Nový systém by měl pružně reagovat na ucpané ulice a dočasně zavést proudy aut jiným směrem. Ilustrační foto.

Nový systém by měl pružně reagovat na ucpané ulice a dočasně zavést proudy aut jiným směrem. Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Inteligentní doprava zpohodlní jízdu i parkování a odhalí přestupky

  • 9
Změří rychlost, přečte značku hříšníka, zaměří autobus, kterému následně spustí zelenou. Tyto a řadu dalších funkcí by měl mít inteligentní systém dopravy, který si chtějí společně pořídit Pardubice a Hradec Králové. Platit bude Evropská unie.

Stavba obchvatů, které by měly pardubické dopravě definitivně ulevit, je stále v nedohlednu. Proto se radní zajímají o možnosti, jak jinak odšpuntovat ucpané ulice.

 Zelenou tak dostal plán na pořízení inteligentního dopravního systému.

„Město by projekt vyšel na 150 milionů a dotace na něj dá Evropská unie. Určitě je to možnost, jak pomoci přetížené dopravě v centru města,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Novinky se budou pořizovat v několika etapách v příštích letech. Jako první by mělo fungovat propojení mezi všemi 25 pardubickými světelnými křižovatkami, díky kterému bude možné spouštět zelené vlny.

„Na základě údajů z počítadel budeme vědět kolik, v jakou dobu a kde jede aut. Díky tomu budeme moci nastavit intervaly semaforů tak, aby doprava byla co nejvíce plynulá,“ uvedl šéf odboru dopravy na radnici Vladimír Bakajsa.

Čidla v asfaltu ohlásí volná parkovací místa

Systém však toho bude umět mnohem více. Například by měl řidičům přes informační tabule poradit, kde nejpohodlněji zaparkují.

„Plánujeme přímo do asfaltu na vybraných parkovištích instalovat čidla, která budou na dispečink hlásit, kde je zrovna volno. Tabule, které lidé znají třeba z dálnic, pak budou hlásit informaci řidičům,“ doplňuje Vladimír Bakajsa.

Systém by také měl značně vylepšit rychlost městské hromadné dopravy. „Bude provázán s GPS systémem v městských autobusech, které si zaměří, a pokud se přiblíží k semaforu, vozu přijde zelená,“ uvedl náměstek hradeckého primátora pro rozvoj Jindřich Vedlich.

Už horší zprávou pro řidiče je to, že systém bude natolik inteligentní a hlavně „pozorný“, že bude hlavně pomocí kamer odhalovat téměř všechny dopravní přestupky.

Kamerový systém totiž dokáže změřit rychlost vozidel a zaznamenat jejich poznávací značku. Uměl by také zvážit kamiony. Nákup takovýchto dopravních kamer by přivítal i komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu Stanislav Blažek.

Zjistit stovky přestupků je jedna věc, vyřešit je věc druhá

„Samozřejmě je to přínos, velmi dobrá forma prevence a jen ty nejlepší zkušenosti má policie s takzvaným úsekovým měřením rychlosti. Jen bych se rád dozvěděl, jakým systémem se budou likvidovat stovky nejrůznějších přestupků, které kamery logicky zaregistrují,“ uvedl komisař.

Podle pardubických zástupců, kteří teď začali celý obsáhlý projekt připravovat, jsou však represivní možnosti systému až na druhém místě.

„Celý projekt je na roky příprav. Spouštět se bude postupně. Určitě začneme křižovatkami, tak abychom dopravě ulevili a dokázali třeba řešit zácpy, které se konají pravidelně v dopravní špičce,“ uvedl Vladimír Bakajsa s tím, že první části celého systému by mohly fungovat do dvou roků.

O spuštění řízení dopravy se ovšem mluví v Pardubicích už dlouho. V minulém volebním období o něj stál náměstek primátorky Martin Bílek. „Do pololetí chceme zjistit, jak koordinují dopravu v jiných větších městech. Do konce roku by měla být vize hotová a možná už v roce 2013 fungovat v praxi,“ uvedl už v dubnu 2011 Martin Bílek. Nic se však nestalo. Nyní je ale situace jiná v tom, že Unie nabízí na projekt své dotace.

Náklady na zavedení systému v Pardubicích se podle zpracované studie předběžně odhadují na 150 milionů korun a v Hradci Králové na 250 milionů korun.

Vyšší náklady v Hradci Králové jsou podle Vedlicha proto, že má již zastaralé a dosluhující řízení semaforů, které bude nutné zcela vyměnit.