Ne všichni chodci i cyklisté respektují zákaz vstupu na kolejiště. Foto: Radek Kalhous

Ne všichni chodci i cyklisté respektují zákaz vstupu na kolejiště. Foto: Radek Kalhous

V kraji zemřelo loni na kolejích dvacet lidí, nejvíc za poslední roky

  • 3
Zatímco na kolejích v celé republice zahynulo loni o 47 lidí méně než v roce 2011, v Pardubickém kraji počet usmrcených vzrostl. Na dráze tu celkem přišlo o život 20 lidí, což je nejvíc za posledních pět let. Předloni jich bylo o dva, v roce 2010 o tři méně.

Po střetu s vlakem zahynulo loni na území Pardubického kraje šestnáct lidí, čtyři další zemřeli v autě přímo na přejezdu.

Střety na dráze v Pardubickém kraji

rok/počet usmrcených

2008        13
2009        18
2010        17
2011        18
2012        20

Naposledy tři dny před Štědrým dnem srazilo pendolino člověka u Černé za Bory. Mezi Pardubicemi a Kostěnicemi nahradily místní spoje autobusy, část rychlíků byla odkláněna přes Týniště nad Orlicí.

"Strojvedoucí pro tento případ žádné speciální školení nemají. Tohle vyškolit nejde. Stejně jako v autoškole nejsou řidiči školeni na to, že jim někdo může vběhnout pod auto. Je na každém, jak se s tím vypořádá," poznamenal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jsou strojvedoucí, kteří mají za sebou několik nepříjemných zážitků a pokračují ve službě a jsou jiní, kteří podle něj po takovém zážitku už do lokomotivy nenastoupili a přešli na jinou práci. 

Na odbourání negativního zážitku někteří potřebují čas

Ihned po nehodě však mohou strojvedoucí odmítnout pokračování služby a požádat o okamžitou výměnu.

"Potom mají nárok na určité volno, ale délka samozřejmě záleží na zdravotním stavu - pokud se psychický stav horší, tak mohou nastoupit tak dlouhou pracovní neschopnost, kterou vyžaduje odbourání negativního zážitku při mimořádné události," dodal.

Přerušení provozu většinou trvá kolem dvou až tří hodin. Na dvoukolejných tratích, kdy vlak může jezdit aspoň po jedné koleji, se tato doba může zkrátit. "Ale zažil jsem i takové přerušení, které začalo mezi druhou a třetí hodinou odpoledne a provoz byl obnovený až mezi osmou a devátou hodinou večerní," konstatoval Šťáhlavský.

Loni si vybralo koleje nejméně osm sebevrahů

Místo vyhlášené nehodami je například na hlavní trati mezi hlavním nádražím v Pardubicích a Kostěnicemi. Jen od konce loňského listopadu do Vánoc tam drážní inspektoři vyšetřovali čtyři smrtelné srážky.

"Vlaky jezdí na koridoru až 160kilometrovou rychlostí a nejsou moc slyšet," podotkl mluvčí Českých drah.

Statistiky v Pardubickém kraji zatím uvádějí osm sebevražd, přičemž ve dvou případech se jedná o střetnutí na přejezdu. "Statistika dosud není uzavřena a řada případů je v šetření. Předpokládám, že toto číslo bude nakonec vyšší," komentoval daje za loňský rok mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.