Vizualizace zamýšlené změny prostoru před pardubickým vlakovým nádražím

Vizualizace zamýšlené změny prostoru před pardubickým vlakovým nádražím | foto: Město Pardubice

Oprava okolí pardubického nádraží se zpozdí, kraj nemá tolik peněz

  • 14
Plánovaná přestavba prostoru před pardubickým nádražím se zdrží. Namísto slíbených dvanácti milionů požaduje náměstek primátorky Bílek po kraji trojnásobek. Zdůvodňuje to zvýšenými náklady, o které by se podle něj měly podělit město i kraj. Krajské peníze chce i na cyklostezku nebo splavnění Labe.

Kvůli přísným pravidlům udělování peněz ze švýcarských fondů, které mají projekt částečně zaplatit, a také kvůli nedořešenému dofinancování se zřejmě na přestavbě okolí nádraží začne pracovat v příštím roce místo plánovaného letošního podzimu.

Kolik bude přestavba okolí nádraží stát

Celková cena projektu, ve kterém se má zcela změnit prostor před pardubickým vlakovým nádražím a propojit se s nádražím autobusovým a městskou hromadnou dopravou, dosahuje asi 200 milionů korun, 90 milionů pokryjí švýcarské fondy.

Pardubický dopravní podnik požádal ještě o dotaci z regionálních operačních programů, která má sloužit na modernizaci trakčního vedení za 42,7 milionů korun, přičemž peníze z Evropské unie mají pokrýt 85 procent nákladů.

Uvedl to náměstek primátorky Martin Bílek (Sdružení pro Pardubice). "Vzhledem k tomu, že se zvýšily náklady, musí dofinancování znovu schválit zastupitelstva města a Pardubického kraje. Projekt půjdu obhajovat do zastupitelstva města a kraje," uvedl Bílek.

Pardubický kraj slíbil na projekt přispět asi dvanácti miliony korun, nyní je ale potřeba, aby přispěl asi 35 miliony korun, stejnou částku by mělo zaplatit i město. "Považuji za samozřejmé, že se o neuznatelné náklady, což je necelých osmdesát milionů korun, rozdělíme napůl," dodal Bílek.

Kraj tolik peněz podle hejtmana nemá

Jenomže vedení kraje do projektu šlo skutečně se slibem, že do něj dá jen necelých dvanáct milionů korun. "To jsme slíbili a nyní nemohu dát žádnou pozitivní reakci, ty peníze kraj prostě nemá," uvedl hejtman Radko Martínek.

Také radnice bude o příspěvku ještě hlasovat. I když zastupitelé navýšení dotací schválí, nemusí to být poslední komplikace. Ve financování projektu se počítá také s dotací z regionálních operačních programů.

Další dotaci chce dopravní podnik

Požádal o ni pardubický dopravní podnik a má sloužit na modernizaci trakčního vedení. "Ta má stát 42,7 milionů korun a peníze z Evropské unie mají pokrýt 85 procent nákladů," uvedl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Pokud vše půjde podle plánů města, mohlo by se na prostoru před nádražím začít pracovat v příštím roce. Přípravu stavby provázely protesty některých obyvatel města, podle nichž přestavba prostranství před nádražím ublíží cyklistům a chodcům.

Lidé ze švýcarských fondů i kvůli těmto námitkám přijeli v únoru do Pardubic, aby si plochu prohlédli a od představitelů města zjistili podrobnosti projektu a také to, zda radnice s odpůrci komunikovala.

Okolí nádraží není jedinou třecí plochou mezi radnicí a krajem

Bílek si po pondělním jednání městské i krajské rady postěžoval, že stejně "úspěšný" byl i v ostatních zprávách, které radním předkládal a netajil se proto svojí kritikou na adresu krajských radních.

"Ať se jedná o cyklostezku do Hradce, nebo značení pro cyklisty ve městě, případně o splavnění Labe do Hradce Králové, se všemi návrhy jsem dopadl jak sedláci u Chlumce. Přitom je stále řeč jen o milionových částkách, kraj prostě neudělá pro město nic," dodal Bílek.

,