Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava třídy Míru ukáže lidem z Pardubic, co je to dopravní chaos

  17:00aktualizováno  17:00
Slepé ulice, přeložená parkoviště, změny v jízdních řádech MHD, zákaz parkování na Sukově třídě před hokejem. To je jen malý výběr toho, co čeká obyvatele Pardubic během opravy třídy Míru.

Třída Míru v centru Pardubic | foto: Michal Klíma, MAFRA

Změny, změny a zase změny. Až v pondělí 3. března stavaři definitivně uzavřou třídu Míru, začne pro Pardubáky rok dopravních útrap. Ty se navíc znásobí v dubnu, kdy kraj začne opravovat průtah od Afi Paláce na Chrudim.

"Rok 2014 bychom měli vyhlásit rokem cyklistů a pěších. Bude to mimořádně složité a těžké období pro všechny lidi z Pardubic i pro ty, co budou městem projíždět. Ovšem věřím, že ten výsledek za to bude stát," uvedla primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

Hlavní změny v dopravě při opravě třídy Míru

Slepé ulice Zaslepí se ulice Pernerova, Jindřišská a jižní část Sladkovského. Navíc ulice už nebudou jednosměrné. Pro auta vzniknou výhybny a točny. Přesun parkoviště Lidé nebudou moci parkovat v severní části Sladkovského ulice. Svá auta budou muset odvézt mezi Tyršovy sady a arénu, kde se zruší parkování pro ostatní za peníze. Změny na Sukově třídě Na čtyřproudové silnici se už nebude moci parkovat před hokejem či koncertem v aréně. Nově na ní budou pruhy pro MHD a taxi. Fanoušci budou moci parkovat za Wonkovým mostem.

Řidiče čekají od března objízdné trasy, na mnoha místech se mění režim parkování. Změny se dotknou také cestujících v MHD.

Opravy v centru města začnou ve Sladkovského ulici směrem k aréně. Její přestavba souvisí s rekonstrukcí třídy Míru.

"Obě ulice se budou opravovat na etapy. Přístupná bude chodcům i dopravě vždy jedna strana ulice, aby mohli do lokality zajíždět hasiči či záchranáři, vozy technických služeb nebo zásobování," uvedl náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber.

Přesto hned start prací zkomplikuje život stovkám lidí, kteří žijí ve zmíněné části ulice. Nebudou v ní totiž moci parkovat své vozy.

"Všichni rezidenti si budou muset přeparkovat své vozy do ulice U Stadionu, která jim bude plně vyhrazena. Zruší se v ní parkování za peníze, budou tam platit jen rezidenční karty," uvedl šéf odboru dopravy magistrátu Vladimír Bakajsa.

Na slušnou porci novot si budou muset ale zvyknout i lidé bydlící nebo pracující v ulicích Jindřišská, Pernerova a v jižní části Sladkovského. V nich se zásadně změní systém dopravy.

Fotogalerie

"Ulice budou slepé a zruší se jednosměrky. Aby v nich mohl fungovat obousměrný provoz a zároveň nezanikla všechna parkovací místa, budou v ulicích po padesáti metrech výhybny a také tam budou točny, kde se řidiči budou moci otočit," říká Bakajsa.

Tím však změny stále nekončí. Daleko těžší bude zaparkovat auta před hokejem nebo velkým koncertem. Město musí totiž zrušit parkování v pruzích na Sukově třídě. Tam nově vznikne pruh pro vozy městské hromadné dopravy a taxi.

Hokejoví fanoušci tak budou muset už třeba 7. března před lákavým zápasem se Spartou Praha hledat náhradní parkoviště.

"Tím, že vzniknou na Sukově třídě pruhy pro MHD, přijdeme o nějakých 80 parkovacích míst, což bude před hokejem znát. Alespoň polovinu se budeme snažit nahradit za Wonkovým mostem ve směru na Hradec Králové, kde na silnici vzniknou nová parkovací místa pro návštěvníky arény," uvedl náměstek primátorky Michal Koláček.

Nový řád pro 1 100 spojů

Velké změny se také dotknou dopravního podniku, který v neděli 2. března přijde o průjezd přes třídu Míru. Jeho vozy budou jezdit pouze přes Masarykovo náměstí, kde v největších špičkách pojede až 65 spojů za hodinu. Orientaci by lidem měla usnadnit elektronická tabule o odjezdech a příjezdech spojů.

"Během jediného dne projede přes náměstí 1 100 spojů. Musíme naladit jízdní řád tak, aby byly zastávky propustné," uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán s tím, že se na křižovatce u arény zruší možnost zatočení vlevo směrem k Afi Paláci.

"Rekonstrukce třídy Míru má trvat dvanáct měsíců, ale doufáme, že stavební firma Syner se bude snažit práce co nejvíc urychlit," řekl náměstek Tauber.

Dopravní omezení a další podrobnosti by měly být co nejdříve zveřejněné na městském mikrowebu projektu. Jedno vydání radničního zpravodaje věnuje město organizaci dopravy, zapojí do informování obyvatel také městský rozhlas. K dispozici bude obyvatelům i městská a státní policie.

"Musíme se obrnit trpělivostí. Vyčlenili jsme víc policistů, aby občany naučili, kudy mají jezdit. Pomůže nám i státní policie. Zpočátku nebudeme striktně udělovat pokuty za špatné parkování," řekl šéf pardubických strážníků Rostislav Hübl.

V dubnu na opravu třídy Míru a Sladkovského ulice naváže modernizace ulic Jana Palacha a třídy 17. listopadu. Souběh obou akcí bude krajně nepříjemný.

"Snažili jsme se uzavírky zkoordinovat s městem, jak nejlépe to šlo. Modernizaci úseků, u kterých očekáváme větší komplikace, jsme směřovali do období letních prázdnin," uvedl hejtman Martin Netolický.

Informace najdou lidé ve schránkách

Pardubický kraj naplánoval opravy od 1. dubna a skončí je 2. listopadu. Značení pro objízdné trasy budou instalována dva týdny dopředu. Informace budou k dispozici například na webu hejtmanství.

"Veřejnost budeme informovat průběžně. Rozneseme letáky do domácností v okolí uzavírek," řekl krajský radní Jaromír Dušek.

Třídu Míru město opravuje s pomocí evropských dotací za 120 milionů korun. Rekonstrukcí ulice Jana Palacha a třídy 17. listopadu hejtmanství pokračuje v opravách průtahu městem. Stát bude celkem 53 milionů korun.

"Pokračujeme v projektu, který loni začal modernizací Teplého ulice na Dukle. Z 85 procent jej zaplatí evropské dotace," dodal hejtman.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.