K zvýšení úrovně centra Pardubic chybí proměna Palackého třídy a Masarykova náměstí.

K zvýšení úrovně centra Pardubic chybí proměna Palackého třídy a Masarykova náměstí. | foto: Martin Švec, MAFRA

Odžité se promění. Pardubice opraví Palackého třídu a Masarykovo náměstí

  • 8
Pardubičtí politici plánují velkou stavbu, která by měla zásadně vylepšit vzhled středu města. Rádi by do pěti let opravili Palackého třídu a Masarykovo náměstí. Než náročný projekt za zhruba 300 milionů korun spustí, chtějí se zeptat lidí, jak by si opravený prostor představovali.

Už dva roky je opravená třída Míru. Historické centrum už vypadá k světu několik let. Stejně tak sídliště Karlovina. Okolí nádraží se proměnilo k lepšímu letos na jaře. Ulice 17. listopadu se opravuje právě teď.

Ovšem aby celé centrum Pardubic mělo úroveň 21. století, chybí opravit ještě dvě místa - Palackého třídu a Masarykovo náměstí.

„Oba prostory mají už své odžité. Je potřeba vyměnit mobiliář, opravit chodníky a parkoviště. Chceme, aby se na ta místa opět vrátil život,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Plány jsou zatím na úplném začátku. Jasné jenom je, že se náklady budou pohybovat ve stovkách milionů korun a že by mohlo být hotovo zhruba kolem roku 2022.

„Město momentálně dává dohromady tým architektů a dalších odborníků, kteří připraví koncepční studii nové podoby Palackého třídy. Počítáme i s účastí veřejnosti, která může přispět nápady a připomínkami. Studie bude hotová v únoru příštího roku,“ doplnila náměstkyně.

Opravy Palackého třídy, která vede od třídy Míru až k vlakovému nádraží, se budou muset dělat na etapy. Slouží totiž zároveň jako hlavní dopravní tepna.

„Určitě to nezavřeme najednou. Není možné naráz rozkopat celou ulici. Rekonstrukce bude stát kolem 300 milionů korun. Postupné stavební práce by mohly skončit do pěti šesti let,“ uvedla Dvořáčková.

Nebude chybět cyklostezka ani zeleň

Odborníci budou podle ní také zvažovat, jakým způsobem se promění povrch chodníků, kde umístí mobiliář, kde budou parkovací místa, kde odpočinkové oázy nebo místa pro restaurační zahrádky a venkovní prostory pro obchodníky.

Do lokality pak začlení stávající cyklostezku. „Součástí týmu je i krajinná architektka, bude najat arborista, který posoudí stav stromů. Naším zájmem je krásné a vzrostlé stromy tam ponechat i další tam vysadit,“ řekla Dvořáčková s tím, že v rámci projektu se bude myslet i na to, jak udržet hlavně v horkých letních dnech v ulici co nejvíce chladu.

„Je to trend dnešní doby. Ještě uvidíme, na jaké řešení vsadíme. Momentálně jsou hodně populární třeba zelené střechy nebo fasády. Jasné je, že zeleň musíme v ulici udržet,“ dodala náměstkyně.

Palackého třída navazuje přímo na prostor mezi nádražím a lihovarem, jehož oprava skončila v červnu. Stavbu za 176 milionů výrazně pomohli platit správci švýcarských fondů, kteří do Pardubic poslali zhruba 90 milionů korun.

„Nebylo jednoduché švýcarskou stranu přesvědčit, aby s námi pokračovala dál. Museli jsme ji stále ujišťovat, že na roky zanedbávaném projektu reálně pracujeme a že modernizaci lokality, která řadu let chátrá a nevyhovuje v mnoha ohledech, dokážeme dotáhnout do zdárného konce,“ řekl náměstek primátora Jan Řehounek, který má v gesci dotační politiku.

Pokud by se oprava ulice zdařila, Pardubice by získaly nově opravenou osu města od Zelené brány až k rafinérii Paramo, kde se dokončuje oprava a rozšiřování silnice včetně úprav chodníků a cyklostezky.

„Ještě bychom rádi připravili projekt autobusového terminálu B, který by měl stát naproti hypermarketu Albert. Musíme si uvědomit, že stávající terminál před nádražím nemůže pojmout všechnu veřejnou dopravu,“ dodal primátor Pardubic Martin Charvát.