Na stezce mezi Ústím a Letohradem je podobný provoz, jako na této navazující...

Na stezce mezi Ústím a Letohradem je podobný provoz, jako na této navazující části do Chocně. I zde vede cyklostezka na řadě míst přes koleje. | foto: Jaroslav Hubený, MAFRA

Cyklisté si musí dát pozor. Oprava trati pošle na stezku auta

  • 1
Ve středu začínají dopravní omezení mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem. Práce spojené s modernizací železniční trati za téměř 483 milionů ovlivní provoz na přilehlé cyklostezce, po které budou smět jezdit auta stavbařů.

Když je hezké počasí, míjejí se na asfaltové stezce mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem denně stovky cyklistů, bruslařů i chodců. Na třináctikilometrovém úseku se však budou v příštích měsících potkávat s řidiči.

Ti se na frekventovanou stezku vydají kvůli uzavírkám přejezdů, které potrvají od středy až do konce června. Stavbaři budou na trati opravovat celkem dvanáct přejezdů, z nichž řada přetíná jak cyklostezku, tak i hojně využívanou spojnici obou měst.

„Kvůli rozsáhlosti stavby a uzavíraným přejezdům bude doprava v regionu mnohokrát komplikována objížďkami, na kterých budou často nasazeny i semafory. Bude se to ucpávat, bude se čekat,“ stojí v informacích firmy o chystané stavbě.

„Dávali jsme o uzavírkách vědět na Facebooku, internetu a šlo to i do škol,“ říká starosta Letohradu Petr Fiala.

Kamiony čeká během oprav přejezdů objížďka

Na třech úsecích stezky se budou pohybovat vozidla mířící ze stavby po celou dobu plánované rekonstrukce trati, tedy až do 26. června. Objížďky pro ostatní řidiče povedou po vedlejších komunikacích v určených termínech, kdy budou uzavřeny přejezdy na hlavní silnici.

Nejbližší nepříjemnosti čekají motoristy od 21. dubna. Úlevou je, že těžší vozy nad 3,5 tuny pojedou od Ústí po delších objízdných trasách přes Libchavy, Žamberk a zpět do Letohradu.

Provoz aut po stezce se příliš nezamlouvá lidem bydlícím v jejím sousedství.

„Mě zaráží, proč by tady měla jezdit auta? Vždyť to tady zničí. Spodek na to není stavěný. Na některým místech už povrch cyklostezky zničily kořeny stromů, jsou na ní takové hrby,“ postěžoval si jeden z obyvatelů Hnátnice u stanice Lanšperk, kde mají stavbaři využívat stezku nepřetržitě po obou stranách tamního přejezdu. Právě zde se plánují nejrozsáhlejší práce.

„Nově postavíme železniční stanici, vybavíme ji novým zabezpečovacím zařízením, které bude připraveno na spuštění dálkového řízení provozu. Poslední rekonstrukce proběhla v letech 1975 až 1976,“ doplnila firma, podle které se na stavbě budou denně pohybovat stovky lidí a množství těžké techniky. Práce mají běžet jak o víkendu, tak v některých případech i v noci.

V Dolní Dobrouči, Hnátnici, na zastávce Dolní Libchavy i v Lanšperku pak vzniknou nová vyšší nástupiště. Na prvních dvou jmenovaných místech navíc dojde k opravě stávajících zastávek. Jinde dělníci postaví přístřešky nové. Na třech přejezdech budou nová výstražná světla.

Firmy během nákladné rekonstrukce vymění 20 tisíc pražců, 27 kilometrů kolejí a zhruba 40 tisíc tun štěrku. Stabilnějšího zajištění se dočkají i tři skalní zářezy. Mimo přejezdů se opraví také sedm mostů a 37 propustků. Upraveno bude také trakční vedení. Po dokončení stavby se má zrychlit cestování, zvýšit bezpečnost a komfort.

Vysoutěžená cena byla vyšší, než odhad

Opravu trati provede firma Chládek a Tintěra Pardubice spolu se společností Porr (ve výběrovém řízení spojené do sdružení pojmenovaného jako Společnost ÚLET), které soutěž na největší letošní investiční akci na železnici v kraji vyhrály na podzim loňského roku.

Ačkoliv Správa železniční a dopravní cesty coby investor předpokládala, že za opravu dá přes 437 milionů korun, tak výsledná cena je ještě o zhruba 45 milionů vyšší. Železničáři přitom vybírali ze čtyř uchazečů, kteří se do tendru vypsaného koncem loňského srpna přihlásili.