Ze srovnání fotografie a vizualizace je dobře vidět, jak se okolí nádraží změní. | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

Pardubice zásadně změní okolí nádraží. Fontánu nahradí trolejbusy

  • 10
Na jaře příštího roku by v Pardubicích měla začít výstavba nového terminálu pro městskou dopravu před vlakovým nádražím. Stavba za 130 milionů korun, kterou z větší části budou platit správci Švýcarských fondů, by měla skončit na sklonku téhož roku. V plánech jsou i další stavby v okolí nádraží.

Doslova sprint budou muset předvést pardubičtí radní, pokud chtějí skutečně změnit okolí vlakového nádraží. Zatím se ale z jejich vyjádření zdá, že už za dvanáct měsíců bude u lihovaru čilý stavební ruch a lidé budou moci pozorovat, jak roste nový terminál pro městskou hromadnou dopravu.

„Náš největší nepřítel je čas. Zatím to máme rozvržené tak, že bychom vše měli stihnout. Švýcarská strana nám peníze blokuje do konce roku 2016, do té doby musí být dostaveno,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Navíc politici musí dávat pozor na další věc. Stavba nesmí být dražší než 130 milionů korun. To je totiž hranice pro tak zvanou zakázku malého rozsahu, kterou lze rychleji vysoutěžit. „Pokud bychom hledali zhotovitele stavby v klasické soutěži, už to nestihneme. V ní jsou velmi dlouhé lhůty,“ řekl Charvát.

Už dnes je jisté, že okolí nádraží se změní více než zásadně. Z nových vizualizací je patrné, že se u budovy drah zcela změní systém dopravy.

„Terminál bude průjezdný obousměrně pro autobusy MHD i linkové. Nejdůležitější změnou bude zrušení zastávky U Lihovaru, lidé nebudou muset přecházet rušnou silnici,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Čtvrthodina parkování bude zadarmo

Součástí centrálního nástupiště budou také lavičky, informační tabule o odjezdech spojů a zázemí pro řidiče. Na místě dnešní fontány budou zastavovat trolejbusy. V místě vznikne také nové parkoviště i pětadvacet míst pro krátkodobé parkování v režimu Kiss and Drive. Tedy, že lidé budou moci zdarma stát zhruba čtvrt hodiny u nádraží, aby někoho naložili či vyložili. „Dnes tam všichni parkujeme na zákazu,“ popisuje praxi Charvát.

O přeměnu území mezi nádražím a lihovarem se už snažila předchozí radniční koalice. Nakonec však její nástupci vytvořili zcela nový projekt. „Nekoliduje nijak s územním plánem, máme vše domluvené už i s ochránci přírody, nic by nemělo stát spuštění stavby v cestě,“ doplnila Dvořáčková.

Navíc radniční tým připravuje už i další možné stavby v okolí železniční tratě. Z evropských dotací město plánuje postavit terminál B pro linkové autobusy a zároveň proměnit Palackého třídu na městský bulvár. Revitalizaci budovy vlakového nádraží a terminál Jih, který podchodem propojí sídliště Dukla s vlakovým nádražím, by měla dělat Správa železniční dopravní cesty.

„V případě okolí nádraží je jasné, že jdeme do finální fáze. Co se týče dalších staveb, třeba terminálu Jih, který bude nedaleko dopravního podniku, jedná se spíše o vize. Jde o plány až do roku 2025,“ dodal primátor města.