Dražší povrch s pryžovým granulátem by měl vydržet delší dobu. (Ilustrační snímek)

Dražší povrch s pryžovým granulátem by měl vydržet delší dobu. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Auta na průtahu Pardubicemi ztichnou díky asfaltu s gumou

  • 15
Projet Pardubicemi od Wonkova mostu ke Globusu bude na přelomu září a října za trest. Silničáři tam za plného provozu vymění povrch silnice. Za to by měl být tišší, součástí směsi totiž budou i použité pneumatiky.

Stavbaři rozdělí silnici na poloviny, a tak se budou muset řidiči do centra probít. S vyznačováním objížděk se nepočítá, každý si musí najít svoji trasu.

"Předem žádáme cestující veřejnost o shovívavost v době prací, ale výsledek bude stát za to," řekl vedoucí oddělení přípravy staveb Správy a údržby silnic Jiří Synek.

Výhody gumoasfaltu

Lidské ucho vnímá provoz na povrchu jako výrazně tišší díky úbytku hlučnosti provozu ve vysokých tónech, na které je sluch citlivý. Asfalt s gumou přispívá ke snížení hlučnosti takovým způsobem, jako kdyby auta při rychlosti 82 kilometrů za hodinu projížděla úsek s tímto povrchem v průměru o 20 kilometrů za hodinu pomaleji. Výstavba silnic ze směsi asfaltu a pryžového granulátu je finančně mírně náročnější, ale předpokládá se, že náklady by se měly vrátit díky delší trvanlivosti.

Do nového asfaltu bude přimíchán pryžový granulát z opotřebovaných pneumatik, který sníží hladinu hluku ze silnice, po které denně projede téměř 25 tisíc aut. Je to relativně novinka, která se osvědčila.

"Cesta je daleko pohodlnější, auto úplně ztichne a na silnici se navíc po dešti nedrží voda," říká řidič Petr Šimoník, který využívá nový úsek tiché silnice na cestě ze Zlína do Vizovic.

"Jestliže snížení hluku o tři decibely znamená jeho poloviční úroveň, pak v tomto případě bude hluk nižší o dva decibely. Hlučnost tedy bude o 25 až 30 procent nižší, než je dnes," řekl Jiří Synek.

Menší náchylnost k výmolům

Podle profesora Jana Kudrny z brněnského Vysokého učení technického je hlavní výhodou gumoasfaltu fakt, že je oproti tomu klasickému porézní. Do mezer v silnici se tak lehce vsákne voda, snadno se v nich pohlcuje také hluk od pneumatik.

Silnice je sice o něco dražší, ale její povrch by měl být trvanlivější a méně náchylný na tvorbu výtluků. Ve Skandinávii nebo Spojených státech se podobná metoda úspěšně používá desítky let. U nás je zatím jen několik krátkých úseků. Loni to už silničáři vyzkoušeli na obchvatu Skutče.

"Věděl jsem, že tu něco na obchvatu testují, ale netušil jsem, co," řekl starosta Skutče Pavel Novotný.

Proč silnice v Polabinách? Čeká už od osmdesátých let

Proč se ale opravuje právě silnice vedoucí přes Polabiny? Na první pohled není široká třída za mostem tak rozmlácená.

"Jsou tam dost projeté koleje, výsprav je tam požehnaně a řidiči si stěžují. Zvláště až k Cihelně dozadu se tvoří díry každý rok a na výspravy tam dáváme dost velké peníze," řekl provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Václav Ouhrabka.

Koberec tam podle něj vydržel dlouho, někdy od poloviny osmdesátých let. "To jen díky tomu, že tam nejezdí nákladní doprava a z větších vozidel jen městská hromadná doprava," uvedl Ouhrabka.

Vedoucí odboru dopravy pardubickém magistrátu Vladimír Bakajsa opravu podporuje. "Jsme jenom rádi, že na ni dojde, silnice už je na opravu určitě zralá," řekl Vladimír Bakajsa.

Pardubický kraj požádal na opravu tříkilometrové trasy o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na ověření nové technologie. Z celkových 27 milionů korun se stát bude podílet třemi čtvrtinami nákladů, zbytek zainvestuje Pardubický kraj a Správa a údržba silnic Pardubického kraje. Přesné náklady budou známé ke konci srpna po výběrovém řízení.

Nový povrch se bude pokládat od Globusu (žlutá) k mostu Pavla Wonky (červená).

Nový povrch se bude pokládat od Globusu (žlutá) k mostu Pavla Wonky (červená).

,