Interiér vlakového nádraží v Pardubicích.

Interiér vlakového nádraží v Pardubicích. | foto: Martin Švec, MAFRA

Končí ping-pong s pardubickým nádražím. Šance na jeho opravu vzrostla

  • 4
Pardubické nádraží má konečně naději, že se začne brzy opravovat. Skončilo totiž dlouhé vakuum, během kterého si historickou budovu od architekta Karla Řepy přehazovaly České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Přesný termín, kdy vlakové nádraží ohradí ploty stavbařů a najedou k němu těžké stroje, je ještě nejasný. Přesto nedávné rozhodnutí vlády dává architektonicky ceněné budově velkou šanci, že se dočká důstojné opravy. Ministři totiž rozhodli o tom, že jedna z dominant Pardubic definitivně přejde z majetku Českých drah (ČD) ke Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Vláda schválila návrh ministerstva dopravy na převedení části majetku Českých drah na stát, respektive Správu železniční dopravní cesty. Převod se týká zejména nádražních budov, dalších staveb v železničních stanicích a pozemků, které s dotčenými stavbami souvisejí,“ uvedl Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.

Rozhodnutí je pro Pardubice důležité. Dosud totiž všechny snahy nádraží opravit končily na tom, že se k budově nehlásila ani jedna z firem.

„Vzhledem k připravovanému prodeji závodu Správě železniční dopravní cesty České dráhy neplánují investice do nádražních budov, s dotazem se proto obraťte na kolegy v tiskovém oddělení SŽDC,“ odvracela nedávno odpovědnost mluvčí drah Radka Pistoriusová.

„Budova jako taková není v majetku SŽDC, a proto nemáme žádný materiál na jeho přestavbu. To je otázka na ČD,“ reagoval zase Jakub Ptačinský, mluvčí SŽDC, a dodal, že České dráhy po oznámení možného prodeje okamžitě zastavily jakékoliv investice do oprav nádraží.

Syn architekta nádraží opravu jednoznačně vítá

Z toho byl vedle cestujících, kteří si komfort cestování v 21. století představují určitě jinak než v podobě, v jaké jej nabízí současné pardubické nádraží, smutný především Miroslav Řepa, syn architekta budovy Karla Řepy.

„Nestalo se vůbec nic, trvá to strašně dlouho, objekt nesmírně chátrá. Vnitřek haly jsme udrželi tvrdou rukou v určité úrovni. Každý však zvenku vidí, v jakém stavu je hotelový objekt. Nevidí ho ovšem vevnitř, tam je to katastrofa. Je to vybydlené a netroufám si jít se podívat do nějakého pokoje,“ uvedl architekt, který na budovu vlastní autorská práva a s každou větší úpravou tak bude muset souhlasit.

Nádraží Pardubice

„Je mi to strašně líto, ale osobně už v tom víc udělat nemůžu,“ komentoval současný stav nádraží Miroslav Řepa.

Nicméně i jemu se teď může do mysli vrátit trocha optimismu. Dlouholetá přehazovaná mezi oběma firmami končí a dá se tak počítat s tím, že bude od politiků velký tlak na to, aby se jedno z nejvíce vytížených nádraží v České republice co nejdříve opravilo.

„Majetek v železničních stanicích bude spravován jednotně a stát do něj bude moci systematicky investovat. České dráhy se mohou plně věnovat své hlavní aktivitě, tedy dopravě na železnici,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Opravy důležitých nádraží ostatně slibuje i mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. „Investice do staveb železničních stanic jako nedílné součásti železniční infrastruktury budou moci být financovány prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, a to případně i s využitím strukturálních fondů EU,“ vysvětlil.