Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubické letiště v krizi. Za jediný rok ztratilo sto tisíc pasažérů

  13:43aktualizováno  13:43
Pardubické letiště zažilo tragický rok, během kterého přišlo o dvě třetiny cestujících oproti roku 2014. Propad přišel v nejméně vhodný okamžik. Ve chvíli, kdy se město a kraj dohadují, zda letos vybudují nový terminál za 300 milionů korun, který má umožnit přepravit v budoucnu více cestujících.

Letiště Pardubice | foto: iDNES.cz

To, že pardubickému letišti ubývají pasažéři, se už zhruba dva roky ví. Ovšem míra skutečného propadu musela vyděsit i ty největší pesimisty. Mezinárodní terminál se totiž vrací na počty odbavených cestujících z dob před deseti lety.

„Pardubické letiště loni přepravilo 57 830 cestujících, meziroční pokles činil zhruba 63 procent,“ uvádí Hana Šmejkalová, ředitelka společnosti East Bohemian Airport, která se o letiště stará.

Počet cestujících na pardubickém letišti

Rok a počet cestujících

2004 46 999

2005 49 165

2006 71 500

2007 93 700

2008 86 863

2009 49 032

2010 62 302

2011 65 246

2012 125 008

2013 184 140

2014 155 056

2015 57 830

Stavba nového terminálu: Nový terminál by měl být schopen přijmout cestující ze tří letadel najednou. Ročně by tak letiště mohlo odbavit až 250 tisíc lidí. Politici, kteří o budování rozhodnou, však nechtějí, aby terminál stál více než 300 milionů korun. Vzhledem k úbytku pasažérů není stále jasné, zda se vůbec stavět bude.

Právě zhruba taková čísla vykazoval terminál naposledy v roce 2005. Poté se o služby pardubického letiště začal prudce zvedat zájem, který gradoval v roce 2013, kdy odbavilo přes 184 tisíc lidí.

Jenže od té doby následuje takřka volný pád. Jen během dvou let z krajského města zmizelo téměř 130 tisíc osob s letenkou a většinou ruským pasem v kapse. Právě úbytek Rusů má na propadu letiště hlavní podíl.

„Významným faktorem ovlivňujícím počet ruských cestujících jsou kromě extrémního poklesu kurzu rublu také přísná pravidla pro vydávání víz. V neposlední řadě turistiku ovlivňuje také rusko-ukrajinská krize,“ hledá důvody strmého propadu Hana Šmejkalová, která se o firmu vlastněnou městem a krajem začala starat loni s úkolem postavit ji znovu na nohy. Že to nebude vůbec snadné, je dobře patrné z čerstvých statistik.

Letiště totiž zjevně sráží fakt, že se v minulých letech téměř výhradně zaměřilo na ruský trh. Ten je po uvalení sankcí od Evropské unie a poklesu cen ropy v těžké krizi, a tak je logické, že se Rusové do Pardubic zrovna nehrnou. Nemají na to totiž peníze.

„Velký ruský dopravce, společnost Transaero Arlines, přesunul linku z Moskvy z Pardubic do Prahy. Loni na podzim navíc tento dopravce zbankrotoval,“ připojuje další podrobnosti Šmejkalová.

Pardubice zažívají extrémně špatné období paradoxně v situaci, kdy se globálně letecké dopravě daří. Právě kvůli levným pohonným hmotám i rostoucí ekonomice většiny zemí Evropské unie či USA totiž mají lidé o letenky zájem.

„Jak vyplývá z mezinárodních statistik, letecká přeprava globálně roste. Dopravci otevírají nová spojení, a to převážně z menších regionálních letišť. Díky tomu, že se zastavila hospodářská krize, stoupá zájem o létání. A já věřím, že tento růst se promítne i do našich výsledků,“ dodává Šmejkalová.

Stavět, nebo ne? Nový letištní terminál není vůbec jistý

Zvýšení počtů cestujících se podle ředitelky má pojit především s novým terminálem, který pardubičtí politici ústy staví už několik let. „Jsme připraveni stavět, popravdě bez nového terminálu letiště rozvíjet dál nemůžeme,“ říká jasně.

Jenže zdá se, že odpovědní lidé už ideální dobu na stavbu promeškali. Obhájit si v roce krajských voleb investici za 300 milionů korun pro upadající letiště bude mimořádně obtížné.

„O ekonomickém potenciálu našeho letiště nejlíp vypovídá to, že není žádný soukromý investor, který by jeho rozšíření chtěl financovat, a sypat do toho veřejné peníze mi v této situaci připadá jako neúměrný risk,“ uvedl před časem například Jiří Čáslavka z opoziční TOP 09 a vlastně tak ukázal, jakým směrem by se mohla ubírat debata ve volební kampani.

Na problematičnost stavby drahého terminálu ostatně dlouhodobě poukazuje i hejtman Martin Netolický. Ten sice stavět chce, ale jen za jasně daných finančních mantinelů, které bude vedení letiště pečlivě hlídat.

„Propad počtu cestujících jen ukázal, že jsem měl před dvěma roky pravdu v tom, že cokoliv odhadovat na základě tehdejších čísel je věštění z křišťálové koule,“ řekl hejtman.

Současně však podotkl, že stavbu terminálu i nadále podporuje. „Beru to nyní vlastně tak, že terminál může letiště zachránit. Měl by mu pomoci sehnat nové zákazníky. Zároveň ale dodávám, že chci, aby se stavělo za rozumné peníze. To je třeba hlídat už nyní - v době přípravy projektu. Nechci nic předraženého,“ dodal Martin Netolický.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přeměna chodníků a dalších prvků na pardubické třídě 17. listopadu začala.
Nové chodníky, lavičky i stojany. Pardubice zkrášlí třídu 17. listopadu

Dělníci začínají dláždit chodníky navazující na třídu Míru. Pardubice tak sjednotí podobu ulice 17. listopadu s pěší zónou. Nová dlažba však bude kvalitnější.   celý článek

Manželství jako steeplechase, svatba jako skok do neznáma. Když se zvládne,...
Výstavu koní doplní svatba, zájemci si mohou říci „ano“ u Taxisu

S nezvyklou nabídkou přichází pardubický Dostihový spolek. Dává snoubencům možnost, aby uzavřeli sňatek přímo u Taxisova příkopu, tedy u nejznámější překážky...  celý článek

Obnovený kostel v Janovičkách u Luže.  Dnes se tu konají svatby, křtiny i...
VIDEO: Kostelu u Luže hrozilo zřícení. Po opravě zve na svatby i koncerty

Hudba, divadlo, výstavy i výtvarné umění se setkávají na místě, které bylo ještě před pár lety předurčeno k zániku. O kostel Zvěstování Panny Marie v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.