Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubice: jediné místo v zemi, kde je práce dost

  9:30aktualizováno  9:30
Na jedno volné místo připadají v okrese Pardubice pouze čtyři uchazeči o práci. Lepším výsledkem se nemůže pochlubit nikdo v republice. Například už v sousedním Hradci Králové je uchazečů o jeden post devět. Za nabídkou volných míst stojí především firmy Foxconn a Kiekert.
Teoreticky čtvrtina nezaměstnaných v Pardubicích může jít přímo pracovat. O některá místa ale není zájem.

Teoreticky čtvrtina nezaměstnaných v Pardubicích může jít přímo pracovat. O některá místa ale není zájem. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Necelým šesti tisícovkám lidí bez práce v okrese nabízejí úřady práce půldruhého tisíce míst. Jinak řečeno, čtvrtina nezaměstnaných může jít hned dělat.

V Praze připadá na jedno volné místo pět lidí, v Hradci Králové devět, v nedaleké Olomouci jednadvacet a na Děčínsku dokonce 61.

"Vysvětlení je jednoduché. Velké montážní firmy, jako třeba společnosti Foxconn nebo Kiekert, dostaly velké zakázky a potřebují celou řadu nových zaměstnanců. A tím je větší zájem o nová pracovní místa také od jejich dodavatelů," řekl Petr Klimpl.

VOLNÁ MÍSTA

Počet nezaměstnaných
na jedno volné místo

1. Pardubice - 4
2. Praha - 4,5
3. Praha-východ - 5,8
10. Kutná Hora - 8,7
11. Hradec Králové - 9
22. Svitavy - 11,8
26. Chrudim - 13,3
33. Ústí nad Orlicí - 15,7
77. Děčín - 61,5

Průměr ČR - 13,7

Podle úřadu práce provází vznik deseti nových míst v montážních firmách potřeba vzniku osmi dalších míst ve firmách na ně navázaných. Tedy u společností zabývajících se dopravou, úklidem, stravováním nebo ostrahou.

"Myslela jsem, že se v Pardubicích hlásí na jedno místo aspoň dvanáct lidí bez práce. To číslo je super, aspoň mám větší šanci," řekla na pardubickém úřadu práce Martina Skřebská, která si začala hledat práci na začátku září.

Místa jsou, ale nic extra, namítají nezaměstnaní

Nic na světě však není dokonalé, i čísla dokazující vynikající situaci v pardubickém okrese mají své ale. Nezaměstnaní, kteří chodí na pardubický úřad práce, optimismem zrovna nehýří.

"Lidé by si teoreticky stěžovat nemuseli, ale praxe je jiná. Míst je sice hodně, ale nestojí za nic. Ano, práce je dost, ale kam přijdete, tak chtějí u každého živnostenský list, aby mu nemusela firma platit nic, anebo opožděně. Anebo nám také nabízejí práci načerno," řekl automechanik Miloslav Janouch.

Pochybnosti o tom, že je na tom Pardubicko tak dobře, má i strojař z Pardubic, kterému ani řidičák na náklaďák, průkazy na svařování autogenem či na jízdy vysokozdvižnými vozíky nestačí na to, aby tento padesátník práci sehnal.

"Když jdete na konkurz, sejde se na něm 20 zájemců i víc. Ale firmy se ani tak moc nekoukají na to, co člověk umí, ale aby byli lidé mladší, a mohli jim proto dávat nižší plat." K lichotivému postavení Pardubicka v rámci celé České republiky přispěl především boom exportu automobilů a počítačů.

Pardubicko má totiž výhody, které se sčítají. Především je to stále po pracovnících "hladová" firma Foxconn, která dotáhla do první desítky žebříčku počtu uchazečů na jedno volné místo i Kutnou Horu.

Ale jsou to i výhodné dojezdové vzdálenosti, což hraje úlohu zvláště pro firmy z oblasti například automobilového průmyslu, kde kamion s příslušnými díly musí dorazit v létě v zimě k lince přesně na čas a neexistují nějaké mezisklady.

Dobré školy regionu pomáhají

Výhodou je i kvalifikovaná pracovní síla vychovázející ze škol zaměřených na elektrotechnický průmysl. Podmínky pardubického úspěchu nesplňuje většina okresů kraje ani vzdáleně.

Z celkového počtu 2730 volných pracovních míst v Pardubickém kraji bylo v srpnu půldruhého tisíce volných míst právě v okrese Pardubice. Stále se však ještě nedá říci, že se Pardubicko vrací do období před krizí.

Současná míra nezaměstnanosti 6,3 procenta je o něco málo horší než před rokem a těžce srovnatelná s obdobím hospodářského rozkvětu před dvěma lety, kdy činila jen 3,5 procenta. Rozdíl dva a půl tisíce lidí bez práce je tak stále velký.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic...
Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký...  celý článek

Auto po střetu s vlakem u Letohradu.
Řidička vjela na koleje, vlak auto odhodil na louku

Na trati mezi Letohradem a Ústím nad Orlicí se dopoledne střetl osobní vlak s autem, narazil do zadní části vozu. Automobil skončil na louce, hasiči z něj ženu...  celý článek

K úpravě terénu použili stavbaři hlínu i štěrk.
Estakáda přes Labe a záplavové území pro D35 získala klíčové povolení

Dálnice D35 se opět přiblížila tomu, že se skutečně začne stavět. Po letech příprav silničáři získali zásadní dokument, aby mohli zahájit budování nejdelšího...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.