Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opozice varuje radní, že nesmí opravu okolí nádraží jen tak odbýt

  16:20aktualizováno  16:20
Šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán nebo bývalý radní architekt Milan Košař nesouhlasí s plánem nového vedení Pardubic na prostou opravu okolí vlakového nádraží. Zástupci opozice se shodují, že než přestavbu udělat polovičatě, lepší bude počkat na větší dotace od Unie.

Vizualizace ukazuje jednu z velkorysejších variant řešení prostoru před pardubickým vlakovým nádražím. | foto: Město Pardubice

Před týdnem pardubičtí radní vrátili do hry přestavbu prostoru mezi pardubickým vlakovým nádražím a lihovarem.

Podle nich by bylo nejlepší, kdyby radnice vzala nabízených 100 milionů od správců Švýcarských fondů a rychle opravila alespoň blízké okolí nádražní budovy.

Ovšem takový záměr kritizují opoziční zastupitelé. Podle nich nedostatečně promyšlený projekt může město poškodit na dlouhé roky mnohem více než zachování současného mizerného stavu.

„Zásadní otázka je, zda usilovat o realizaci v podstatě kosmetických úprav pouze v rozsahu omezeném na pozemky města před nádražní budovou s využitím Švýcarských fondů, nebo pokračovat v přípravě komplexního řešení celého širšího území tak, aby odpovídalo velikosti a významu Pardubic,“ uvedl bývalý radní Milan Košař zvolený za Pardubáky.

Vedení Pardubic chce stavět jen na pozemcích města, protože radnice má na všechno velmi málo času. Švýcarská strana blokuje peníze pro Pardubice s podmínkou, že alespoň jejich část prostaví už příští rok.

„Bude se stavět na území, které z jedné strany ohraničuje pošta, na druhé činžovní dům, na další nádraží a na té poslední silnice první třídy u lihovaru. Třeba do přestavby křižovatek, jak plánovali naši předchůdci, se pouštět nebudeme. Naším hlavním cílem je smysluplně vyčerpat dotaci, kterou nám Švýcaři nabízejí,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Doprava se nebude mít kam rozvíjet

Jenže takový plán se nelíbí ani šéfovi dopravního podniku Tomáši Pelikánovi, který je také zastupitelem za opoziční Sdružení pro Pardubice.

„K těm plánům mám spoustu výhrad. Především musíme k celému území přistupovat tak, aby mohlo dobře sloužit dalších patnáct nebo dvacet let. Pokud projdou původní návrhy, tak se městská hromadná doprava nebude u nádraží mít kam rozvíjet. Je třeba myslet na všechny dopravní vazby,“ uvedl Pelikán.

Ten se navíc s Košařem a dalšími kritiky shoduje na tom, že není nutné úplně bojovat o peníze ze Švýcarských fondů. Pardubice by si totiž měly už brzy sáhnout na tučné fondy Unie, které mají kapitoly zaměřené právě na dopravu.

Oprava okolí pardubického nádraží

Pardubická radnice už měla v roce 2012 hotový projekt, včetně klíčových povolení. Nový terminál městské hromadné dopravy, přesun autobusového nádraží a další novinky měly stát zhruba dvě stě milionů korun. Polovinou sumy měli přispět správci Švýcarských fondů. Podle plánů bývalého náměstka primátorky Martina Bílka se už v dubnu 2013 mělo začít stavět. Jenže pak Bílek musel z radnice odejít a z projektu sešlo. Nyní se k němu vracejí noví radní, kteří oprášili původní myšlenku na prostou přestavbu blízkého okolí vlakového nádraží za 100 milionů.

Navíc nynější stavba by mohla zablokovat jejich využití. „Investice ze Švýcarských fondů pravděpodobně zablokuje jakoukoliv případnou změnu v tomto území kvůli takzvané podmínce udržitelnosti na několik let,“ říká další zastupitel za Pardubáky a architekt Aleš Klose.

Ovšem i vedení radnice má své argumenty. Podle primátora Martina Charváta by bylo plýtváním nechat propadnout nabízené desítky milionů korun.

„Máme tady takzvané tvrdé peníze, které bychom měli využít. Je teď naší prioritou okolí nádraží opravit,“ uvedl Charvát, který doufá, že radnice vše stihne v termínech daných Švýcary. „Věřím, že to stihneme. Když to vše půjde, tak jak má, mohlo by být hotovo za dva roky,“ dodal primátor.

Nutné je také dodat, že zatím není určená konečná podoba projektu, podle kterého se bude stavět. Dají se tak nad jeho přípravou čekat ještě bouřlivé debaty.

„Nyní se budou tvořit nové vizualizace. Potom budeme chytřejší. Jsme teprve na začátku procesu, ale ten chceme rychle posouvat vpřed,“ doplnila Dvořáčková.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.