Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubicím svitla naděje, premiér Sobotka zatlačil na převod nádraží

  13:45aktualizováno  13:45
Oprava pardubického vlakového nádraží před sedmi lety zamrzla. České dráhy nechtějí investovat do budovy, kterou mají předat jiné státní firmě. To by se teď mělo změnit. Premiér Bohuslav Sobotka prohlásil, že vlekoucí se převod nádražních budov nejen v Pardubicích je nutné urychlit.

Pardubické nádraží stále čeká na nutnou opravu. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Architektonicky cenná budova pardubického nádraží potřebuje opravit. Stát na to má peníze. Ale přesto se neděje nic. Jak je to možné?

Funkcionalistické nádraží patří Českým drahám, které je plánují prodat Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Dokud se ale transakce neuskuteční, žádná rekonstrukce nezačne.

Nyní se zdá, že by se pardubické, ale i ostatní nádraží, čekající na převod pod SŽDC, mohlo dočkat. Premiér Bohuslav Sobotka totiž uvedl, že je nutné obchod co nejrychleji dotáhnout do zdárného konce.

„Je důležité dokončit prodej nádraží v majetku Českých drah Správě železniční dopravní cesty. Mělo by jít o obchod za desítky miliard korun. Prodej bude řešit také samotná vláda,“ uvedl Bohuslav Sobotka.

Nový ministr dopravy Dan Ťok pak informoval, že návrh na prodej nádraží předloží vládě ke schválení už v prosinci. „Poté ho ale bude muset ještě posoudit Evropská komise,“ dodal Ťok s tím, že by vše mělo být uzavřené během příštího roku, nejpozději v roce 2016.

Budova pardubického nádraží patří mezi architekty k vůbec nejcennějším českým stavbám svého druhu. Stav valné části památky je však žalostný. Z pohledu na ni je smutno i architektovi Miroslavu Řepovi. Právě jeho otec Karel zhruba před 60 lety budovu projektoval. „Je to pro mne trauma, když nádražím procházím. Doufám, že ho ještě uvidím v lepší formě,“ uvedl Řepa.

Instituce si problém s opravou přehazují

Přání architekta se v poslední době však splnit ani nemohlo. Nádraží totiž doplatilo na dlouho připravovanou transakci mezi Českými drahami a SŽDC. Obě firmy tak měly celkem pádné argumenty, proč do zchátralého železničního hotelu nebo zázemí budovy nemůžou investovat.

„Vzhledem k připravovanému prodeji Správě železniční dopravní cesty České dráhy neplánují investice do nádražních budov, takže s dotazem se obraťte na kolegy v tiskovém oddělení SŽDC,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

„Budova jako taková není v majetku SŽDC, a proto nemáme žádný materiál na jeho přestavbu. To je otázka na České dráhy,“ řekl zase Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Miroslav Řepa si jen přeje, aby se příprava opravy dala po chystaném obchodu rychle do pohybu. Přece jen se o ní mluví už hodně dlouho, ale nic se neděje. Přitom se žádná změna nesmí stát bez jeho vědomí.

„Je mi z toho smutno. Před lety se zdálo, že se vše pohne, bohužel, nestalo se téměř nic. Nyní mně říkají, že se nic nechystá a že nemají peníze ani na to, aby opravili nevyhovující WC,“ říká Řepa, který vlastní na budovu autorská práva.

SŽDC alespoň chystá na rok 2019 opravu rozsáhlého kolejiště. To však cestující příliš neocení.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.