Nablýskané vozy vypadaly, jako kdyby zrovna vyjely z výrobní linky.

Nablýskané vozy vypadaly, jako kdyby zrovna vyjely z výrobní linky. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

„Erťák“ vyjel do pardubických ulic s opraveným historickým vlečným vozem

  • 11
Nově zrekonstruovaný vlečný vůz Jelcz P 01 E z roku 1965 tažený legendárním autobusem značky Škoda 706 RTO mohou lidé od středy spatřit v ulicích Pardubic při historických jízdách.

U vlakového nádraží, odkud „erťák“ s přívěsem vyrazily 22 minut po desáté hodině, se nadšenci scházeli už dlouho předem.

„Zamlada jsme takovými vozy jezdili do školy a na výrobě přímo tohoto se podíleli moji rodiče, takže jsem si první jízdu nemohla nechat ujít,“ řekla přihlížející Ivana Novotná.

Vůz, který obohatí historické a nostalgické jízdy Pardubicemi, je atrakcí i pro děti. „Je to nejhezčí autobus na světě. Líbí se mi, protože je jiný než ostatní. Už se nemůžu dočkat, až se svezu,“ sdělil osmiletý Lukáš Volf.

Rekonstrukce jediného dochovaného vozu tohoto typu, který původně křižoval ulice Prahy, si vyžádala přes 1 200 hodin práce. Nyní by měl sloužit pro propagační jízdy či pro účely svateb. Zároveň bude k vidění na dnech otevřených dveří.

Technická data

Počet míst k sezení: 30+1

Počet míst k stání: 12

Pohotovostní hmotnost: 3 640 kg

Max. hmotnost: 6 865 kg

Celková délka: 6,9 metru

Délka s ojí: 8,4 metru

Celková šířka: 2,5 metru  

Přípustná vlečná rychlost: 60 km/h

Nejmenší poloměr zatáčení: 8,95 metru

„Řízení je trochu fyzicky náročnější, protože vůz má slabší posilovač. Ale jinak je to stejné jako u normálního auta, autobusu nebo trolejbusu,“ uvedl řidič Vlastimil Chvojka, který má s řízením historických vozů letité zkušenosti.

Autobusy s přívěsy byly předchůdcem kloubových vozidel, v pravidelném provozu se objevovaly v 50. až 70. letech minulého století.

Vleky vyráběla automobilka v polském městě Jelcz-Laskowice v designu shodném s autobusy RTO 706. Měly jednatřicet míst k sezení a vlastní vytápění. Jezdily zpravidla s průvodčím.

Technici již v minulosti rekonstruovali i další cenné vozy. V roce 1999 zakoupil Dopravní podnik vrak autobusu Škoda 706 RTO, který byl uveden do provozu v roce 2003.

V Pardubicích mají vlečný vůz, nymburští nadšenci zase oživili kloubový autobus RTO - K:

22. listopadu 2013