Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podle Bárty je stavba R35 v kraji prioritou, nabízí ji soukromým firmám

  9:41aktualizováno  9:41
Ministr dopravy Vít Bárta chce, aby rychlostní silnici R35 z Opatovic do Mohelnice postavily soukromé firmy. Spolu s dálnicemi D1, D3 a pražským okruhem ji hodlá vybudovat pomocí PPP projektu. Silnici by postavily soukromé firmy a stát by ji splácel.

Podle Bárty je silnice R35 prioritou. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Stavební firmy hladové po velkých zakázkách mají o stavbu silnice R35 obrovský zájem. Přesto stavební stroje podle všeho nevyjedou na pole u Opatovic dříve než v roce 2015. Ministerští úředníci tvrdí, že příprava stavby a zejména PPP projektu je tak komplikovaná, že dříve se to stihnout nepodaří.

"Delší čas na přípravné práce je nutný. Bude třeba sladit splátkový kalendář, vítězné firmy si budou muset vyřídit hypotéky zřejmě u více bank, proto ta časová rezerva," řekl tiskový mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Výběrové řízení na stavitele R35 přitom bude vypsáno o dva roky dříve, v roce 2012.

Jako první však přijde na řadu tendr na opravu D1, které ministerstvo spustí letos v červnu, příští rok se budou moci firmy ucházet o stavbu R35. "Do PPP projektů jsou zařazeny silniční stavby s největším důrazem. Na prvním místě je D1, hned za ní následuje pražský okruh, D3 a R35," řekl Ptačinský.

Příprava projektu bude trvat dlouho

Podle něj je však příprava PPP projektu na začátku. Je třeba ošetřit spolupráci se soukromníky v zákoně. A jasné zatím není ani to, jak by se vložené miliardy do stavby vrátily. Možností je hned několik: buď přímo, a to formou mýtnic, nebo by stát platil procenta z průjezdu aut touto silnicí, anebo by hradil stavbu z celkové sumy vybrané za dálniční síť v celé republice.

Jisté ale je, že by vítězná firma stavbu nejen postavila, ale dalších pětatřicet let by se o ni starala, a to včetně zimní i letní údržby, rovněž  po dobu 35 let. A odevzdat ji musí v dobrém stavu."Budeme požadovat dvou až pětiletou záruku," řekl Ptačinský.

Stavební firmy se velkých silničních zakázek od státu už nemohou dočkat.

"Vítáme, že se po dlouhé době situace v této oblasti posunula pozitivním směrem. Jsme připraveni účastnit se všech projektů, které splní podmínky naší firmy, zejména v oblasti řízení rizik, ekonomické efektivity či transparentnosti. To samozřejmě platí i o projektu R35," řekla například mluvčí společnosti Skanska Lucie Nováková.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.