Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když moc nenasněží, dočkají se řidiči nové silnice u Parama do Vánoc

  11:03aktualizováno  11:03
Značný pohyb dělníků a techniky je denně k vidění na stavbě silnice u pardubického Parama. Pokud se výrazně nezhorší počasí, otevře se rozšířená polovina v prosinci.

Největší pohyb lidí a techniky je stále k vidění na stavbě mostů. | foto: Martin Švec, MAFRA

Ještě před několika dny by si silničáři pohybující se po stavbě nové části silnice řádně zamazali boty. To je ovšem minulostí, jelikož na rostoucí polovině silnice I/37 mířící od kruhového objezdu na Hradec Králové je nyní povrch natolik zpevněný dalším materiálem, že už chybí položit jen vrstvy asfaltu. Dokončení a zprovoznění se plánuje do Vánoc.

Stavba u Parama

Probíhá pokládka konstrukčních vrstev, obrubníků, dosypává se zemina do středního dělicího pásu. Připravuje se také podklad pro cyklostezku. V tomto týdnu zahájí silničáři pokládku tří asfaltových vrstev. Na všech mostech jsou kompletně hotové spodní stavby, nosné konstrukce i vrchní desky. V minulých dnech stavbaři položili litý asfalt a izolace či připevnili římsy. Došlo také k vybetonování budoucí zastávky MHD u Parama.

„S převedením dopravy na nově vybudovanou část počítáme v týdnu od 19. do 23. prosince,“ říká Stanislav Král z úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Radost řidičů z otevření celé stavby by ovšem byla předčasná. Zároveň totiž bude uzavřený v současnosti využívaný úsek silnice, která se bude následně opravovat.

Oproti prvotním plánům při zahájení výstavby ale silničáři zprovozní i dvojici mostů, které na stavbě v minulých měsících vyrostly. Dokončení se tak brzy dočká jak kratší most přes železniční koridor, tak i delší šikmý vedoucí přes trať Pardubice - Hradec Králové.

Možnost jízdy přes oba mosty přitom bude klíčová pro zklidnění dopravy v okolí stavby. „Situace by se měla razantně zlepšit,“ podotýká Král.

Řidiči si na kolony stěžují delší dobu. Kritizují, že zprovoznění nového kruhového objezdu na konci prázdnin se na zlepšení rušného provozu zásadně neprojevilo. Silničáři ovšem stále opakují, že za každodenní kolony může provizorní přemostění nad hradeckou tratí.

Dočasný most totiž nemá patřičnou nosnost a parametry, které by umožnily současný průjezd objemnějších kamionů. Při odbočení z Dukly ve směru na Hradec se proto tvoří dlouhé kolony.

„Ucpává se to kvůli provozu na provizorním mostu, což poté odpadne, a řidičům by se mělo jezdit lépe. Pořád to ale bude stavba, a dokud nebude definitivně hotová, určitá omezení tady budou,“ upozorňuje Král.

Počasí zatím není překážkou

Na stavbě je stále rušno, jelikož zde pracuje kolem 120 lidí. Otevření téměř kilometr dlouhého úseku by tak mohlo oddálit pouze výrazně nevlídné počasí. To stávající s teplotami nad nulou silničářům nahrává.

„Vzhledem k průběhu zim v Pardubicích nepředpokládáme, že by mělo počasí zásadní vliv. Nicméně stavba je živý organismus a vždy se může zpozdit, ale muselo by to být něco výjimečného. Když však bude týden minus deset a vrstva sněhu, pak by to byla komplikace,“ připouští Král.

Výše rtuti v teploměru je zásadní pro plánovanou pokládku tří asfaltových směsí. Tu nynější teploty neohrožují. Zcela funkční bude od prosince rovněž přímý pruh, po němž řidiči míří při cestě od Hradce na Chrudim. Nyní musí kvůli opravě dříve využívané části silnice v těsné blízkosti železniční tratě jezdit přes „kruhák“, což motoristům odpadne a křižovatce se vyhnou.

S otevřením počítali silničáři dříve, ale ve finále k němu dojde také až před Vánocemi. „Nakonec jsme to nechali najednou, protože se na úplném konci ještě obnoví povrch a už jsme dopravní opatření nechtěli měnit. Proto to bude hotové naráz,“ objasňuje Král.

Bypass od Dukly se ještě neotevře

Naopak připojovací pruh vedoucí od Dukly na Hradec zůstane i nadále zavřený, a to ryze z bezpečnostních důvodů.

„Na krátkém úseku by se nám sbíhaly tři pruhy a vznikalo by kolizní místo. To se nám jeví jako rizikové,“ říká Král.

S tím souvisí i uzavření pásu pro vozy MHD, které budou mít po dokončení stavby svůj samostatný pruh vedle dvou pro ostatní auta. O puštění osobáků i kamionů na volný pás ale silničáři neuvažovali.

„Pořád je to totiž provizorní stav a musíme si nechat prostor pro techniku pracující na stavbě. Na mostech by nám to ani šířkově nevycházelo, jelikož tam budeme muset umístit dočasná betonová svodidla, která taky nějaké místo zaberou. Ale jelikož auta pojedou od křižovatky na Hradec přímo bez zastavení, tak tady to pojede bez problémů,“ uvádí Král.

Po prosincovém převedení dopravy na novou polovinu se práce přesunou na současnou dosluhující silnici. Na ní se silničáři „nezakousnou“ tolik do podloží, a proto by oprava neměla trvat dlouho. Podstatně více času zabere rekonstrukce starého mostu přes koridor.

„Tam budou nejsložitější a časově nejnáročnější práce. Konstrukce se musí zdemolovat, zpevní se opěry a vybuduje nová konstrukce, “ popisuje Král další postup.

Vedle silnice se kompletně opraví i rozpadající se zídka, která drží násep železniční tratě na Chrudim. Vliv na provoz železnice to ale mít nebude.

Ačkoliv oprava silnice skončí dříve než v případě mostu, tak využití obou polovin v plné šíři silničáři řidičům neumožní. Důvod je prostý.

„Převedení nebude možné, jelikož bychom museli opět vybudovat nějaký dočasný přejezd přes střední dělící pás, což by na těch pár měsíců bylo neekonomické,“ dodává Král.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.