Destinační společnost Východní Čechy chce jako první v republice nalákat návštěvníky na místa, která znají ze svých oblíbených filmů a seriálů.
"Vidíme, že to má širokou cílovou skupinu. Film a seriál, to letí. V tuto chvíli proto rozjíždíme ve spolupráci s Czech Film Commission projekt, jehož výsledkem bude regionální filmová kancelář, první v republice. Skrze ní budeme do kraje lákat filmové fanoušky, ale i štáby," říká ředitelka společnosti Alena Horáková.
Kraj se inspiroval zahraničím, kde filmový byznys jede ve velkém. Tisíce lidí si jezdí na vlastní oči prohlédnout novozélandskou krajinu známou z Pána prstenů, na londýnském nádraží St. Pancras marně hledají nástupiště 9 a tři čtvrtě, z nějž odjížděl čaroděj Harry Potter do Bradavic, nebo procházejí švédský Stockholm po stopách hrdinů knižního a filmového bestselleru Milénium.
V Pardubickém kraji se natáčela i bondovka
Stopy Lisbeth Salanderové nebo Harryho Pottera na Pardubicku sice nikdo nenajde, zavzpomínat ale bude moct třeba na pohádkovou komedii Dívka na koštěti nebo na seriál Dobrá Voda. Ze zahraničních produkcí si Pardubický kraj vybrali například tvůrci bondovky Casino Royale. James Bond v podání Daniela Craiga se tam proháněl v Pendolinu na železniční trati mezi Ústím nad Orlicí a Svitavami.
Filmy a seriály točené v Pardubickém krajiSpalovač mrtvol Kdy: 1968 Kde: krematorium Pardubice Kdo: Juraj Herz Operace Silver A Kdy: 2006 Kde: centrum Pardubic Kdo: Jiří Strach Dívka na koštěti Kdy: 1972 Kde: Pardubice Kdo: Václav Vorlíček Dobrá Voda Kdy: 1982 Kde: hřebčín Slatiňany Kdo: František Filip Ďáblova lest Kdy: 2009 Kde: Podlažice Kdo: Jiří Strach Zkoušky z dospělosti Kdy: 1979 Kde: Chrudim Kdo: Jiří Adamec Vyšší princip Kdy: 1960 Kde: Pardubice Kdo: Jiří Krejčík Dobrodružství kriminalistiky Kdy: 1989-1993 Kde: Pardubice Kdo: Antonín Moskalyk 7 dní Kdy: 2011 Kde: klášter Hedeč, Králíky Kdo: Jiří Chlumský |
Filmařsky nejvděčnějším místem v kraji je ale Pernštýnské náměstí. Režiséři do jeho středu umístili například vchod do pohádkové říše nebo ho "ozdobili" vlajkami s hákovým křížem a nechali po něm pochodovat wehrmacht.
Z českých tvůrců si region oblíbil zejména mladý režisér Jiří Strach. Ten Pardubicko obsadil například do válečného filmu Operace Silver A nebo do divácky úspěšného thrilleru Ďáblova lest.
Filmové brožury i s mapami vyjdou v češtině a polštině
Pracovníci Destinační společnosti v současnosti všechny lokality mapují a snaží se navázat spolupráci s webem, který podobný materiál shromažďuje. Informace pak zveřejní i na vlastních internetových stránkách a v brožurách, které kromě češtiny vydají i v polské jazykové mutaci.
"Brožury by měly obsahovat seznam filmových míst, včetně informací o daném filmu či seriálu, a nejspíš i lokalizaci na mapovém podkladu," říká radní Pardubického kraje Miroslav Stejskal, který má cestovní ruch na starosti.
Na místa, kde se natáčel nějaký film, přijíždí podle mluvčí agentury Czech Tourism Alice Dvořákové řádově o několik desítek procent víc turistů.
"Příkladem v České republice je oblast jižní Moravy a růst návštěvy turistů po uvedení filmu Bobule do kin. Podle informací z turistického informačního centra v Mikulově směřuje každý druhý dotaz na filmové lokace. Pardubický kraj je ale jeden z prvních, který se filmovou turistikou hodlá hlouběji zabývat," uvedla Dvořáková.
Pardubický kraj chce nalákat nejen turisty, ale i filmaře
Návštěvnost kraje mají zvýšit evropské penízeKraj se bude pokoušet do cestovního ruchu investovat co nejvíc evropských peněz. Za období mezi lety 2007 a 2013 chtějí v této oblasti proinvestovat celkem 1,4 miliardy korun. Pardubický kraj je dlouhodobě na chvostu návštěvnosti v rámci celé České republiky. V posledním čtvrtletí roku 2011 do regionu přijelo necelých 55 tisíc návštěvníků. Pro srovnání například Praha uvítala 1,25 milionu turistů, jižní Morava 200 tisíc a Královéhradecký kraj navštívilo 135 tisíc lidí. |
Kromě turistů se Pardubický kraj chce zaměřit i přímo na filmové tvůrce, pro něž v příštím roce plánuje rozjet vlastní webové stránky.
"Moc lidí to neví, ale máme tady třeba 100 let starý prales. Na Králicku je zase výborně zachovalý systém hraničního opevnění," vyjmenovává Horáková místa, která by mohla být pro hledače filmových lokalit atraktivní.
Projektem by se chtěl kraj zaměřit především na české cestovatele. Ve všech regionech kromě Prahy a Karlovarského kraje totiž tuzemští turisté tvoří víc než polovinu všech návštěvníků. Podobné ambice mají i se štáby, chtějí přitáhnout hlavně ty tuzemské.
"Zahraničním se samozřejmě bránit nebudeme, musíme ale získat víc zkušeností," přiznává ředitelka. Propagaci chce kraj spolu s Destinační společností vést především po internetu a na společenských akcích po celé republice.
"Počítáme s propagací v médiích zaměřených na naši cílovou skupinu, tedy milovníky filmů. Zároveň budeme pomalu upouštět od veletrhů a půjdeme turistům naproti do míst, kde se koncentrují. S prezentací už třetím rokem objíždíme spíš akce typu hudebních festivalů nebo lidových řemeslných akcí. Tam se scházejí tisíce lidí, kteří na nabídku reagují mnohem aktivněji, než návštěvníci veletrhů," vykládá Horáková.