Novinkou, která má takové informace dodat, je takzvaný totem. Jde o těžko přehlédnutelný červený sloup s displejem zobrazující počet cyklistů, kteří kolem něj projedou. Pardubičtí cyklisté už ho mohli zaregistrovat hned za Wonkovým mostem na straně u telefonní ústředny.
Celkem je po městě rozmístěno jedenáct profilů, ve kterých jsou počty cyklistů sledovány.
"Důležité je, že sčítání probíhá nepřetržitě. Sledujeme tak závislost na čase, ročních období a hlavně vývoj v průběhu let. Plánujeme zapojit do vyhodnocení dat také Univerzitu Pardubice," řekl pardubický cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.
Sčítač cyklistů je neobyčejně přesný
Každý, kdo jede okolo, si může všimnout, že zařízení je neobyčejně přesné a rozezná cyklistu, i když odbočuje už několik metrů před vlastním červeným sloupem.
Sčítací zařízeníNejvíce podobných zařízení je v Praze, kde se se systematickým monitoringem cyklodopravy začalo v roce 2009. Z dalších měst si loni nechala sčítač nainstalovat Jihlava. Významný je rovněž počet sčítačů nacházejících se v chráněných územích. Kromě národních parků jsou cykloturisté monitorováni také na několika desítkách dalších lokalit, například v chráněné krajinné oblasti Beskydy monitoruje kraj počet cyklistů na trase Beskydské magistrály. Desítky sčítačů jsou na územích chráněných krajinných oblastí Jeseníky, Poodří nebo Křivoklátsko. Další jsou na cyklostezce Brno - Vídeň. |
Takzvané smyčky, které cyklisty zaznamenávají, jsou totiž umístěny asi dvacet metrů od totemu směrem k mostu, takže počítají i ty, kteří odbočují po přechodu k ČEZ aréně a naopak.
Podle autorů nápadu systém umožní dlouhodobě vyhodnocovat chování cyklistů v závislosti na různých faktorech, které ho ovlivňují. "Tím nejvýznamnějším je počasí, ale třeba také hustota provozu. Získáme tak informace, které budou mít význam pro dopravní plánování nejen v Pardubicích, ale v celé republice," dodal Jirsa.
Průkopníky byly národní parky
Pardubice nejsou přitom v instalaci sčítacích zařízení žádnými průkopníky. První se objevily v národních parcích, jako jsou Krkonoše, České Švýcarsko nebo Podyjí, jejichž správy následně data využívají jako podklady pro výzkum vlivu návštěvnosti na přírodu či pro úpravu režimu vstupu.
Jaký ale mohou mít červené sloupy s displejem skutečný přínos pro cyklistickou dopravu? Podle zkušeností z cyklistických velmocí ovlivní cyklodopravu již zmíněný displej, na kterém cyklisté vidí, kolik jich za den v daném místě projelo.
V Kodani a dalších dánských městech jenom tento efekt znamenal pro mnoho obyvatel poměrně silnou motivaci k tomu, aby na kolo usedali častěji. Po instalaci těchto sčítačů se mnoho lidí připojilo k soukromé soutěži o dosažení co nejvyššího čísla na ukazateli, a vzrostl tak podíl pravidelných cyklistů. A celková čísla samozřejmě říkají, kde by například bylo vhodné rozšířit nebo přidat cyklopruh.
Zatím nejvyšší zaznamenaný denní průjezd profilem u Wonkova mostu byl 2 390 cyklistů. Ve špičce zde projede jeden cyklista každých třináct sekund. Za prvních sedm dní tudy projelo přes 12 tisíc cyklistů.
Instalaci zařízení zaplatily peníze z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Zařízení je trvale pod dohledem kamerového systému.