Podobné situace budou nastávat v Pardubicích ještě dlouhé roky.

Podobné situace budou nastávat v Pardubicích ještě dlouhé roky. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vzkaz z radnice: Obchvat Pardubic čekejte nejdříve v roce 2025

  • 14
Pardubice potřebují silniční obchvaty, které by ulevily středu města. Před lety vznikly i první plány, ale tím to skončilo. Podle zástupců radnice se v dalších 13 letech nic dít nebude. Řešení? Lidé mají více jezdit na kole a veřejnou dopravou.

Před nějakými pěti lety se o stavbě silničních obchvatů Pardubic alespoň mluvilo. Politici je slíbili v předvolebním boji, novináři napsali články, kdy se bude co stavět, dokonce se vykoupily první pozemky a udělalo pár plánů.

Jenže v poslední době je o potřebných stavbách ticho. Důkaz? Když na začátku dubna přijel do Pardubic ministr dopravy Zbyněk Stanjura, o jihovýchodním obchvatu z Dražkovic do Černé za Bory nebo severovýchodním od Globusu na Dubinu nepadla ani zmínka.

"Máme v havarijním stavu 93 dopravních staveb. To jsme dnes panu ministrovi jen připomněli. Probírali jsme jen stavby, které jsou realizovatelné v brzké době. O obchvatech krajského města tak řeč nebyla," uvedl hejtman Martin Netolický a vlastně tak dal najevo, jak moc je úleva pro centrum Pardubic ve hře.

Ostatně ani na radnici si nikdo nedělá plané naděje. V jedné z tiskových zpráv magistrátu v nevinné větě mluvčí Miroslav Janovský uvedl, že ani jeden obchvat nevznikne v následujících třinácti letech.

"V roce 2025 ještě město nebude mít postavené obchvaty. Jedinou možností ke zlepšení dopravních problémů je tedy změna dopravního chování lidí," uvedl Miroslav Janovský s tím, že lidé dopravě uleví tak, že budou jezdit více na kole a městskou dopravou.

Ovšem takový přístup radních se mnoha lidem nelíbí. Například Zdeněk Kyncl z Pardubic si myslí, že by měli dělat více proto, aby se stavby v dohledné době začaly.

"Politici neudělali téměř nic"

"Pardubice jsou zřejmě posledním takřka stotisícovým městem v Česku, které nemá dopravní obchvat, a co je horší, městem, které jej ani neřeší. Co vlastně udělala minulá vedení města od revoluce pro zásadní zlepšení dopravy? Já tvrdím, že prakticky nic," uvedl Kyncl.

Podobný pocit navíc nemá sám. Bývalá vedení radnice totiž přípravu obchvatů, které by ze středu města vyvedly tisíce aut, neměla rozhodně ve svých prioritách.

"Očekával bych od města více iniciativy. Chybí jim strategické uvažování a dlouhodobé plánování z hlediska dopravní infrastruktury obecně. Nemyslím jen současné vedení, ale je to za poslední desetiletí," prohlásil krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

Odpověď z magistrátu je jasná: stát na naše obchvaty nemá peníze. Nicméně jde o to, jak moc dokáží zástupci radnice zalobbovat u těch správných lidí. Například Chrudim o obchvat také dlouho marně žadonila. Pak se poslancem stal bývalý starosta města Jan Čechlovský a u města už řádí stavební stroje.

Jihovýchodní obchvat Pardubic se měl začít stavět už v roce 2010. Ale nestaví se, a nezačne se ani v dohledné době.

"V přípravě pokračujeme, ale není to věc příštího nebo dalšího roku. Ale těžko něco říct, priority ministerstva dopravy se mění," řekla Hana Jarolímová z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic.

Podobné je to i se severovýchodní obchvatem. Ten má odklonit tranzitní i místní dopravu ve směru Polabiny - Dubina. Silnice by měla vést od hypermarketu Globus a vyústit na okružní křižovatce u věznice.