V České republice fungují čtyři regionální letiště - Brno, Ostrava, Karlovy Vary a Pardubice. Poslední jmenované je nejmladší, jako civilní začalo fungovat až v roce 1995, a také nejmenší. To by se však brzy mohlo změnit. Politici chystají výstavbu nového terminálu Jana Kašpara za 250 milionů.
"O pardubické letiště je stále větší zájem mezi leteckými dopravci i cestovními kancelářemi. Stává se, že musíme i některé lety odmítat, protože současná kapacita odbavovací haly prostě nestačí," říká Jiří Skalický, předseda představenstva společnosti East Bohemian Airport, která na letišti provozuje civilní část.
Zároveň upozorňuje na největší limit Pardubic. Ten jednoznačně tkví v malé propustnosti terminálu. Zatímco hodinová průchodnost brněnského letiště je tisíc lidí, ve Varech a Ostravě 750 lidí, tak v Pardubicích je to pouhých 200 pasažérů. Přitom Pardubice už předběhly Karlovy Vary v celkovém počtu cestujících.
Srovnání vybraných tuzemských letišťLetiště Brno Počet cestujících (2012): 569 756 Počet přepážek: 8 Kolik lidí odbaví za hodinu: 1000 Vzdálenost od centra: 14 km Doba cesty hrom. dopravou: 20 min. Počet parkovacích míst: 360 Cena parkovného: od 150 Kč/den Letiště Karlovy Vary Počet cestujících (2012): 103 720 Počet přepážek: 8 Kolik lidí odbaví za hodinu: 750 Vzdálenost od centra: 7,5 km Doba cesty hrom. dopravou: 30 min. Počet parkovacích míst: 150 Cena parkovného: zdarma Letiště Ostrava Počet cestujících (2012): 326 132 Počet přepážek: 13 Kolik lidí odbaví za hodinu: 750 Vzdálenost od centra: 35 km Doba cesty dopravou: 50 min. Počet parkovacích míst: 270 Cena parkovného: od 90 Kč/den Letiště Pardubice Počet cestujících (2012): 125 008 Počet přepážek: 2 Kolik lidí odbaví za hodinu: 200 Vzdálenost od centra: 5 km Doba cesty hrom. dopravou: 8 min. Počet parkovacích míst: 500 Cena parkovného: zdarma |
"Nedokážeme odbavit ani dvě letadla najednou. Terminál je příliš malý," říká i ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.
Vzdušný přístav v Pardubicích má řadu výhod
Čísla přinesla analýza společnosti KPMG, kterou si politici vyžádali před rozhodnutím, zda stavět nový terminál, nebo ne. EBA po kladném stanovisku radních dostala od představitelů města a kraje, majitelů firmy, za úkol zpracovat návrh financování výstavby.
"Mělo by jít o kombinaci směnečného programu pro dobu výstavby, kdy budou ručiteli město a kraj, a bankovního úvěru, který vysoutěžíme v rámci výběrového řízení," upřesňuje Jan Andrlík.
Ten musel mít z analýzy velkou radost. Vyplývá z ní totiž mimo jiné to, že pardubický vzdušný přístav má jednoznačně nejlepší podmínky pro další rozvoj. Vévodí například v dopraví dostupnosti.
"Dojezdová vzdálenost z centra města na letiště je v Ostravě 35 kilometrů, v Brně čtrnáct, ve Varech 7,5 a v Pardubicích pouhých pět kilometrů," píše se ve zprávě.
Také dojezd městské hromadné dopravy až k terminálu letiště je v Pardubicích jasně nejlepší. V Ostravě se projedete autobusem 50 minut, ve Varech půl hodiny a v Brně dvacet. V Pardubicích vám stačí pouhých osm minut.
"Navíc musíme zmínit blízkost nádraží či dálnice, což samozřejmě zajímá hlavně zahraniční pasažéry, kteří často míří z letiště do Prahy," uvedl Jan Andrlík.
Mezi zajímavé skutečnosti patří hlavně pro lidi, kteří například míří z Pardubic na letní dovolenou, i ta skutečnost, že u letiště nemusí nic platit za parkování. K dispozici je přitom hned 500 míst. V Brně jich je o 140 méně a ještě si řidič musí připravit 150 korun na den. V Ostravě se platí sice jen 90, ale míst je jen 270.
Projekt nového terminálu včetně restaurace a vyhlídky na ranvej již získal kladné stanovisko v rámci posuzování vlivu stavby na životní prostředí. V současné době je v běhu územní řízení. Stavět by se mohlo začít už v příštím roce.