"Úžasné je, že se nám podařilo dobře předvést Blériot po tom pátečním neúspěchu, kdy kvůli počasí nemohl letět. Největší raritou je ale letadlo bratří Wrightů, které pilotoval Petr Mára," řekl Martin Kindernay z občanského sdružení Aeropark, které akci pořádá.
Pilot Mára sice litoval pátečního počasí, jak ale poznamenal: Přírodě poručit nejde, to dělali jen komunisté. Do vzduchu se během soboty dostal nejen Blériot, ale také letadlo bratří Wrightů.
Třetí verze Wrighta vzlétla 23. ledna 1905 a prvních deset letů bylo velmi krátkých. Netrvaly déle než deset vteřin, což oba bratři přičítali nezkušenosti s řízením. Až o rok později v říjnu se Willbur Wright udržel ve vzduchu déle.
"Nikde jinde tohoto Wrighta neuvidíte. Letoun je specifický tím, že má kachní konstrukci. Toto je druhá replika na světě, která létá," poznamenal Kindernay.
Fotogalerie |
Mezi návštěvníky přijel historickým vlakem ze sbírek Národního technického muzea také jeho ředitel Karel Ksandr, který si nenechal ujít let Kašparova Bléritota a dalších historických leteckých skvostů.
"Spravuju jednu z nejvýznamnějších sbírek na světě, včetně historického Blériota Jana Kašpara. Jsem rád, že jsou nadšenci, kteří ve svém fandovství a nadšení vybudují muzeum," řekl ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Spolu s ním přijel mezi obdivovatele leteckých unikátů ministr kultury Jiří Besser, který muzeum otevřel. Připít muzeu dorazila i praneteř letce Jana Kašpara Eva Perrová.
"Měl by radost, že všichni lítají. Ale hlavně - letěly tu gripeny. A ty bych mu přála vidět. V své době si ani nemohl představit, že tu bude něco takového," řekla Perrová.