Místo řídítek je na jednom z kol umístěný volant. | foto: Petr Broulík, MAFRA

Otec a syn vyrábějí kuriózní kola, mají třeba volant místo řídítek

  • 0
Už deset kuriózních jízdních kol, na kterých není lehké jezdit, mají ve své stáji syn a otec Peškovi z Běstovic u Chocně. Jejich zvláštní bicykly bývají zpestřením různých akcí.

Nejžádanějším výrobkem syna a otce Peškových je seriózní replika historického velocipédu - kola z přelomu 19. a 20. století. Mívalo jedno velké přední kolo, druhé malé vzadu. Syn s ním zdárně brázdí i kopce kolem Andrlova chlumu u Ústí nad Orlicí či okolo Chocně.

S velocipédem se Josef Pešek mladší ve fraku a v cylindru zúčastnil letos na jižní Moravě také jízdy, která oslavila výročí dvou set let od patentování předchůdce jízdního kola, odrážedla zvaného drezína. Jelo se symbolických dvě stě kilometrů od Slavkova u Brna, každá etapa měřila padesát kilometrů.

„Právě toto kulaté výročí nás přimělo k tomu, že letos chceme vyrobit v létě ještě jednu repliku vysokého kola, ale ještě o trochu větší, o průměru čtyřiapadesáti palců. Bude to v pořadí naše už třetí vyrobené vysoké kolo,“ říkají otec a syn Peškovi.

Josef Pešek mladší vyrovnává na zahradě všechna kuriózní kola, která s otcem vyrobil.

„Tahle dvě jsou nejnovější. Mají obě kola uložená na otočné vidlici, takže člověk ho řídí nejen řídítky, ale i sedlem pod zadkem. Kola nemají řetěz, pedál je na zadním kole. Kolo jsme nazvali Had, protože se pod cyklistou kroutí doleva doprava,“ ukazuje Josef Pešek mladší.

Další názvy kol hovoří za vše - lámací kolo, otočné kolo, kolo s řízením na druhou stranu. „To každého rozhodí,“ připouští otec Josef Pešek.

Loni vyrobili i koloběžku, která má excentricky vypletená kola, takže dítě, které na stupátku koloběžky jede, se při jízdě houpe nahoru dolů.

„Chtěli jsme udělat něco pro děti, protože ne všechna naše kola jsou pro malé děti bezpečná,“ říkají otec a syn, kteří představí všechna svá kola například 15. července na výstavě veteránů, staré zemědělské techniky a socialistických vozidel v Sopotnici.

„Už mi říkali z Besipu, ať s těmi koly jezdíme na jejich akce, aby si na nich děti mohly zablbnout, ale my také musíme někdy do práce,“ říkají Peškovi.

Nejbláznivější je asi kolo, které má místo řídítek volant, všechny osy kola jsou excentricky vypletené a šlape se dozadu s opačným řízením, takže tento stroj pod odvážlivcem uhýbá do všech stran a nedá se prakticky řídit.

Na sedátko zahradní židle se pak vejdou rovnou dvě mini kola s velkými šlapadly, ani jedno z nich neměří více než třicet centimetrů.

„Já na nich na akcích jezdím. Samozřejmě jsou hodně masivní, aby dospělého unesla,“ říká Josef Pešek mladší.

Otec svařuje, syn soustruží

Kuriózní kola tvoří otec a syn Peškovi pro zábavu už asi patnáct let. Prvním takovým neobvyklým bicyklem však ještě dříve bylo kolo „čopr“, na jehož vzniku se podílel ještě dědeček Josef Pešek nejstarší. Toto kolo budilo v Běstovicích a Chocni pozornost - mělo jako motorka typu chopper vysoká prohnutá řídítka a jedno větší kolo vepředu, vzadu opěrku. Vypadalo jako motorky z filmu Bezstarostná jízda.

„Čopr“ také neměl klasický řetěz, ale pedály se kmitalo nahoru a dolů. „Člověk by se měl v životě často smát, tak tomu trochu pomáháme,“ říká syn.

Kola vymýšlejí a vyrábějí oba, syn soustruží, otec svařuje. „Doplňujeme se, díly sháníme na šroťáku, některé díly nám dodává Ivan Pospíšil, který lidem opravuje kola a hlavně má veškeré díly na staré bicykly. Má i stará sedla a unikátní šroubované osy, které už dnes moc nejdou sehnat. Někdy nám stará kola dávají sami lidi,“ říká otec.

Kola dostali i od dárce

Josef Pešek starší vyveze z kůlny i zatím nezrenovovaného veterána - závodní bicykl se starými berany.

„Loni za námi přišel pán z Vysokého Mýta, že bude likvidovat stará kola z garáže a jestli nějaká nechceme. Několik jsme si vybrali, jen u tohoto nemůžeme zjistit jeho původ, chybí mu totiž štítek nebo logo výrobce,“ ukazuje Josef Pešek starší zvláštní přední brzdu veteránu.

Peškovi sami jezdí na starých bicyklech. „Tahle kola budou jezdit pořád. Jsou vlastně nezničitelná. Když si koupíte nové, odlehčené kolo, tak když s ním člověk spadne, tak se kolo buď zkroutí, nebo nejde narovnat. Staré kolo vyvaříte a jezdíte dál,“ říká syn. A otec podotýká, že v zimě jezdí do práce a z práce výhradně na starém kole.

„S tímhle můžu klidně do soli. Kdybych používal kolo s přehazovačkou, tak po týdnu zareznou převody tak, že je po ní. Takže jezdím se starým kolem, které má klasické torpédo a široký řetěz, který promazávám,“ dodává.