Do boje mezi taxikáři v Pardubicích se musel vložit magistrát.

Do boje mezi taxikáři v Pardubicích se musel vložit magistrát. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Do přehlceného trhu rozhádaných taxikářů začal zasahovat i magistrát

  • 4
Vyhrožování, nadávky, napadání a také zapálená auta. V Pardubicích a okolí probíhá válka taxikářů. Zavedené firmy bojují proti novým, které jezdí za nízké ceny. Situace zašla tak daleko, že se do celé věci chce vložit magistrát. Minimálně tím, že bude více hlídat vydávání licencí.

Stále poměrně nové taxislužby v Pardubicích, které používají vozy nápadně podobné těm, které používala komunistická Veřejná bezpečnost, svezou zákazníky za necelých 90 korun. O proti tomu zavedené firmy, které měly dlouho v krajském městě monopol, si řeknou zhruba o dvojnásobek.

Není tak těžké odhadnout, které taxislužby lidé více volají. A tak logicky vypukla mezi oběma tábory poměrně silná nevraživost, která tu a tam přeroste i v ostrý konflikt. I proto primátor města uspořádal na radnici jednání s taxikáři.

„Nechceme, aby nám v Pardubicích situace ještě více eskalovala, jako v jiných městech,“ uvedl primátor s tím, že se zástupci taxislužeb dohodl na sérii opatření.

„Určitě se podíváme na udělovaní licencí. V celém městě máme 34 míst pro vozy taxislužby, ale reálně je těch tady mnohem více. Jen za poslední rok licencí výrazně přibylo. Nesmí ten trh úplně zahltit,“ uvedl primátor Charvát.

Zástupci zavedených firem také argumentovali tím, že nové firmy najímají taxikáře, kteří vůbec neznají Pardubice. „Jsou tady rádoby řidiči, brigádníci u některých firem, kdy jejich znalosti jsou opravdu minimální,“ uvedl pro ČT pardubický řidič taxi Martin Schejbal.

Politici na jednání taxikářům také slíbili, že na ně budou myslet při tvorbě nových míst pro ně nebo je budou dopředu upozorňovat na to, že o některá místa přijdou třeba vinou rekonstrukce ulice.

Taxíky bude více hlídat policie a také inspektoři z úřadů

„Dohodli jsme se, že mně cech taxikářů pošle soupis problémů, které je tíží a ještě jednou vše prověříme. Například jsme se domluvili, že bude ve spolupráci s policií, strážníky nebo Inspektorátem bezpečnosti práce více kontrolovat provoz taxíků ve městě,“ uvedl Charvát.

„Hlídky se zaměří na dodržování pravidel silničního provozu ale zároveň i na dodržování všech předpisů,“ doplnila k tomu Eva Maturová, tisková mluvčí pardubického oddělení Policie ČR.

Ovšem v té nejzákladnější věci nepomůže tradičním taxikářům ani primátor. Ti by totiž stáli hlavně o to, aby někdo zakázal novým firmám jezdit za nízké ceny. A to nepůjde. „Na něco takového nemá město páky. Nemá pro to oporu v zákonech. To je věc, která se řídí čistě trhem,“ řekl Charvát.

A tak se dá předpokládat, že situace v ulicích se hned tak neuklidní. Vozy VB budou dále brázdit ulice a dále budou konkurenci brát většinu zakázek. Přitom například podle Radima Truhláře, kterému patří dlouho fungující společnost Taxi Prima, není cena po centru města za necelých 90 korun férová.

„Je to pod skutečnými náklady. Za takové peníze se nevyplatí jezdit. Otázka je, proč to ty firmy dělají, ale evidentní je, že tím útočí na konkurenci, kterou chtějí zlikvidovat, a pak ceny dát výš,“ uvedl před časem Truhlář pro MF DNES.

Druhá strana logicky argumentuje zcela opačně. „Jezdíme za stejné ceny, jako se jezdí třeba už pár let v Olomouci a dalších krajských městech, takže si myslím, že za ty peníze to jde utáhnout,“ uvedl Miroslav Hebký, provozovatel nízkonákladové taxislužby.

Zatím tedy z celé záležitosti rozhodně těží zákazník. Cenová válka přinesla do Pardubic takový propad cen za svezení, že často hlavně v nočních hodinách je už téměř pro každého lepší jet taxíkem než třeba čekat na noční spoj městské hromadné dopravy.

„Nedávno jsem se potřeboval dostat do města a také jsem jejich služby využil. Ta cena mně přišla hodně přátelská, je dobře, že lidé mají tuto alternativu,“ uvedl ostatně těsně po vstupu nových taxislužeb na trh v Pardubicích sám primátor Martin Charvát.