"Dalo by se říct, že dramaturgie letošního ročníku je společným dílem současného vedení, tedy Jarmily Zbořilové, dramaturga Bohuslava Vítka, manažera koncertní činnosti Tomáše Kráčmara a šéfdirigenta orchestru Marka Ivanoviće. Každý přišel s nějakým nápadem, z něhož postupně vyšel celý program," řekla Blanka Scholleová z Komorní filharmonie Pardubice, která akci pořádá již potřetí.
Pardubické hudební jaro (34. ročník)Filharmonie Brno,
The Plastic People of the Universe, Komorní filharmonie Pardubice,
Clarinet Factory a Alan Vitouš
Žestě v chrámu
Klasika českého filmu
|
Přehlídku otevře v pondělí 2. dubna Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Aleksandara Markoviće.
"Zahajovacím koncertem je zastoupen velký symfonický repertoár. Program je sestavený ze dvou slavných skladeb světového repertoáru - symfonické suity Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova a Osmé symfonie Antonína Dvořáka," uvedl dramaturg Komorní filharmonie Bohuslav Vítek.
O dva dny později, ve středu 4. dubna, čeká diváky opravdová specialita - provedení skladby Pašijové hry velikonoční Milana Mejly Hlavsy za účasti skupiny The Plastic People of the Universe a Komorní filharmonie Pardubice pod taktovkou šéfdirigenta Marka Ivanoviće.
Pašijové hry velikonoční začaly vznikat na podzim 1977. Když Vratislav Brabenec přišel s dokončeným libretem Pašijových her, skupina The Plastic People of the Universe, respektive Mejla Hlavsa začal rychle pracovat na jeho zhudebnění. Pašije byly dokončeny a nazkoušeny již během zimy.
Pašije naposledy zazněly v roce 2005
Pečlivě utajovaná koncertní premiéra proběhla 22. dubna 1978 u Václava Havla na Hrádečku a sestava Plastiků se pro tento projekt rozrostla na deset členů. Zvukový záznam Pašijí zachycený v domácích podmínkách Hrádečku se nejprve šířil formou samizdatu na magnetofonovém pásku spolu s textovou a obrazovou přílohou.
Roku 1980 vyšla nahrávka pod názvem Passion Play u kanadské firmy Boží Mlýn a s velkým ohlasem ji uvedla celoplošná kanadská rozhlasová stanice CBC. Po roce 1989 byly Pašije několikrát zahrány živě, mimo jiné i v Divadle Archa společně se skupinou Agon Orchestra. Naposledy zazněly v Arše v březnu 2005.
Dalším účinkujícím letošního Pardubického hudebního jara je úspěšné multižánrové těleso Clarinet Factory, jeden z nejoriginálnějších souborů na české hudební scéně. V posledních letech na sebe upozornil vítězstvím v mezinárodní soutěži International Songwriters Competition a spoluprací s Bobbym McFerrinem nebo s Lenkou Dusilovou v Eternal Seekers.
Lístky jsou k dispozici u Zelené brány
"S ansámblem bude spoluúčinkovat jeho stálý host - slavný český perkusionista Alan Vitouš," dodal Vítek. Klarinetisté vystoupí ve Společenském sále Afi Palace 12. dubna.
V dramaturgii festivalu nechybí ani chrámový koncert. Žesťové kvinteto vedené členem Komorní filharmonie Pardubice Michalem Chmelařem zahraje 19. dubna v kostele sv. Bartoloměje v Pardubicích skladby od doby baroka až po hudbu muzikálovou a filmovou.
Pardubické hudební jaro uzavře 3. května v Domě hudby Moravská filharmonie Olomouc pod vedením mladého dirigenta Jana Kučery. "Tentokrát nenabídne díla symfonická, ale výběr slavných českých filmových melodií, mnoho z nich v původním aranžmá dirigenta koncertu," řekl Vítek. Vstupenky na jednotlivé koncerty jsou k dostání v Pardubice Region Tourism u Zelené brány.