Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trať zničí krajinu, stěžuje si obec a novou železnici do Chrudimi odmítá

  11:09
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce vybudovat novou trať z Pardubic do Chrudimi, která povede přes Nemošice a Ostřešany. Obec Ostřešany však železnici odmítá. Není vyloučeno, že plán na její stavbu kvůli tomu ztroskotá.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavba Ostřešanské spojky za více než dvě miliardy by měla podstatně zrychlit cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Obci Ostřešany se ale vůbec nelíbí, že by železnice kolem tamních domů měla vést po vysokém náspu. Lidé mají obavy z hluku a zničené krajiny. Ukázalo se to během projednávání vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Místním se nelíbí představa, že trať povede po náspu vysokém až šest metrů. „Mluvilo se o tom, že železnice povede v zářezu a najednou nám představili plán, který je pro nás nepřijatelný. Železnice má vést po vysokém náspu, byl by tu železniční most, lidem z okolních domů by to zasáhlo do soukromí a zničilo by to krajinu kolem,“ uvedl starosta Ostřešan Josef Vodrážka.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.

Velkým plusem má být nová zastávka Pardubice centrum umístěná mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu. Ta by šla patrně využít i pro obracení vlaků od Hradce Králové.

Obyvatelé vesnice se bojí, že kvůli trati přijdou o autobusy

Obec Ostřešany ale železnici nepotřebuje, má komfortní spojení s krajským městem díky mnoha spojům MHD, o které by pak podle starosty mohla přijít. Letos v únoru místní založili Spolek pro ochranu přírody a krajiny - Ostřešany, podle něhož je výstavba Ostřešanské spojky bezprecedentní a zbytečný zásah do nedotčené krajiny, který ani nemá reálné ekonomické opodstatnění.

„Řešení problému úvraťové jízdy existuje v okolí nádraží a v rekonstrukcí stávající trati. Zde by to však nebyla jednoduchá stavba na zelené louce se snadnými zisky. Je evidentní, že záměr je výsledkem lobbingu zainteresovaných stran, nikoliv ekonomické kalkulace,“ uvedl předseda spolku Martin Havelka.

Ostřešany získaly spojence. Poslance z hnutí ANO a místopředsedu hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka. Ten prosazuje, aby se nápad s Ostřešanskou spojkou úplně opustil. Podle něj by se měla rekonstruovat trať v současné stopě s podmínkou narovnání oblouků u letiště a zapuštěním trati v tomto úseku do tunelu. Argumentuje mimo jiné obrovskými úsporami.

„Já slyším z jedné strany, jak lidé železnici nechtějí, nejsou na ni zvyklí a z druhé strany obyvatele Starých Jesenčan či Medlešic, kteří by o trať neradi přišli. Myslím si, že rušení stávající tratě je zbytečné,“ uvedl Kolovratník.

Pardubický kraj, Pardubice a především SŽDC zatím předpokládají, že nová trať se stavět bude. Vedoucí tiskového oddělení SŽDC Kateřina Šubová tvrdí, že modernizace stávající tratě nic neřeší. Neodstraní úvrať přes Rosice nad Labem při cestování z Pardubic do Chrudimi. Nezajistí napojení průmyslové zóny a Foxconnu, ani nepřinese novou zastávku v centru Pardubic. „Naopak stará trať vedená přes Staré Jesenčany a Medlešice pozbyde svého významu a bude odstraněna,“ uvedla.

Magistrát i kraj to vidí podobně. „Osobně s tím žádný problém nemám a radnice jako taková plán podporuje,“ uvedl náměstek primátora Pardubic Jiří Rozinek z ČSSD.

Ovšem odpůrci železnice mají své trumfy. Tím hlavním je čas. Blíží se modernizace železničního uzlu Pardubice, která s Ostřešanskou spojkou počítá. Do zahájení stavby, které je zatím plánované na rok 2019, musí být jasné, zda nová trať vedoucí kolem Ostřešan bude, nebo ne. Jenže, jak Kolovratník upozorňuje, pokud Ostřešany budou ostře proti, mají mnoho způsobů, jak rozhodnutí oddálit.

Projektanti by teoreticky mohli vyjít obci Ostřešany vstříc a vést železnici v zářezu, aby tamní lidi co nejméně obtěžovala. A pravdou je, že odborníci posuzují i varianty vedení tratě v zářezu či částečném zářezu.

Hydrogeologické průzkumy však potvrdily hladinu podzemní vody vysoko nad kolejí v případě vedení trasy zářezovou alternativou. „V tomto případě by docházelo k nepříjemným dopadům na sousední lokality,“ uvedla Kateřina Šubová.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

OBRAZEM: Zranění páteře i mrtví, záchranáři trénovali zásah u nehody autobusu

25. dubna 2024  13:16

Sanitky a hasičské a policejní vozy obklopily ve středu autodrom ve Vysokém Mýte na Orlickoústecku....

Ruina zmizí. Po letech debat půjde bývalá pardubická restaurace Bobr k zemi

25. dubna 2024  9:46

Pardubice definitivně rozhodly, že zbourají bývalou restauraci v dukelském lesoparku. Místo tzv....

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...