Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubický magistrát hromadí vizualizace. Staví se jen na papíře

  14:47aktualizováno  14:47
Jestli pardubickým politikům v posledních letech něco jde, tak je to slibování na první pohled krásných staveb. Sny a očekávání dokážou umocnit povedenými vizualizacemi. Problém je v tom, že zatím se jen málo plánů přetavilo v realitu.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

Důstojný fotbalový stadion. Moderní letištní terminál. Nové náměstí pod Zelenou bránou. Pěší zóna na třídě Míru. Konečně opravené Tyršovy sady s účelně využitým torzem haly a také nový dopravní uzel před nádražím.

Kdyby se podařilo dotáhnout do konce jen polovinu projektů, které jsou znázorněny na této stránce, Pardubice by byly mnohem lepším místem pro život.

Jenže zatím vše končí u prohlížení obrázků a studií. O všem se už roky jen mluví, ale nic se nestaví.

"Bohužel je velmi těžké něco dotáhnout do finální podoby. To se třeba ukazuje na třídě Míru. Někdy hrají roli politické zájmy, jindy zase třeba odpůrci kácení," uvedl radní Pardubic a architekt Milan Košař.

Ten ještě jako "prostý občan" všemocně bojoval za vybudování pěší zóny na třídě Míru. I kvůli tomu kandidoval na radnici. Po svém zvolení však jen přihlížel, jak zastupitelé odhlasovali zachování dopravy na hlavní ulici.

"Ještě horší je, že stavba stále nezačala. A otázka je, kdy vůbec začne," říká Košař. A to je přitom rekonstrukce bulváru jedním z nejvíce rozpracovaných pardubických projektů.

Letiště už si peníze shání samo

Jinde už dokonce na politiky raději přestali spoléhat. Společnost East Bohemian Airport (EBA), kterou vlastní město a kraj, se rozhodla, že po letech marných snah radních sehnat investora nebo dotace, postaví letištní terminál sama.

"Odhadované náklady na výstavbu nového terminálu se pohybují v řádech stamilionů korun. Máme spočítáno, že úvěr budeme schopni splatit," uvedl ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.

"Bez výstavby nového terminálu je další zvyšování provozu letiště velmi obtížné a svým způsobem je současný počet odbavených cestujících hraniční."

Vizualizace letiště v Pardubicích

 Tuto větu opakuje šéf pardubického civilního letiště Jan Andrlík už deset let. Nyní se však naštval, přestal spoléhat na politiky a rozhodl se postavit terminál za peníze firmy EBA.

Fotbalový stadion

To taková stavba nového fotbalového stadionu nebo oprava toho stávajícího je v nedohlednu.

"Za sto milionů by se stadion dal změnit tak, aby vyhovoval i pro druhou ligu. Otázka je, kde na to vzít," říká na adresu sportoviště náměstek primátorky Jiří Rozinek.

Vizualizace fotbalového letního stadionu je už hodně stará, potřebných 100

"Jedná se s konkrétním partnerem ze západní Evropy, který chce investovat do pozemků i pardubického fotbalu a měl by postavit nový stadion," uvedl přesně před 13 roky někdejší zastupitel a radní za ODS Jaroslav Kňava. Pohříchu se od jeho slov na letním stadionu nic nezměnilo.

Tedy lépe řečeno, nezměnilo nic k lepšímu. Stánek z první republiky dál rychle chátrá a politici nejsou ani schopni rozhodnout, zda ho opraví, nebo zdemolují. Pohled na moderní arénu si tak fotbalisté a fanoušci mohou opět užívat jen při prohlížení studií a návrhů na papíře.

Oprava třídy Míru a přeměna na pěší zónu

Kdyby se za sebe naskládaly stohy papíru, které se popsaly o pěší zóně na pardubické třídě Míru, tak by ulice už žádnou jinou dlažbu nepotřebovala. Jenže to nejde, a tak ulice stále vypadá jako na předměstí Užhorodu.

Vizualizace pardubické třídy Míru - její oprava zatím také nezačala, navíc se

"Třída Míru by měla získat charakter pěší zóny. Úpravy, které k tomu povedou, chceme zahájit ještě v tomto volebním období," řekl náměstek primátora Rostislav Šmahel v únoru roku 2000.

