Pokud se jim něco takového podaří, mohlo by to ulevit i stále neutěšené automobilové dopravě, která hlavně ve špičce ucpává ulice.
"Pardubice mají potenciál ještě výrazně snížit podíl automobilové dopravy. Lze se inspirovat nejen v cyklistických velmocích, Dánsku nebo Holandsku, ale i ve Švýcarsku. Například Basilej, svou rozlohou srovnatelná s Pardubicemi, snížila podíl automobilové dopravy v posledním desetiletí o čtyři procenta," říká městský cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.
Připravované cyklostavby v PardubicíchJahnova - Dašická cykloobousměrka Smilova západ cykloobousměrka Štrossova Dražkovice - průtah Dašická (gymnázium - Drážka) Dašická (Drážka - Slovany) 17. listopadu náměstí Republiky cykloobousměrka Tyršovo nábřeží cykloobousměrka tř. Míru - záchodky cykloobousměrka Pod Břízkami stezka do Dražkovic stezka Žlutý pes - Labe stezka Husova - park Na Špici stezka Dubina - Židov stezka Levý břeh Labe stezka Průmyslová Stezka Dražkovice - Mikulovice stezka Dašická - Staročernsko stezka Hradecká (podél Cihelny) Labská stezka - východ Labská stezka - západ stezka Nemošice - Ostřešany stezka přes Sádka stezka Staré Čívice - dokončení stezka podél SV tangenty lávka přes Labe - koupaliště Cihelna lávka přes Chrudimku, park Na Špici stezka Chrudimka - S. K. Neumanna stezka Paramo - K Vápence |
Nedávno zastupitelé schválili zásadní dokument, který má pomoci při budování infrastruktury pro cyklisty - cyklostezek, pruhů, zón tempo 30 a dalších opatření.
"Plán bude podkladem při rekonstrukcích ulic a křižovatek nebo při návrhu nových staveb. Stezky a pruhy by na sebe měly výhledově navazovat, umožňovat bezpečnou a plynulou jízdu," říká Michal Koláček, náměstek primátorky města.
V ulicích se bude jezdit třicítkou
To nejdůležitější, co z plánu vyplývá, by se dalo shrnout do několika pravidel. První pravidlo říká, že opatření pro cyklisty budou budována pouze na významných ulicích, jakými jsou 17. listopadu, Palackého nebo náměstí Republiky.
"Zbylé ulice budou výhledově zklidněny v režimu tempo 30, což obnáší povolenou rychlost pro auta 30 kilometrů v hodině, přednost zprava na křižovatkách, obousměrný provoz cyklistů v jednosměrkách a další opatření," říká mluvčí města Miroslav Janovský.
Řidiči však nemusí mít strach, že by se ve většině ulic Pardubic nyní objevily značky omezující rychlost. Půjde hlavně o místa, kde žijí lidé.
"Jedná se o rezidenční ulice, kde není výrazná průjezdná doprava. Lidé tu většinou už dnes nejedou rychleji než třicítkou. Pokud někdo vstoupí do vozovky čtrnáct metrů před auto, při rychlosti 30 km/h stihnete zastavit. Při padesátce ani nezačnete brzdit. Tam, kde se jezdí třicet, není třeba žádných stezek či pruhů pro cyklisty. Prostor se lépe využije pro pobyt, pěší a obchod," říká Jirsa.
Na stezkách oddělí pěší a cyklisty
Ten zpracoval obsáhlý materiál, který také navrhuje oddělení pěších a cyklistů. Podle něj to ale neznamená, že by cyklisté byli vyhnáni ze stávajících smíšených stezek.
"Nejprve se bude infrastruktura doplňovat tam, kde chybí. Při budoucích rekonstrukcích by se pak upravily stezky, které jsou dnes smíšené. Výjimku samozřejmě tvoří stezky vedené samostatně - podél řek, parky, apod.
Další výjimku tvoří podjezdy a podchody, totiž místa, kde k oddělení pěších a cyklistů nebude nikdy dostatek prostoru," říká Jirsa.
S tím úzce souvisí i plány na stavbu nových cyklostezek. V různých etapách příprav jich město momentálně má zhruba třicet. Mezi ty významné patří třeba stezka z Pardubic do Dražkovic a Mikulovic, do Staročenska, z Nemošic do Ostřešan, na ulici 17. listopadu, na náměstí Republiky a nechybí ani mosty přes Labe a Chrudimku nedaleko soutoku obou řek.
"Samozřejmě, že výstavba nových stezek závisí na financích, ale chceme mít připravené plány. Do té doby, než vzniknou, zkusíme cyklistům pomoci jinak," uvedl Jirsa s tím, že magistrát zavede nová dopravní pravidla.
Mezi ně například patří to, že pokud jede cyklista podél hlavní ulice, měl by mít stejná práva přednosti, jako by jel po vozovce. Tak tomu u většiny současných stezek není.
Na křižovatkách musí člověk často buď slézt z kola, nebo dát přednost odbočujícím vozidlům a vozidlům na vedlejší ulici. Cyklistická infrastruktura bude zpravidla jednosměrná, vedena po pravé straně ulice ve směru jízdy.
"Toto je nejdůležitější systémové pravidlo, které by mělo výhledově zajistit návaznost celé sítě a plynulost jízdy," říká Jirsa.
Logika pohybu cyklistů po celé uliční síti bude stejná, jako kdyby zde žádná infrastruktura nebyla a cyklista se pohyboval ve vozovce. Infrastruktura budovaná v různých etapách, letech a desetiletích tak bude mít na ulici vždy stejnou polohu.
Tím bude zajištěna návaznost stezek a cyklopruhů, ale i návaznost na ulice, kde žádné nebudou. "V praxi to bude třeba tak, že na Dukle najedete na pruh či stezku a až do centra nebo do Polabin pojedete pořád po pravé straně. Nebude třeba přejíždět z jedné stezky na druhou a hledat si cestu," dodává Jirsa.