Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zmizelo parkoviště u Grandu. Začala oprava pardubické třídy Míru

  12:29aktualizováno  12:29
Tak trochu nenápadně odstartovala dlouho odkládaná oprava třídy Míru v centru Pardubic. První etapou je totiž stavba nové autobusové zastávky u Grandu, které musí udělat místo parkoviště. Samotná ulice se začne opravovat na podzim.

Třída Míru už čeká na opravu desítky let. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Řidiči si musí na Sukově třídě při jízdě do centra Pardubic vystačit jen s jedním pruhem. Také parkovacích míst před obchodním domem Grand výrazně ubývá.

Historie debat kolem opravy třídy Míru

2002 - Město vypsalo soutěž na přestavbu třídy Míru. Vyhrál ji architekt Jaromír Walter.

2006 - Zastupitelé odhlasovali, že vznikne pěší zóna bez dopravy.

2007 - V petici 18 tisíc lidí uvedlo, že chce pěší zónu.

2010 - Radní se poprvé pokusili revidovat rozhodnutí o pěší zóně.

2011 - Zastupitelé už potřetí schválili čistou pěší zónu.

2012 - Primátorka Fraňková dosáhla svého, zastupitelé trolejbusy v ulici částečně nechali.

Obě místa v posledních dnech obsadili dělníci a vlastně tak začali očekávanou rekonstrukci třídy Míru za 216 milionů.

"Na části parkoviště u Grandu stavíme novou zastávku pro vozy městské hromadné dopravy. Musí vzniknout kvůli opravě třídy Míru, která začne ještě letos. Ta stávající u divadla by totiž všechny vozy, které nově budou stát na náměstí Republiky, nepobrala," uvedl náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber s tím, že při té příležitosti se opravuje i rozbitá silnice na Sukově třídě.

"Dá se říct, že jsme tímto krokem vlastně začali přestavbu třídy Míru a jejího okolí," dodal Tauber.

Možná však řadu řidičů naštve to, že z vytíženého parkoviště u Grandu mnoho nezbude. A přitom už nyní je na něm přes den těžké najít volné parkovací místo.

"To se nedá nic dělat, z parkoviště zbude jen půlka. Asi se to všem nelíbí, ale pozemek je města, takže se stavbou není žádný problém. Skončí během několika málo týdnů," uvedl Jindřich Tauber.

Nová zastávka však nebude naproti Komerční bance u Zelené brány jen dočasně během opravy třídy Míru. Jelikož politici schválili výrazné omezení trolejbusové dopravy na novém bulváru, sloužit bude svému účelu i po skončení prací.

"Zvýšení kapacity pro zastávky má souvislost i s třídou po její rekonstrukci, protože tam bude poměrně značně omezena doprava trolejbusů," potvrdil náměstek primátorky Michal Koláček.

Po opravené ulici by podle předběžných plánů měly totiž jezdit pouze dvě až tři trolejbusové linky, což bude výrazně méně.

"Dnes jezdí po třídě sedm linek, což obnáší zhruba 600 spojů denně. To se ale bude muset změnit. Počet linek i počet spojů určitě výrazně zredukujeme. Na přesná čísla je ještě brzo, ale jasné je, že většina spojů se přesune na Sukovu třídu," říká šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Ten zároveň uvedl, že je velmi rád, že alespoň v okleštěné formě trolejbusy na třídě Míru zůstanou. Podle čísel dopravního podniku jen zastávku u Grandu každý rok využije na 300 tisíc cestujících. Odborníci také připravují plán na to, jak se budou stroje na zúžené třídě vyhýbat.

"Frekvence trolejbusů by měla být taková, že by na sebe ani neměly čekat. Dopravní podnik zpracuje harmonogram. Trolejbusy půjdou řídit také pomocí GPS," řekl další náměstek primátorky Jiří Rozinek.

Bulvár se zúží ve prospěch chodců

Hlavní problém bude v tom, že v úseku od lékárny zhruba po Jindřišskou ulici bude v délce 250 metrů zúžen jízdní pruh na pouhých tři a půl metru.

"S tímto nás čeká hodně práce, ale určitě je možné situaci vyřešit tak, aby se stroje nepotkávaly. Těžké bude však vybrat linky, které nechat na třídě Míru a které poslat na Sukovu. O všem budeme veřejnost včas informovat," dodal Tomáš Pelikán.

Oprava třídy Míru za 216 milionů korun, kterou v lednu 2012 posvětili zastupitelé, by v ideálním případě měla začít už na podzim. Momentálně začíná gradovat výběrové řízení na stavitele nové ulice.

"V pátek rozlepíme obálky s nabídkami firem. Poté ty, které nabídly nejlepší podmínky, oslovíme a začne vlastní soutěž, kde už půjde o cenu. Myslím si, že když se nic nepokazí, tak by se už koncem října mohlo stavět," uvedl Tauber.

Radnice má zatím rozpočet na opravu třídy Míru od věžáku Magnum až po Grand plus Sladkovského ulici spočítán na 216 milionů korun s tím, že do něj výrazně přispěje Evropská unie. Podle odborníků ale radnice nejspíše výrazně ušetří.

"Stavebnictví je v krizi, práce není, a tak se všichni hlásí všude, kam to jde. Výsledkem je hlavně podrážení cen. Pokud se nyní mluví o tom, že třída Míru se opraví za 200 milionů, tak já si myslím, že nakonec se to bude stavět za nějakých 120. Firmy půjdou s cenou hodně dolů," říká k možnému průběhu soutěže šéf stavebního konsorcia Enteria Libor Joska.

Začne se Sladkovského ulicí

Rozsáhlý projekt se bude stavět na etapy. Vůbec první dělníci začnou přetvářet Sladkovského ulici mezi Sukovou třídou a třídou Míru. Tam jsou dodnes na silnici kostky, navíc je cesta samá díra.

"Tam se začne stavět určitě už letos. Ulici musíme opravit, protože pouhá jízda autem po ní se stala nepříjemným dobrodružstvím. Nedávno jsem tam jel a měl jsem strach, že si ulomím kolo," uvedl náměstek Tauber.

Dále se bude stavět od Sladkovského ulice po obchodní centrum Grand. Jako poslední se dostane na úsek od věžáku Magnum po Sladkovského ulici. Práce by měly trvat zhruba rok a půl.

"Všechna stavební i jiná povolení už máme na stole. Pokud se nestane nic neočekávaného, stavba začne hned po výběru jejího dodavatele," říká Tauber.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.