"Bohužel to je moc. To nemáme šanci zaplatit. Zatím se do toho pustit nemůžeme," přiznal náměstek primátorky Jindřich Tauber z ČSSD, který plány na tunel prosazoval. Původně počítal s tím, že by se vše dalo pořídit za zhruba 80 milionů. Jenže z toho ho vyvedlo jednání se zástupci dopravního podniku či energetických firem.
Cena za dopravu pod zemíZahloubení silnice vedle Zelené brány by přišlo na 210 milionů korun:
|
Podle zápisu z jednání, které má MF DNES k dispozici, by jen stavba samotného tunelu stála 85 milionů. Práce s tím spojené by ale vyšly na dalších více než 90 milionů. K tomu všemu je třeba připočíst daň.
"I když by třeba přeložku vodovodů a kanalizace částečně platila firma VAK, ta částka je skutečně vyšší, než jsem počítal," uvedl Tauber.
Jenže jeho snaha nevyšla vniveč jen tak zadarmo. Peníze stály vizualizace, studie i další materiály a to opoziční ODS nyní kritizuje.
Uleví se řidičům, s tunelem by se tvořily kolony
"Od začátku jsme říkali, že to je utopistický nápad, který nejspíše končí v šuplíku. To se nyní stalo. Bohužel to město stálo statisíce, které se doslova vyhodily oknem. Myslíme si, že radní by se více měli soustředit na reálné projekty," uvedl zastupitel za ODS Petr Klimpl.
Na jednu stranu rozhodnutí o odložení projektu bude rozhodně mrzet architekty. Ti velmi stáli o to, aby se propojilo nové a historické centrum města. Z nové a opravené třídy Míru by po postavení tunelu lidé mohli plynule chodit po pěší zóně pod Zelenou bránu a dále na Pernštýnské náměstí a historické centrum Pardubic.
Na straně druhé se určitě uleví dopravnímu podniku a hlavně řidičům. Počítalo se s tím, že tunel by byl sveden jen do jednoho pruhu, takže by zřejmě vznikaly zácpy. Navíc by se v něm mohlo jezdit pouze rychlostí 30 kilometrů v hodině a nesměly by do něj vozy vyšší než 2,4 metru. "Třeba na ten projekt ještě někdy dojde," dodal Tauber.