Přesto se tady snad blíží chvíle, kdy se alespoň něco z povedené studie převede do reality. Město plánuje, že přestavbu ulice za více než 200 milionů korun začne ještě letos.

Šanci na to, že se skutečně bude stavět, zvyšuje fakt, že politici chtějí na placení použít peníze z Evropské unie, a tak musí spěchat.

Do půlky příštího roku musí být peníze podle pravidel prostavěny. Pěší zóna ale z ulice nebude. Dál po ní bude jezdit MHD. (více zde)

Oprava Tyršových sadů a likvidace torza haly

Jednoznačně nejdéle se v Pardubicích pouze mluví o opravě Tyršových sadů a jejich okolí. (více zde)

První debaty nad tématem zazněly už v 70. letech minulého století. Už dvacet let politici také bádají nad tím, co udělat s torzem nikdy nedostavěné haly na kraji parku.

Návrh nové podoby haly, jejíž torzo už dvě desetiletí hyzdí okraj Tyršových
Plánovaná nová kavárna u Sukovy třídy v Tyršových sadech.

A i když vznikly návrhy, podle kterých se stavba mohla proměnit třeba na galerii, nyní se chystá demolice konstrukce. (více zde)

"Nejpozději na konci jara bude hotovo. Myslím si, že nebude složité konstrukci zbourat, přece jen už přes dvacet let chátrá," uvedl náměstek primátorky Jindřich Tauber.

Už o něco složitější to bude s opravou sadů. I tu plánují radní spustit ještě letos, ale zatím příprava stavby za zhruba 70 milionů těžce hapruje.

Nejprve ji podrobili drtivé kritice odpůrci kácení stovek stromů, poté zase odmítla vybraná stavební firma převzít staveniště.

Nové okolí nádraží

Plány na přestavbu okolí nádraží za 190 milionů korun, na kterou polovinou přispějí správci Švýcarských fondů, vypadaly ještě nedávno velmi reálně.

Vizualizace zamýšlené změny prostoru před pardubickým vlakovým nádražím
Vizualizace zamýšlené změny prostoru před pardubickým vlakovým nádražím
Vizualizace zamýšlené změny prostoru před pardubickým vlakovým nádražím

Dnes už bývalý náměstek primátorky Martin Bílek v rekordně krátké době dokázal získat a připravit potřebné dokumenty.

Za to dokonce sklidil v Pardubicích téměř neuvěřitelnou věc - pochvalu od opozice. Jenže na začátku roku musel Bílek uvolnit židli Michalu Koláčkovi a přišly problémy.

Jednak začátek stavby opět blokují odpůrci kácení dvou stromů a hlavně se nový náměstek přidal na stranu kritiků, kterým se nelíbí řešení dopravní situace v okolí nádražní budovy.

"Myslím, že bude dobré, když se na celý projekt ještě podíváme a zkusíme ho prozkoumat tak, aby byl co nejlepší. Je totiž pravda, že i ze strany odborníků se stále častěji ozývají hlasy, že navrhované řešení přinese velké dopravní potíže," řekl Michal Koláček.

Pohled ze Zelené brány

"Není to nic megalomanského. Nechceme stavět žádný dlouhatánský tunel. Jen by se vykopala jáma, postavila by se v ní silnice, přes kterou by se položily traverzy, a zahrnulo by se to. Podle propočtů bychom se měli vejít do sta milionů," uvedl před dvěma roky náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích
Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích
Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Lidé z města se začali radovat, že zpod Zelené brány zmizí proudy aut a oni v klidu přejdou z historické části města na třídu Míru. Bohužel předčasně.

Náměstek byl ve svých odhadech příliš optimistický, a když zjistil, že by vše bylo mnohem komplikovanější, od plánu ucukl. Pohledné náměstí mezi divadlem a Grandem tak zřejmě navždy zůstane jen na papíře. A to i přesto, že město na stavbu mohlo čerpat dotace.





Hlavní zprávy

Léčebna dlouhodobě nemocných Rybitví - Bc. Halířová Šárka Havlasová Iveta,
Účetní

Léčebna dlouhodobě nemocných Rybitví - Bc. Halířová Šárka Havlasová Iveta,
Pardubický kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.