Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj žádá Evropskou komisi o výjimku, bojí se zablokování stavby R35

  14:15aktualizováno  14:15
Kvůli sporu Česka s Unií o platnost starých posudků vlivu staveb na životní prostředí se může výstavba nové dopravní tepny kraje, silnice R35, o několik let opozdit. Hejtman nyní posílá do Bruselu memorandum starostů se vzkazem - na silnici už nemůžeme čekat.

Jeden z chystaných mostů pětatřicítky povede nedaleko železniční stanice Uhersko na Pardubicku. | foto: Vizualizace ŘSD

Ještě před pár měsíci to vypadalo, že je stavba prvních dvou úseků 27 kilometrů dlouhé rychlostní silnice R35 z Opatovic nad Labem do Ostrova v roce 2017 hotová věc.

Stavbaři mají územní rozhodnutí, většina pozemků je vykoupená, peníze nechybí a na jaře na trase pravděpodobně začne archeologický průzkum.

Vážné zdržení však hrozí kvůli posudkům vlivu staveb na životní prostředí, takzvané EIA. Letošním přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, přestaly platit posudky asi na 80 akcí za 200 miliard korun a Evropská komise je i přes snahy státu zatím nechce uznat.

Bez platné EIA nelze stavby zahájit. Vypracování nových posudků by je odsunulo minimálně o dva roky. Ohrožena je stavba silnice R35 i dostavba chrudimského obchvatu. „A to nás ministerští úředníci stále ubezpečovali, že nic takového nehrozí,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Politici musí přesvědčit Unii, aby přimhouřila oko. I proto Pardubický kraj zajistil překlad listopadové výzvy starostů žádajících urychlení výstavby. Hejtmana o to požádal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.

„Je to pro něj důležitý doklad, stanovisko samospráv může změnit posuzování postupu České republiky. Ta je v Bruselu vnímána tak, že si vždy hledá cestičky a ne vždy mluví pravdu,“ řekl hejtman Netolický.

„Předělávat všechna stanoviska EIA by byl zásadní problém,“ uvedl šéf ŘSD Jan Kroupa. Zatím stále není jasné, zda Unie bude ochotna přistoupit k výjimkám. Pokud ano, má silnice R35 slušnou šanci ji získat. Příprava pokročila daleko, s nadsázkou lze říct, že už zbývá jen začít stavět.

„Děláme si naděje, že z hlediska naléhavosti výstavby pravděpodobně dojde k nějakému kompromisu. U staveb, které nemají dokončené územní rozhodnutí, se však bude EIA dělat nejspíše znovu,“ řekl Netolický. Ministr dopravy Dan Ťok byl ve středu při otevírání obchvatu Chrudimi optimistou. „Jsou dobré indikace, že se podaří shodnout s Evropskou unií,“ uvedl.

Na druhou stranu mu možná nezbývá než věřit, protože neúspěch při jednání s Unií by znamenal pro dopravní stavby nejenom v Pardubickém kraji pohromu. Jestliže v roce 2017 měli stavbaři budování R35 zahájit a v roce 2020 dokončit až před Vysoké Mýto, nyní by se řidiči dočkali nové silnice nejdříve v roce 2022 - za ideálních podmínek.

„Usilovně se jedná o tom, aby nový zákon neměl takový vliv, na jaký to zatím vypadá. Pokud bychom museli staré posudky znovu předělávat, nastalo by určitě zdržení v řádu několika let,“ sdělil ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Hejtman soudí, že rozhodující bude přelom roku, protože v Bruselu nyní vyjednává premiér i ministr životního prostředí. „Víc budeme vědět na začátku roku,“ konstatoval Netolický.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.