Na sportovním letišti pod Kunětickou horou se před sedmou ráno sešla asi stovka lidí, kteří chtěli start vidět. Ale organizátoři je museli zklamat. Noční bouřky a déšť se sice přehnaly, ale stále moc foukalo.
O hodinu později se tým kolem Martina Kindernaye rozhodl páteční přelet odvolat. "Prognóza není dobrá, zřejmě ani pro další dva nebo tři dny. Předběžně plánujeme, že bychom mohli pokus zopakovat příští víkend," konstatoval Kindernay.
"Jan Kašpar měl před sto lety lepší počasí než my. Tehdy bylo krásně," pravil pilot Petr Mára, který měl Blériot řídit.
Dnes mají lety historických letadel přísná pravidla. Vítr nesmí foukat větší rychlostí než pět kilometrů v hodině a také nesmí pršet. Na Pardubicku bylo ráno polojasno beze srážek.
Start měl být už před sedmou ráno proto, že Kašpar také vstával brzy. "Chtěl totiž stihnout svatbu bývalé přítelkyně se svým kamarádem," připomněl Mára.
Akci organizuje občanské sdružení Aeropark, které v Kuněticích v sobotu otevírá muzeum a pořádá aviatický den. Spolupracuje s Národním technickým muzeem a Českými drahami, který by měly do Pardubic vypravit z Prahy zvláštní vlak s historickými vagony.
Zapálení lidé od "létajícího cirkusu" jsou připraveni pokus opakovat třeba i v dalších dnech. A pokud by snad stroj musel někde nouzově přistát, vrátí ho zpátky na start, aby trasu absolvoval celou v kuse. Proto bude Máru doprovázet vrtulník a terénní auta s techniky.
Ne všechno se podařilo udělat stejně
Ačkoli se nadšenci snaží co nejvíc přiblížit Kašparově cestě včetně doby odletu, ne všechno se jim podaří dodržet.
Například průkopníkovo "letiště" bylo na ploše, kde se dnes nachází kolejiště a čtvrté nástupiště hlavního nádraží v Pardubicích.
Letová pravidla dnešní doby také neumožňují přesně kopírovat trasu, zejména nad metropolí. "Praha byla tenkrát mnohem menší, Kašpar si mohl dovolit nalétávat přes Žižkov, my to musíme vzít oklikou přes Říčany a Jesenici, Zbraslav minu mírně vpravo," vysvětlil pilot Petr Mára.
Kdyby totiž musel plachtit na nouzové přistání, musí být schopen dostat se mimo obydlenou zónu. Což by v praxi pro Blériot znamenalo původní letovou výšku asi sedm kilometrů, jenže Mára létá nejvýš 300 metrů nad zemí.
Kašparovu stroji neodpovídá ani dnes použitý motor. On totiž vymontoval ze svého letadla vzduchem chlazený hvězdicový motor a nahradil ho spolehlivějším vodou chlazeným čtyřválcem Aerodaimler o výkonu 70 koní.
"My poletíme s motorem, který Kašpar používal v původním letadle. Sehnat ten, který měl v novém stroji, je dnes zcela nemožné," upřesnil organizátor akce Martin Kindernay.