Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oslavy výročí Jana Pernera odhalily, že má tisíce vděčných fandů

  19:07aktualizováno  19:07
Obyvatelé Pardubického kraje v sobotu oslavili výročí 170 let od zahájení provozu na právě dostavěné dráze Olomouc - Praha. Zároveň tak vzdali poctu jejímu staviteli Janu Pernerovi, jenž měl tento týden jubileum 200 let od narození a 170 let od tragické smrti.

„Účast a zájem o toto téma je ohromující. Oslavy se povedly úplně maximálně, Perner by měl radost,“ řekl předseda Společnosti Jana Pernera historik Jiří Kotyk, který měl za sebou spanilou a zároveň nostalgickou jízdu parního vlaku z České Třebové do Pardubic se zastávkami v Ústí na Orlicí a Chocni. Všude na těchto stanicích vyhrávaly dechové či swingové kapely, někde dorazilo mnoho stovek lidí, v Pardubicích jich byly na nádraží už tisíce.

Fotogalerie

Řada lidí si jízdu historickým vlakem za lokomotivou zvanou „Ušatá“ nenechala ujít. „Je to úžasná, velkolepá akce, i na dětech je vidět, jak se povedla. Je dojemné sledovat, jak se lidi zajímají o tyto věci. A díky Bohu za lidi jako byli Jan Perner, Ladislav Machoň nebo Jan Kašpar,“ řekl jeden z cestujících Martin Prošek z Tišic od Mělníka.

Ten je jedním z potomků slavného architekta Ladislava Machoně, jehož rodina sdílí v Pardubicích s Pernerem hrobku. Její nová podoba po rekonstrukci byla odhalena v pondělí přesně ke dvousetletému jubileu.

Jízdu historickým vlakem za parní lokomotivou si poprvé užíval 23letý Martin Fiala z Ústí nad Orlicí, který pochází z železničářské rodiny. „Jsem Pernerovi vděčný. Díky němu jsou Ústí nad Orlicí a Česká Třebová významnější města se spoustou fabrik, bez něj by tam toho moc nebylo,“ řekl Martin Fiala.

Vlak byl naplněn, nikoli však přeplněn, s výjimkou bufetového vozu. Průvodčí byli oblečeni do historických uniforem, lidé se bavili a nikomu nevadilo, že dveře občas nedoléhají a kouř z lokomotivy je cítit hlavně v posledních vagonech docela dost.

„Den Jana Pernera je pěkná akce. Staří si rádi zavzpomínají, jak tyto vlaky kdysi jezdily a mladí se na ně rádi podívají. Je dobře že jezdí tyto historické vlaky aspoň občas. Ale kdyby měly jezdit každý den, moc by to ekologii neprospělo,“ řekla Anna Holcová z Chocně.

Po dojezdu vlaku do Pardubic se uskutečnila v tamní nádražní hale slavnost odhalení základního kamene k poctě Janu Pernerovi. Umístění pomohl navrhnout syn tvůrce nádraží architekt Miroslav Řepa. Opět zazněla slova o významu proslulého projektanta pro Pardubice.

„Nebýt Jan Pernera, Pardubice by dnes byly nevýznamným provinčním městečkem. A krajským městem by bylo to město, kterým vede železnice,“ řekl například krajský radní Jaromír Dušek.

„Doufám, že příští týden schválí zastupitelé návrh prohlásit Jana Pernera čestným občanem města. Ač byl mladý a měl aktivní život velmi krátký, dokázal mnoho věcí. A to je výzva pro nás politiky, kteří mají v krátkém mandátu zvládat velké věci,“ řekl primátor Martin Charvát.

Pardubicím chybí důstojný Pernerův pomník

Historik Jiří Kotyk považuje za důležité součásti oslav předání Pernerovy hrobky, rovněž pak dopravní a vědecké konference, také ocenil vydařené napojení akce na pobyt Legiovlaku. Veřejně pak apeloval na to, aby se už konečně postavila Pernerovi socha před pardubickým nádražím.

„Pětadvacet let se v tomto městě ,žvaní ́ o pomníku Pernera. Domnívám se, že konečně nastávají okamžiky, že se toho dožijeme. Doufám, že se město Pardubice s tímto problémem popasuje lépe, než s pomníkem Jana Kašpara, prvního českého aviatika,“ řekl Jiří Kotyk.

Účastníci Dne Jana Pernera obdivovali polep moderní lokomotivy s označením 380, jejíž nostalgické dekoraci dominuje tvář Jana Pernera. Ale užili si také hudby, výstavy dobových dokumentů a fotografií, kolejiště chrudimských modelářů, jarmarku, prezentaci vědeckovýzkumné činnosti Dopravní fakulty Jana Pernera a další atrakce. Řada z nich zamířila do železničního muzea v Rosicích.

„V kontextu s tím, co na železnici prožíváme dnes, je symbolické, že se masívně modernizuje infrastruktura a cestování se zrychluje, takže odkaz Jana Pernera v sobě železniční doprava nadále nese. Září je tradičním obdobím železničních akcí a jsem rád, že Železniční den Jana Pernera do těchto aktivit zapadá úplně bezvadně,“ řekl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu.

Jubilejní oslavy si nenechala ujít ani řada železničářů ve výslužbě. Jeden z nich, Ludvík Mátl z Ústí nad Orlicí, připomněl v dýmu čadící lokomotivy na pardubickém perónu dvě citace, které do koloritu oslav perfektně zapadaly. „Velký obdivovatel železnic hudební skladatel Antonín Dvořák prohlásil, že by dal všechny svoje symfonie za to, kdyby vynalezl lokomotivu. A anglický historik a sociolog Buckle kdysi řekl, že parní lokomotiva udělala pro sblížení lidstva víc než všichni filozofové, básníci a proroci od počátku světa.“





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.