Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubičtí politici si přivezli inspiraci pro terminál z varského letiště

  7:55aktualizováno  7:55
Krize na Ukrajině spojená s velkým úbytkem ruské klientely nakonec politiky neodradí od stavby nového letištního terminálu v Pardubicích. Nesmí být ale dražší než 250 milionů korun. Inspiraci si radní přivezli z Karlových Varů.

Vizualizace původně plánovaného terminálu pardubického letiště. | foto: Pardubický kraj

V roce 2009 Karlovarský kraj zmodernizoval svoje mezinárodní letiště za 98 milionů korun. Nyní dokáže odbavit až 750 cestujících za jednu hodinu. Něco podobného by chtěli dokázat pardubičtí politici z radnice i kraje, kterým patří civilní část pardubického letiště.

Letiště v Karlových Varech.

Letiště v Karlových Varech.

„Je to pro nás jednoznačně inspirace. Především ta cena je hodně zajímavá. Navíc karlovarské letiště je hodně futuristické, zřejmě by se dalo při samotné stavbě ještě dost ušetřit,“ uvedl po návštěvě Karlových Varů primátor Pardubic Martin Charvát.

Společnost East Bohemian Airport už má přitom připravený projekt na stavbu nového terminálu poměrně dlouho. Jenže ten by vyšel na nějakých 300 milionů korun a to se politikům zdá příliš.

„Maximální cena musí být do 250 milionů korun,“ shodli se radní z magistrátu i kraje. „Nestavíme žádnou Ruzyň. Musíme být rozumní,“ doplnil hejtman Martin Netolický.

Právě zlevnění projektu měl na starost dnes už bývalý šéf společnosti EBA Michal Červinka. Podle politiků však svou práci nezvládl, a proto musel ve funkci skončit.

Letiště Pardubice

Letiště provozuje společnost East Bohemian Airport, která patří městu a kraji. Společnost vznikla 9. února 1993. Civilní provoz pak oficiálně začal v roce 1995. Ve stejný rok přestavbou vznikl i stávající terminál. Celková rozloha haly je 1 644 metrů čtverečných. Cestující mohou používat dvě přepážky. Kvůli tomu je hodinová kapacita letiště pouze 200 lidí. Výhodou letiště je, že je pouze pět kilometrů od centra města. Linkový autobus vzdálenost ujede za osm minut. Na letišti je 500 parkovacích míst, které jsou pro zájemce zdarma.

„Akcionáři uplatňují své právo změnit management. Pokud můj odchod přispěje k rozvoji letiště, bude to pro letiště pozitivní,“ uvedl Červinka. Podle něj potenciál spádové oblasti letiště opravňuje k optimistickým očekáváním, nicméně nezbytnou podmínkou k jeho využití je právě nový terminál.

„Taková investice je dlouhodobá pro časový horizont v desítkách let. Letišti budu i v budoucnu držet palce,“ dodal pro agenturu ČTK Červinka.

Loňská soutěž na stavitele terminálu byla neúspěšná. Firmy totiž nabídly cenu vyšší než 400 milionů korun, cena terminálu o výměře 6000 metrů čtverečních má však být podstatně nižší. Projekt byl proto zjednodušen a měla by se vypsat nová soutěž.

Podle šéfa představenstva firmy EBA Pavla Svobody však není letiště bez nového terminálu do budoucna konkurenceschopné. K tomu dodává, že pokud by se aktuální špatné ekonomické výsledky opakovaly, hrozila by společnosti insolvence.

Letiště Karlovy Vary

Terminál provozuje společnost Letiště Karlovy Vary, kterou ze 100 procent vlastní Karlovarský kraj. Firma byla založena 2. února 2004. Civilní letiště vzniklo už v roce 1929. Nová odbavovací hala vyrostla v roce 2009, stála 98 milionů korun. Rozloha haly je 946 metrů čtverečných. Přepážek je v ní osm, což znamená, že odbaví zhruba 750 cestujících za hodinu. Dojezdová vzdálenost do centra města je 7,5 kilometru. Autobus městské hromadné dopravy urazí vzdálenost za 30 minut. Počet parkovacích míst u haly je 150 a jsou pro pasažéry zdarma.

„Potřebujeme krizový management, který řekne, zda je letiště po 15 letech existence na zrušení, nebo se manažersky oživí a získá další příležitosti,“ uvedl Svoboda.

Za úpadkem podle něj stojí přílišná orientace na ruskou klientelu, která však v poslední době z Pardubic mizí.

V letošním prvním pololetí letiště přepravilo přes 29 tisíc cestujících, loni jich prošlo terminálem za stejnou dobu 79 tisíc.

Se stavbou terminálu přesto souhlasí politici ze všech politických stran, a to včetně těch opozičních. „Pardubice potřebují nový terminál za rozumné peníze. To určitě budeme podporovat,“ řekl zastupitel Pardubic za ODS Karel Haas.

Přípravu projektu a samotné budování terminálu bude mít na starost zřejmě nová šéfka firmy EBA. Politici by v pozici rádi viděli Helenu Šmejkalovou. „Je zřejmé, že jako krizová manažerka s více než dvacetiletou obchodní praxí v ČSA letišti rozumí,“ sdělil hejtman.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.