Jedním z adeptů na časté měření je Sukova třída, čtyři rovné pruhy svádějí k rychlé jízdě, přitom je tam řada přechodů.

Jedním z adeptů na časté měření je Sukova třída, čtyři rovné pruhy svádějí k rychlé jízdě, přitom je tam řada přechodů. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubičtí strážníci opráší radary, měřit přestali kvůli povinným cedulím

  • 3
Do pardubických ulic se po dvou letech vrátí strážníci s radary. Rozhodli se k tomu díky novele zákona, která jim od května už neukládá povinnost upozorňovat na měření dopravními značkami. Kvůli tomu neměřili a řidiči si na eldorádo zvykli, v některých úsecích jedou klidně stovkou.

Riziko, že by za rychlou jízdu řidiči v Pardubicích platili pokutu, se v posledních letech téměř rovnalo nule. Stačilo dát pozor před Wonkovým mostem, kde občas měří státní policie, jinak na radar nenarazili.

Od května ale už nemusí strážníci hlásit cedulemi, kde měří rychlost. Místa měření bude schvalovat dopravní policie.

"Máme dva radary a zřejmě je opět vytáhneme. Ještě předtím však budeme chtít, aby nám starostové obvodů řekli, kde jsou nebezpečná místa, kde bychom měli měřit. Měření také budeme chtít schválit od nového zastupitelstva," uvedl šéf strážníků Petr Kvaš.

Dá se tušit, že všechny podmínky budou pouhou formalitou. Politici zřejmě nebudou vytažení radarů zpět na ulice nijak bránit. Naopak.

"Myslím, že podmínky strážníků jsou rozumné. Dříve byli obviňováni, že měří na místech, kde nikoho nechrání, ale zato tam vyberou dost peněz. Tomu se nyní chtějí vyhnout. Myslím, že jim to zastupitelé umožní," uvedl náměstek pardubické primátorky František Brendl.

Problém nebude ani s výběrem míst pro radary. Například starosta Polabin Jiří Srbek už strážníkům nahlásil ulici, kde bude chtít radary vidět co nejčastěji.

Místa, kde by se mohlo v Pardubicích nejvíc měřit: Bělehradská - Hradecká - Hradecká - Sukova (červeně); Sukova od arény ke Zelené Bráně (modře); Dašická u gymnázia (žlutě); Štrossova - Kyjevská cestou k nemocnici (zeleně)

Místa, kde by se mohlo v Pardubicích nejvíc měřit: Bělehradská - Hradecká - Hradecká - Sukova (červeně); Sukova od arény ke Zelené Bráně (modře); Dašická u gymnázia (žlutě); Štrossova - Kyjevská cestou k nemocnici (zeleně)

"Dlouhodobě máme problémy v Hradecké ulici mezi arénou a univerzitním kampusem. Tam to řidiči rádi rozpálí, přitom tam jsou přechody. Jinak jsem velmi rád, že se bude opět měřit. Celá ta akce s cedulemi mi přišla jako pitomost, které řidiči akorát zneužívali," uvedl starosta Srbek.

Čtyřproudová Sukova třída funguje jako autostráda

Pravdou je, že v Pardubicích se začalo v poslední době jezdit svižněji. Především v noci není problém vidět auta, která se ulicemi řítí i více než stovkou.

"Třeba Sukova třída funguje jako rychlostní komunikace. Tam bych si uměl představit i napevno umístěný úsekový měřič rychlosti," uvedl Brendl.

Podle Kvaše se však řidiči zachovali pouze tak, jak se dalo čekat. "Policie vůbec neměřila v bočních ulicích. Na těch hlavních jenom málo. Je logické, že se řidiči přestali obávat postihů. Podvědomě si byli jistí, že jim nic nehrozí," řekl Kvaš.

Na druhou stranu i jeho strážníci mohli v uplynulých letech měřit. Dokonce si koupili jednu sadu potřebných cedulí. Nakonec však radary nechali ve skladu. A to i přesto, že třeba jejich kolegové z Lázní Bohdaneč řidičům dokázali i se značkami tak znepříjemnit život, že si v městečku nikdo nedovolí jet více než předepsaných padesát.

"Podle mě to nemělo cenu. Pardubice jsou poměrně velké a řidič ve chvíli, kdy nás někde uvidí, už ví, že všude jinde může jet rychle," řekl k cedulím Kvaš.