Moderní soupravy regionova nejsou vhodné pro podhorské oblasti.

Moderní soupravy regionova nejsou vhodné pro podhorské oblasti. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Lokálky se courají. Spoje jsou téměř stejně rychlé jako před 30 lety

  • 3
Regionální tratě mohou podle odborníků lépe konkurovat automobilové dopravě, pouze pokud po nich budou vlaky jezdit rychleji. Srovnání jízdních řádů přitom ukazuje, že dnešní spoje nejsou o moc rychlejší než v minulém století.

„Lokálky“ či prostě regionální vlaky jsou některými cestujícími oblíbené, ale v praxi oproti autům příliš pomalé. Přiznávají to i ti, kteří je financují.

„Dnešní průměrná rychlost regionálních vlaků na území Pardubického kraje je 30 kilometrů v hodině. Na začátku osmdesátých let se na regionálních tratích jezdilo rychleji než v roce 2015,“ řekl na nedávné železniční konferenci v Pardubicích krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Podle něj je třeba investovat do železničních přejezdů, a tím zvyšovat traťové rychlosti. Dnes je jich hodně zbytečných, bez zabezpečení, přitom je u nich jízdní rychlost kvůli předpisům nižší než dříve.

Duškovo přirovnání platí hlavně pro trať ze Svitav do Žďárce u Skutče, kde je 99 železničních přejezdů a Regionova musí před každým brzdit, ještě než se pořádně rozjede. A právě tady vyznívá srovnání jízdních řádů ve prospěch starých zcela nepochybně.

Návaznost autobusů na vlaky je nedostatečná

Zatímco v roce 1981 dorazil ranní vlak ze Svitav do Žďárce u Skutče za 103 minut, nyní je to podle webu jizdnirady.cz buď přes Pardubice dvěma osobními vlaky a mezitím ícéčkem za 124 minut. Variant s autobusy a více přestupy je samozřejmě více, ale paradoxní je, že na sebe lokálka a autobus často nenavazují.

Jak zrychlily vlaky od roku 1981

Pardubice - Č. Třebová

Osobní

rok 1981

5.45 - 7.13 88 min

rok 2015

7.36 - 8.55 79 min

Rychlík

rok 1981 7.50 - 8.47 57 min

rok 2015 8.06 - 8.47 41 min

Pardubice - Dl. Třebová

rok 1981

5.45 - 7.06 81 min*

rok 2015

6.46 - 7.49 63 min

Dl. Třebová - Pardubice

rok 1981

6.34 - 7.49 75 min

rok 2015

7.01 - 8.19 78 min

Litomyšl - Choceň

rok 1981

7.50 - 8.45 55 min

rok 2015

7.20 - 8.20 60 min

Pardubice - Hlinsko

rok 1981

osobní 6.18 - 7.51 93 min

rok 1981

rychlík 8.11 - 9.20 69 min

rok 2015

5.54 - 7.22 88 min

Svitavy - Žďárec u Skutče

rok 1981

6.12 - 7.55 103 min

rok 2015

6.34 - 8.38 124 min*

* s nezbytným přestupem

Nyní jede vlak ze Svitav jen do stanice Pustá Kamenice a pak zpátky, nezávisle na ní funguje autobusová linka mezi Pustou Kamenicí a Žďárcem u Skutče.

Nezkušený cestující vystoupí na peronu a začne hledat, odkud jezdí autobusy, musí zamířit dolů do obce a tam zjistí, že mu spoj před chvíli odjel. Například ranní vlak přijíždí sedm minut před odjezdem autobusu.

„Synchronizace vlakových a autobusových spojů není nastavena po celou dobu, co skončilo provozování této trati. Z naší obce jezdí lidé raději auty, ráno například vyjíždí za prací 65 aut,“ uvedl starosta Pusté Kamenice Miroslav Myška.

Doprava lokálkou je tím pádem proti osmdesátým létům pomalejší. Ale platí to částečně i pro trasu z Pardubic do Hlinska, která trvala někdejšímu cestujícímu o 19 minut rychleji, pokud ovšem zvolil rychlík, který dnes už na této trati nejezdí. Jinak při srovnání osobních vlaků kdysi trvala jejich jízda jen o pět minut déle. A na trase z Litomyšle do Chocně je rozdíl obdobný.

Autem se přitom tyto cesty dají zdolat za poloviční čas. Regionální osobní vlaky jsou tedy stále pomalé a jsou pro to i další důvody.

Regionovy jsou nevhodné do hor

„Jenom v našem kraji poskytují České dráhy nejméně osm druhů vozidel na zajištění regionální dopravy. Jestliže přijede každý den ke každému spoji jiné vozidlo, ne vždycky stejných parametrů, ne vždycky stejné dynamiky, zkuste s tím postavit kvalitní jízdní řád,“ řekl Jaromír Dušek a dodal, že například souprava Regionova nevyhovuje v podhorských oblastech.

Na hlavní trati je pak regionální doprava zbytečně pomalejší i proto, že se stěží vtěsná mezi čím dál větší počet expresů a nákladních vlaků. Situaci navíc zhoršují časté výluky. Cestující potom přijde na peron, ale nejdřív sleduje kolem projíždějící modrý, žlutý a černý expres, než nastoupí do nezřídka plného a zároveň opožděného vlaku spěšného či osobního.

Modernější koridor spojení nezrychlil

Pokud se zůstane u srovnání současných jízdních řádů s někdejšími, pak například cestující ranního rychlíku dnes urazí vzdálenost mezi Českou Třebovou a Pardubicemi i se zastávkami v Ústí nad Orlicí a Chocni za 44 minut. Před třiatřiceti lety byl pomalejší jen o 6 minut. Dnešní kvalitnější trať koridoru i lepší vozový park drah by se přitom měly projevit výrazněji.

Hůře dopadne cestující z venkova, který musí nastoupit do regionálního vlaku například v sousední Dlouhé Třebové a chce se v pohodě bez přestupování dostat do Pardubic. Jízdní řád mu to slibuje za 78 minut, před lety to stihl o tři minuty dříve.

Při opačné cestě musí navíc přestupovat, protože v poslední době jízdní řády odklánějí osobní či spěšné vlaky na hlavním ústeckém nádraží na Letohradsko a dál k polské hranici.