Obyvatelé Pardubic si zaslouží podle řady z nich v centru města lepší chodníky,...

Obyvatelé Pardubic si zaslouží podle řady z nich v centru města lepší chodníky, než jsou asfaltové. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Do centra Pardubic povede asfaltový chodník jak z dob normalizace

  • 24
Těžko hledat v Pardubicích stavbu, která by nevyvolala hněv veřejnosti i odborníků. Mezi dlouhou řadu průšvihů se řadí i na první pohled nezávadná rekonstrukce ulic, které vedou z centra krajského města směrem na Chrudim.

Lidem nevadí oprava silnice, kterou provádí kraj, ale chodníků. Ty dostaly na starost městské obvody.

„Je to ostuda. Do centra města povede asfaltový chodník, který se pokládal za bolševika na panelových sídlištích. To je vážně úlet, který však už bohužel tak nějak k Pardubicím patří,“ rozčiluje se radní a architekt Milan Košař.

Není zdaleka sám, komu vadí výsledek přestavby ulic 17. listopadu a Jana Palacha za celkem 53 milionů korun. Stejný živičný povrch, který dostává postupně silnice, už na některých místech dostaly i chodníky.

„Jako občané třetí třídy si připadáme my, co chodíme po ulici Jana Palacha. Silnice zrenovovaná vypadá pěkně, ale lít na chodníky na jednu z hlavních ulic to samé, co na silnici, to je silná káva,“ říká Kateřina Vondráčková, která v ulici bydlí.

Paradoxní je, že pohled na už hotové úseky opravené ulice nedělají radost ani Jiřímu Hájkovi, starostovi pátého městského obvodu, který měl opravu chodníků na starost.

Výsledek se nelíbí ani odpovědným starostům obvodů

„Nejsem z toho vůbec nadšený. Chtěli jsme zámkovou dlažbu, ale bohužel to dopadlo takto. Nebyli jsme se schopni s krajem domluvit na změně projektu, svou roli sehrála i vyšší cena za dlažbu,“ uvedl starosta Dukly Hájek.

Na lepší chodník nebyly peníze

Zatímco na opravu silnice přidala peníze Evropská unie, chodníky musí platit obvody ze svého. A v tom byl jeden z hlavních problémů. Malé radnice na lepší chodník prý neměly. „Takto nás zhruba potřebný kilometr chodníku vyšel na dva miliony, dlažba by byla třikrát dražší,“ uvedl Jiří Hájek.

Stejný problém přitom čeká na starostu prvního obvodu Jaroslava Menšíka, jehož se týká oprava tahu na Chrudim mezi železničním podjezdem a třídou Míru.

„Kraj řešil chodníky jen 50 centimetrů od okraje silnice, dál už to byla naše starost. Bohužel nemáme dost prostředků, abychom položili dlažbu. Chtěli jsme po magistrátu více peněz z hazardu, ale neuspěli jsme,“ uvedl Menšík s tím, že také celá ulice 17. listopadu dostane ne úplně slušivý černý kabát.

Chodci se tak už za pár měsíců dočkají při chůzi centrem Pardubic docela nevšedního zážitku. Na kulatém rohu totiž asfalt plynule přejde v moderní dlažbu, která bude zdobit opravenou třídu Míru.

„Na kulatém rohu se pokládá mramor. Asfaltový chodník bude končit až u něj. Toť vizitka Pardubic a paní primátorky. Kdejaká ves má hezčí chodníky, než my na ulici Jana Palacha, a to nemluvím o horkém pekle, které zde nastává každý letní den, protože tam jaksi není ani kousek zeleně. Kdo to navrhoval? Kdo to schválil?“ říká Kateřina Vondráčková.

Starosta Hájek sice argumentuje, že v ulicích bude lepší povrch, než na který jsou lidé zvyklí třeba ze sídliště Dubina, ale i tak je zřejmé, že centrum krajské metropole si zaslouží více. „Bohužel sledujeme další příklad toho, jak v Pardubicích selhává koncepce,“ sype popel i na svou hlavu starosta Menšík.