bychom tam nechali linku 27 obousměrně, ale ta jezdí jen několikrát za den," uvedl Tomáš Pelikán.

MHD na třídě Míru

600 spojů jezdilo ulicí denně před její opravou

160 jich tam má zhruba jezdit, až bude třída opravená

750 metrů navíc najede každý trolejbus, který objíždí třídu Míru

96 tisíc kilometrů navíc ročně tak najedou spoje hromadné dopravy

4 miliony korun bude objíždění stát dopravní podnik každý rok

1 780 spojů projede kvůli opravě denně přes Masarykovo náměstí

4 linky budou zřejmě jezdit přes novou třídu Míru

Trolejbusy by měly zůstat i v části ulice Sladkovského mezi třídou Míru a Sukovou třídou. Propojku bude nejspíše dále využívat linka číslo 4. "Tento spoj mezi centrem a Polabinami se nám osvědčil a jeho otáčení na třídě Míru má logiku, na tom nic měnit nechceme," doplňuje Pelikán.

Sám je ve svých vyjádřeních zatím hodně opatrný. Moc dobře totiž ví, že první návrhy na rozložení dopravy v opravené ulici může zhatit hned několik faktorů. Tím nejbližším možným je zářijové zasedání zastupitelstva. To na návrh sdružení Pardubáci bude mít na stole bod s názvem: Čistá pěší zóna na třídě Míru.

"Musíme to ještě zkusit. V ulici by s trolejbusy vznikl neskutečný kočkopes. Těžko by tam mohly vznikat funkční předzahrádky, když by každou chvíli lidem za zády prosvištěl trolejbus," uvedl radní za Pardubáky Milan Košař.

Ovšem není vůbec jasné, zda se změna setká s pochopením u většiny ze 39 zastupitelů. Byť i primátorka Štěpánka Fraňková připustila, že objízdná trasa přes Sukovu třídu funguje bez potíží, právě její Sdružení pro Pardubice, komunisté, TOP 09 a ODS v minulosti tvrdě prosazovali trolejbusy na třídě.

"Ozývali se nám nejen senioři, kteří již šetří každý krok a nechtějí být přitom vyloučeni ze života Pardubic, ale i řada dalších lidí, nevyjímaje obyvatele Karloviny a okolí, kteří si zrušení MHD na naší hlavní ulici také nepřáli," argumentuje pro trolejbusy šéfka magistrátu.

Druhou potíží by pak mohla být právě pokládaná dlažba. Ta podle odborníků zátěž v podobě intenzivního provozu trolejbusů dlouhodobě neunese.