Všichni nájemníci z domu u pardubického nádraží musejí pryč. Dům se bude už na...

Všichni nájemníci z domu u pardubického nádraží musejí pryč. Dům se bude už na jaře bourat. Musí udělat místo třeba novému terminálu pro autobusy. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Politici nechali činžák za miliony opravit, teď ho za miliony zboří

  • 7
Už v dubnu půjde k zemi velký činžovní dům u pardubického nádraží. Politici rozhodli o jeho konci kvůli tomu, aby bylo místo pro nový autobusový terminál a další stavby. Město přitom do paneláku se 34 byty nedávno poměrně dost investovalo.

Doba demoliční v Pardubicích pokračuje. Po odstranění torza nedostavěné haly u Tyršových sadů, nedalekých jatek nebo bývalé tiskárny ve Smilově ulici, je na spadnutí likvidace další výrazné stavby. Zastupitelé města schválili demolici velkého činžovního domu vedle pardubického nádraží.

„Musíme s demolicí spěchat. Měla by být hotová dříve, než skončí oprava náměstí Jana Pernera, kterou platíme z velké části ze švýcarských fondů. Vidím to tak, že demolice se uskuteční někdy na přelomu dubna a května,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

„Co nejdříve vypíšeme soutěž na demolici, náklady zatím odhadujeme na čtyři miliony,“ dodal s tím, že plán už schválili i zastupitelé.

A jak se stalo na radnici zvykem, neobešlo se to bez vyostřené debaty. Části politiků se totiž nelíbilo, že by město mělo likvidovat svůj majetek, do kterého navíc nedávno investovalo přes deset milionů korun.

„Ten dům má svou hodnotu, je v něm přes 30 bytů. Navíc jsme dům opravili. Jeho demolice mně nepřijde ekonomicky výhodná,“ uvedl například zastupitel za Pardubáky František Brendl.

Dům vypadá skutečně na první pohled zcela v pořádku a ve sklepě má i nový moderní vytápěcí systém. Rozhodně město vlastní bytové domy, které jsou na tom o dost hůře. Ovšem i tak se podle primátora jeho odstranění vyplatí.

„Musíme si uvědomit, že dům stojí na velmi rušné křižovatce. Provoz je tam enormní a hygiena by nás donutila stavět u něj minimálně jednu, ale spíše dvě protihlukové stěny. Jedna přitom vyjde zhruba na 13,5 milionu korun,“ uvedl Charvát.

Vystěhování čeká poslední nájemníky

Ovšem ani tento argument Brendl nebere. Podle něj je v Pardubicích mnoho jiných domů, ve kterých lidé trpí hlukem z dopravy. „To bychom pak mohli bourat domy na Drážce, na Palackého nebo na Sukově třídě. Těch míst, kde lidem narušuje život hluk z dopravy je hodně,“ uvedl Brendl.

Ovšem nakonec takové názory na radnici nebodovaly, většina politiků zvedla ruku pro demolici.

A to hlavně proto, aby na místě domu mohl v budoucnu vyrůst nový terminál pro meziměstské autobusy.

„Na území se plánuje i stavba lávky přes železnici na Duklu nebo soukromé projekty. Dům navíc ztratil estetický smysl. Architekt Návesník ho projektoval s tím, že by opticky měl Pardubice uzavřít. Jenže dnes za ním máme opravený Lidl nebo hypermarket Albert,“ uvedl Martin Charvát.

Úředníky tak nyní čeká práce s vystěhováním posledních nájemníků. Zhruba 30 se jich vystěhovalo bez námitek a vlastně rádo. Ovšem lidé ze tří bytů zatím odmítali opustit své domovy.

„Jsme tady hlavně důchodci. Někteří z nás tady žijí i padesát roků. Rozhodně se všichni nechtějí stěhovat. Navíc není pravda, že je tady hluk. Dům je zateplený, máme kvalitní okna,“ řekl loni, když se o demolici začalo mluvit, nájemník Václav Kovačka. Právě ten se stal nejhlasitějším odpůrcem stěhování, ale nakonec se podle primátora obě strany dohodnou.

„Zbývá skutečně jen pár posledních jedinců. Věřím, že se domluvíme. Chceme lidem nabídnout možnost, aby si vybrali, kam se přestěhují, a ve hře je i nějaká kompenzace za to, že musí své byty opustit,“ doplnil primátor Pardubic.

Momentálně se celý prostor mezi domem a nádražím přestavuje. Rekonstrukce náměstí Jana Pernera za zhruba dvě stovky milionů by měla skončit v půlce června 2017. O stavbě dalšího terminálu či lávky nad tratí ještě politici definitivně nerozhodli.